mån 14 apr 2025, 14:06#878018Är i valet och kvalet om man ska hugga ned lite över 1 hektar med 50 åring granskog eller spara på det.
Har sett några träd som ser dåliga ut och har tidigare plockat ned barkborreträd så risken är ju att det finns kvar och sprider sig ännu mer....
Vad tycker ni? 🌲
Avverkning (slutavverkning)
Slutavverkning vid 50 års ålder
✍️ Sammanfattning av tråd
Diskussionen handlar om huruvida Peter_Högdahl ska avverka cirka 1 hektar med 50-årig granskog i västra Värmland, med oro för barkborrangrepp och skogens tillväxtpotential. Flera deltagare ger råd kring skogens bonitet, tillväxt, volymuppskattningar och risker med skador, där Sörlänningen och Torbjörn Johnsen betonar vikten av att bedöma ståndortsindex och trädhöjd för att avgöra om skogen bör sparas. Diskussionen tar även upp praktiska aspekter som gallring, virkespris, kostnader för avverkning och intäkter från grot.
Olika perspektiv framkommer; vissa förespråkar försiktig avverkning med hänsyn till skogens hälsa och tillväxt, medan andra pekar på ekonomiska incitament och goda priser som argument för att sälja. Det finns även diskussion om hur man bäst värderar skogen med hjälp av laserscanning och skogsbruksplaner, samt om hur grot ska hanteras och om det är lönsamt att ta tillvara. En del användare delar sina egna erfarenheter av liknande skogsskötsel och marknadspriser.
Ingen tydlig konsensus uppstår, men en gemensam uppmaning att noga undersöka skogens tillstånd innan beslut tas går igen. Peter_Högdahl verkar luta åt att invänta offerter och fundera vidare, utan att ha bråttom. Diskussionen präglas av erfarenhetsutbyte och råd, snarare än konflikt.
Olika perspektiv framkommer; vissa förespråkar försiktig avverkning med hänsyn till skogens hälsa och tillväxt, medan andra pekar på ekonomiska incitament och goda priser som argument för att sälja. Det finns även diskussion om hur man bäst värderar skogen med hjälp av laserscanning och skogsbruksplaner, samt om hur grot ska hanteras och om det är lönsamt att ta tillvara. En del användare delar sina egna erfarenheter av liknande skogsskötsel och marknadspriser.
Ingen tydlig konsensus uppstår, men en gemensam uppmaning att noga undersöka skogens tillstånd innan beslut tas går igen. Peter_Högdahl verkar luta åt att invänta offerter och fundera vidare, utan att ha bråttom. Diskussionen präglas av erfarenhetsutbyte och råd, snarare än konflikt.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam med inslag av personliga erfarenheter
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam med inslag av personliga erfarenheter
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte
Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-05-09 16:59 | data: 1)
TS

mån 14 apr 2025, 14:18#878021
Vad är det för ståndortsindex och var i Sverige är det? Det är information som behövs.
Jag har huggit en del granskog lite tidigt de senaste åren, men inte så tidigt som 50. Men är det G40 så är det ju inte konstigt alls.
På de flesta håll i landet verkar ju barkborren ha hejdats avsevärt. Avmattningen av borren har gått snabbare än vad jag trodde. Där jag har skog har det för tillfället nästan helt stannat av. Men har man skog på östkusten skall man väl aldrig känna sig säker, där har ju granen det kämpigt. Är det inte nära östkusten känns det inte som ett kämpigt läge.
Försök också att fundera på vilken tillväxt i kubik per år du förväntar dig i beståndet och hur den siffran på ett ungefär fölrhåller sig död ved de senaste två åren.
Peter_Högdahl skrev:Är i valet och kvalet om man ska hugga ned lite över 1 hektar med 50 åring granskog eller spara på det.
Har sett några träd som ser dåliga ut och har tidigare plockat ned barkborreträd så risken är ju att det finns kvar och sprider sig ännu mer....
Vad tycker ni? 🌲
Vad är det för ståndortsindex och var i Sverige är det? Det är information som behövs.
Jag har huggit en del granskog lite tidigt de senaste åren, men inte så tidigt som 50. Men är det G40 så är det ju inte konstigt alls.
På de flesta håll i landet verkar ju barkborren ha hejdats avsevärt. Avmattningen av borren har gått snabbare än vad jag trodde. Där jag har skog har det för tillfället nästan helt stannat av. Men har man skog på östkusten skall man väl aldrig känna sig säker, där har ju granen det kämpigt. Är det inte nära östkusten känns det inte som ett kämpigt läge.
Försök också att fundera på vilken tillväxt i kubik per år du förväntar dig i beståndet och hur den siffran på ett ungefär fölrhåller sig död ved de senaste två åren.
mån 14 apr 2025, 14:33#878026Så som denna våren börjat så känns det som barkborren kan få en gynnsam sommar igen.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
mån 14 apr 2025, 14:35#878027
I västra värmland,ingen koll på ståndortindex osv vet bara att skogen höggs ned 1975 genom att kolla gamla kartor🌲
Med det sagt så har den yngre skogen som höggs ned för 20 år sedan bokstavlingen växt så det knakar om man kollar årsringar så bra tillväxt är det nog🌲
Är ganska så stenig mark och lite lutning just där den äldre delen nu är,beräknad volym kanske är runt 250kubik enligt virkesköpare jag haft som kollat.
Förra slutavverkningen så stod det strax över 600kubik på 1,3 hektar som jämförelse,dock högre ålder på träden...
Sörlänningen skrev:Peter_Högdahl skrev:Är i valet och kvalet om man ska hugga ned lite över 1 hektar med 50 åring granskog eller spara på det.
Vad tycker ni? 🌲
I västra värmland,ingen koll på ståndortindex osv vet bara att skogen höggs ned 1975 genom att kolla gamla kartor🌲
Med det sagt så har den yngre skogen som höggs ned för 20 år sedan bokstavlingen växt så det knakar om man kollar årsringar så bra tillväxt är det nog🌲
Är ganska så stenig mark och lite lutning just där den äldre delen nu är,beräknad volym kanske är runt 250kubik enligt virkesköpare jag haft som kollat.
Förra slutavverkningen så stod det strax över 600kubik på 1,3 hektar som jämförelse,dock högre ålder på träden...
TS
mån 14 apr 2025, 14:35#878028
Hoppas inte. Jag skulle gärna undvika att avverka gran igen de närmaste tio åren. Har huggit så väldigt mycket gran.
busholle skrev:Så som denna våren börjat så känns det som barkborren kan få en gynnsam sommar igen.
Hoppas inte. Jag skulle gärna undvika att avverka gran igen de närmaste tio åren. Har huggit så väldigt mycket gran.
mån 14 apr 2025, 14:41#878030
Herregud, har ni ingen skogsbruksplan? Jag visste inte att såna fanns längre...
Men. Om dina siffror stämmer så är det ett område som tidigare har nått 460 fub/hektar. Och nu är det bara 250 fub/hektar. Om det stämmer finns det ju mycket tillväxt kvar, såvida beståndet inte är fördärvat, men det låter ju inte riktigt så på dig. Viss självgallring är ju ok.
Det är ju svårt att veta utan att se skogen, men jag skulle förmodligen låtit den står kvar och växa. Men hoppas att kunnigare folk säger vad de tycker.
Peter_Högdahl skrev:Sörlänningen skrev:Peter_Högdahl skrev:Är i valet och kvalet om man ska hugga ned lite över 1 hektar med 50 åring granskog eller spara på det.
Vad tycker ni? 🌲
Herregud, har ni ingen skogsbruksplan? Jag visste inte att såna fanns längre...
Men. Om dina siffror stämmer så är det ett område som tidigare har nått 460 fub/hektar. Och nu är det bara 250 fub/hektar. Om det stämmer finns det ju mycket tillväxt kvar, såvida beståndet inte är fördärvat, men det låter ju inte riktigt så på dig. Viss självgallring är ju ok.
Det är ju svårt att veta utan att se skogen, men jag skulle förmodligen låtit den står kvar och växa. Men hoppas att kunnigare folk säger vad de tycker.
mån 14 apr 2025, 15:07#878033
Ok, det är rimligt. Det hade inte jag heller gjort.
Peter_Högdahl skrev:Skaffar inte sån plan för strax över 6 hektar...
mån 14 apr 2025, 15:22#878036
Väntar på offerter från olika köpare så får jag se hur det blir🌲
Men är ju bra betalt också så lite därför man blev intresserad av att ev hugga om jag får ett bra bud spec när man kan utnyttja underskottet såpass rejält👍
Sörlänningen skrev:Peter_Högdahl skrev:Skaffar inte sån plan för strax över 6 hektar...
Väntar på offerter från olika köpare så får jag se hur det blir🌲
Men är ju bra betalt också så lite därför man blev intresserad av att ev hugga om jag får ett bra bud spec när man kan utnyttja underskottet såpass rejält👍
TS
mån 14 apr 2025, 15:30#878037Har du nån koll på höjd på de träd du huggit bort i beståndet? Hade ca 55 åriga granar som blåste av för 5-6 år sedan, de var 20-26,5 m, på G32. Charlottenberg. Gallrades försiktigt för 3 år sedan, låter det stå ca 5 år till. Gammal åker och betesmark. Blåser omkull nån varje år, de är det röta i.
mån 14 apr 2025, 15:56#878039
Dom jag huggit måste varit i närheten av samma längd,den sista jag gjorde ved av blåste omkull och var tyvärr frisk i virket...
Blev iaf nästan 2 fulla lass med Avestavagnen jag har och den ska kunna lasta ca 1kubik 🌲
Kollar man senaste laserscanning så är dom flesta träden markerade med väldigt röda och det var 2020 sist
bengt.a skrev:Har du nån koll på höjd på de träd du huggit bort i beståndet? Hade ca 55 åriga granar som blåste av för 5-6 år sedan, de var 20-26,5 m, på G32. Charlottenberg. Gallrades försiktigt för 3 år sedan, låter det stå ca 5 år till. Gammal åker och betesmark. Blåser omkull nån varje år, de är det röta i.
Dom jag huggit måste varit i närheten av samma längd,den sista jag gjorde ved av blåste omkull och var tyvärr frisk i virket...
Blev iaf nästan 2 fulla lass med Avestavagnen jag har och den ska kunna lasta ca 1kubik 🌲
Kollar man senaste laserscanning så är dom flesta träden markerade med väldigt röda och det var 2020 sist
TS
mån 14 apr 2025, 16:26#878044
Rött/Mörkrött är trädhöjd 20 meter och över typ 👍
bengt.a skrev:Jag har dålig koll på laserscanning, vad menas med rött? 1 m3? Grindarean gånger längden = m3. grindarean står väl i instruktionen.
TS
mån 14 apr 2025, 16:37#878045
Vill man få mer ingående data så brukar man få fram grundytevägd medelhöjd genom att klicka på funktionen "virkesförråd" och sedan skapa en yta/geometri och hämta datan för området ifråga.
MVH
Aliaa
Peter_Högdahl skrev:bengt.a skrev:Jag har dålig koll på laserscanning, vad menas med rött? 1 m3? Grindarean gånger längden = m3. grindarean står väl i instruktionen.
Vill man få mer ingående data så brukar man få fram grundytevägd medelhöjd genom att klicka på funktionen "virkesförråd" och sedan skapa en yta/geometri och hämta datan för området ifråga.
MVH
Aliaa
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).