sön 04 mar 2012, 18:35#164577
kungsis skrev:Ok, som ni kanske läste så har jag ju märkt att det inte är onormalt med så pass höga stubbar NUMERA . Men jag och andra som jag känner som är skolade av den gamla stammen som kapade rotben och synade trädet en stund innan vi fällde/kapade, tycker, och nu är jag ärlig, att stubbarna som är lika höga som dom jag avbildat, är åt h..... för höga 😡 . Men eftersom att ni, som hittills svarat, tycker att det är normalt/ok, så antar jag att ingen bryr sig numera eller? Men det kanske är ett bevis på att folk har accepterat att det är maskinen som bestämmer och inte ägarens önskan (om han nu något annat än att tjäna mycket pengar i dagens skogsindustri) Jo fint väder hade jag iaf .
M.v.h
Kungsis
Jag kör skördare och när vi kör trädköp (och egen skog såklart) så är det klart att man inte får fuska, men av dom bilderna du lade upp kan jag bara hålla med att endast stubbe nr 3 ser (omotiverat) för hög ut. Sen är det så här också att det är en pressad bransch, man kör på ackord och man ska kunna datorer, naturvård, hålla koll efter brandljud, risbon, älggropar, missljud i traktorn, man ska vara någorlunda mekaniker iaf, man ska anteckna i en uppföljning om nåt är värt att anteckna (gör iaf jag fortlöpande under avv), man ska hålla hög produktion (tid = pengar), fällriktning så inte skotarföraren stryper en vid skiftbytet, man ska hålla ner stubbhöjd under tiden...... Som jag skrev tidigare, på SCA Jämtland har vi godkänd stubbhöjd upp till 7 cm över rotben eller annat hinder. Om nån råkar bli för hög så fattar jag att markägaren reagerar men vi är inga robotar. Vi kan göra fel. Klart vi bryr oss, klarar mig utan sådana kommentarer. Men allt under 7 cm ÄR godkänt. Sen med vissa aggregat, t.ex. LogMax som har en dämpplatta med kuddar under såglådan är det lite svårare att hålla ner stubbhöjden.
Hellre än hjort i frysen än en kran i vägen