80-90 skrev:Peter_Högdahl skrev:Sörlänningen skrev:Peter_Högdahl skrev:Är i valet och kvalet om man ska hugga ned lite över 1 hektar med 50 åring granskog eller spara på det.
Har sett några träd som ser dåliga ut och har tidigare plockat ned barkborreträd så risken är ju att det finns kvar och sprider sig ännu mer....
Vad tycker ni? 🌲
Vad är det för ståndortsindex och var i Sverige är det? Det är information som behövs.
Jag har huggit en del granskog lite tidigt de senaste åren, men inte så tidigt som 50. Men är det G40 så är det ju inte konstigt alls.
På de flesta håll i landet verkar ju barkborren ha hejdats avsevärt. Avmattningen av borren har gått snabbare än vad jag trodde. Där jag har skog har det för tillfället nästan helt stannat av. Men har man skog på östkusten skall man väl aldrig känna sig säker, där har ju granen det kämpigt. Är det inte nära östkusten känns det inte som ett kämpigt läge.
Försök också att fundera på vilken tillväxt i kubik per år du förväntar dig i beståndet och hur den siffran på ett ungefär fölrhåller sig död ved de senaste två åren.
I västra värmland,ingen koll på ståndortindex osv vet bara att skogen höggs ned 1975 genom att kolla gamla kartor🌲
Med det sagt så har den yngre skogen som höggs ned för 20 år sedan bokstavlingen växt så det knakar om man kollar årsringar så bra tillväxt är det nog🌲
Är ganska så stenig mark och lite lutning just där den äldre delen nu är,beräknad volym kanske är runt 250kubik enligt virkesköpare jag haft som kollat.
Förra slutavverkningen så stod det strax över 600kubik på 1,3 hektar som jämförelse,dock högre ålder på träden...
Bara å hugga . Högg själv 1,5 ha i vinter som va plantat -75 det blev 600 kubik . Även det i v Värmland
Måste växt jävligt bra??