SKOGSFORUM ARTIKEL 

Avverkning (slutavverkning)

Skyhöga timmerpriser – men bara när bonden läser

115 inlägg 30478 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Iggesund Forest

Re: Skyhöga timmerpriser – men bara när bonden läser

LesterCGarreth  
WarPeter skrev:Men det är ju intressant hur mycket frihet en köpare skall ha att aptera efter behov. Jag förstår att det behöver göras till viss nivå men när det får stor påverkan på ersättningen till skogsägaren blir det ju problematiskt.

Den som köper virke måste väl få göra precis vad denne vill med virket? Många skogsägare verkar inte förstå att industrin köper ju det de vill ha och inget annat. Passar det sig inte får man nog byta den aktör man gör affärer med.

Finns ingen timmerstock som är för fin för att bli ved eller massa.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Tralsmo  
#900526Ja satte ju några gilla här på dom senaste.

Kanske att skogsägare bör lära sig å läsa apteringslistor å se till att dessa följs enligt överenskommelsen vid avverkningen.

Att läsa hur objektet man laggt ut till försäljning bör apteras för bästa ekonomiska utfall är ju väsentligt för skogsägarens ekonomiska utfall.
Detta är inget man lär sig i en handvändning men överenskommen apteringslista/prislista är ju viktigt att de följs enligt avtal. De görs inte alltid.

NATURLIGTVIS vill ju köparen aptera skogen utefter den eftergrågan denne har.
Detta kan ju ändra sig ganska snabbt så antingen gör man ett avtal där köparen är flexibel att kunna göra detta med bibehållen ekonomi för skogsägaren ELLER gör man ett avtal där köparen blir tvungen att aptera enligt överenskomen prislista.

Stamprislista som @HannuRöj nämnde är inte hela sanningen.

Stämplad rotpost är snäppet bättre.
Nu är inte ja säker på (att i dessa tider) stämplad rotpost alltid är rätt alternativ.
Vissa köpare är inte särskilt betalningsvilliga just nu å då lämnar man inte pris på rotpost.

alias  
LesterCGarreth skrev:
WarPeter skrev:Men det är ju intressant hur mycket frihet en köpare skall ha att aptera efter behov. Jag förstår att det behöver göras till viss nivå men när det får stor påverkan på ersättningen till skogsägaren blir det ju problematiskt.

Den som köper virke måste väl få göra precis vad denne vill med virket? Många skogsägare verkar inte förstå att industrin köper ju det de vill ha och inget annat. Passar det sig inte får man nog byta den aktör man gör affärer med.

Jag tror att de flesta skogsägare accepterar att köparen får använda virket till det ändamål som denne finner lämpligast, men jag tror nog att de flesta vill att virke som klarar kraven för de sågbara sortimenten apteras och prissätts som dessa i affären mellan skogsägaren och inköparen.

Vill köparen koka massa av bra timmer så får de väl betala den virkesvolymen som om timret gått till ett sågverk och sedan betrakta det som en dyr marginalkvantitet massaved.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

jannee  
#900532En ekonomisk skogsägare vill väl först få så bra betalt han möjligtvis kan få för sitt virke - ELLER tänker jag fel ?
Hur många skogsägare har skog där medellängden är runt 5 meter för timmer vid avverkning?
Numera klarar skördarna det bra på att räkna ut vilket som blir det mest optimala för skogsägaren, gäller bara att RÄTT prislista lagts in och att skogsägaren är medveten om VILKEN lista som det apteras efter = betalas efter
Om jag får 1400kr/fub för en medellängd på 40 eller 1500 kr/fub för en medllängd på 50 tjänar jag garanterat på det första alternativet.
Gäller verkligen att ha en liten avsmalning om man inte ska lura bort sig angående medellängd.

Användarvisningsbild

Badger  
#900541Håller med Alias. Köparen för göra papper eller elda upp mitt timmer om han vill bara han har betalt för det som timmer. Problemet är väl i fall en massa timmer mäts in och betalas för som massa.

Angående det där med avsmalning så är det bara en sak att fundera på tillsammans med krökar lyror och annat. Det är inte lätt att aptera rätt. Det gäller som vanligt att känna sin skog och lämnar man bort hela avverkningen till en okänd entreprenör så tar man så klart en risk.

Användarvisningsbild

Elis76  
Tralsmo skrev:Ja satte ju några gilla här på dom senaste.

Kanske att skogsägare bör lära sig å läsa apteringslistor å se till att dessa följs enligt överenskommelsen vid avverkningen.

Att läsa hur objektet man laggt ut till försäljning bör apteras för bästa ekonomiska utfall är ju väsentligt för skogsägarens ekonomiska utfall.
Detta är inget man lär sig i en handvändning men överenskommen apteringslista/prislista är ju viktigt att de följs enligt avtal. De görs inte alltid.

Detta kan ju ändra sig ganska snabbt så antingen gör man ett avtal där köparen är flexibel att kunna göra detta med bibehållen ekonomi för skogsägaren ELLER gör man ett avtal där köparen blir tvungen att aptera enligt överenskomen prislista.

Nu är inte ja säker på (att i dessa tider) stämplad rotpost alltid är rätt alternativ.
Vissa köpare är inte särskilt betalningsvilliga just nu å då lämnar man inte pris på rotpost.

@Tralsmo

Har Du möjligtvis ett exempel på en apteringslista i läsbart format som Du skulle kunna publicera?

LesterCGarreth  
#900550Jag skulle hävda att absolut ingen gör massa av något som kan bli timmer. Timret används väl i bytesaffärer och genererar väl dubbelt upp mot var man får för en massabit sägs det? Så för varje stock som kan blir timmer massakokaren förlorar så förlorar de samma mängd mängd massa i slutändan ändå.

Eller är jag väldigt naiv och har fel?

Tralsmo  
Elis76 skrev:

Att läsa hur objektet man lagt ut till försäljning bör apteras för bästa ekonomiska utfall är ju väsentligt för skogsägarens ekonomiska utfall.

@Tralsmo

Har Du möjligtvis ett exempel på en apteringslista i läsbart format som Du skulle kunna publicera?

Njaa, ja formulerade mig nog fel.

Apterings instruktion/prislista är nog en bättre definition.

Som skogsägare så gör man ju ett avtal med köparen där man utgår från en prislista på dia å längd.
Alternativt pris per sortiment i fub, klen timmer , timmer, massa å eventuellt kubb. Detta är ju att föredra.
LRK är ju då som de sista nämnda, antingen att man får samma pris för hela volymen oberoende av sortiment, längder eller dia (väldigt ovanligt numera).
Eller ochså att man får ett fast pris på varje sortiment oavsett dia å längd.

Som jag ser saken så är de ju helt naturligt att köparen vill att apteringen sker utefter dennes efterfrågan på dom sågade varorna.
Det är ju inte alls så att den typ av skog som skogsägaren säljer behöver stämma bra överens med de köparen vill ha ut i längder å dia.
Då uppstår ju frågan vem som ska prioriteras, skogsägarens ekonomi eller köparens?

De här me apteringslista/prislista är nog felformulerat.
I skördar datorn kan de ligga många prislistor. Skördar piloten får direktiv om vilken lista å vilka längder å dia som ska prioriteras eller rent av blockeras.
De här hänger ihop med vilket sågverk som ska ha virket. Detta kan variera både i tid och vilken region man just avverkar.
Som bekant så har ju bolagen avtal med varandra som dom måste uppfylla.
Man byter timmer mot massa å kubb mot massa å kanske tall mot gran å vice versa. Tall är de just nu ingen efterfrågan på.

Som ja nämnt borde de heta prislista/apteringsinstruktion.
Listorna ligger i skördar datorn å piloten får instruktioner om hur dom ska användas för tillfället.
Alltså apteringslista är egentligen en apteringsinstruktion.

För å fatta mig kort,,för tiden rinner ut här just nu för mig.
Det här är inte lätt för en skogsägare att nysta i men de är väldigt avgörande för de ekonomiska utfallet.
Ja skulle kunna nämna mer men tiden tog just nu slut. Har en tid att passa.

WarPeter  

Det är väl just detta som är det intressanta. Det kan ju gå ganska lång tid mellan kontraktskrivning och avverkning. Köparens behov kan ju ha ändrat sig drastiskt emellan dessa två tillfällen. Hur stor flexibilitet skall köparen då ha att justera apteringsinstruktionen? Om det inte finns avsättning för kortare timmerlängder, kan dessa då strykas ur apteringsinstruktionen även om det drabbar skogsägaren genom lägre utfall av timmer?

Alla typer av flexibilitet i ett kontrakt måste ersättas av god kommunikation och förtroende. Jag har väl en känsla att skogsindustrin inte alltid är så bra på att hantera dessa två saker eller vad anser ni andra?

Tralsmo  
#900561De är nog så att de kan strykas längder.

Ja kan ge ett exempel på en egen försäljning ja gjorde för några år sen.

Där byttes klentimmer ut mot kubb vilket påverkade utfallet ekonomiskt för min del å korrigerades så ja blev nöjd.

Användarvisningsbild

Badger  
#900563Tack för informationen. Ungefär så har jag också fått det förklarat från skördarförare. Att de fått en lista från virkesköparen med vilka sortiment de ska prioritera att aptera.

För egen del apterar jag allt själv så blir det tokigt så får jag skylla mig själv.

WarPeter  
LesterCGarreth skrev:

Men är du ok att få massavedspris för din timmerstock? Det är ju det som diskussionen handlar om.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#900580Om massavedspriset är högre än timmerpriset, varför inte?

Användarvisningsbild

Badger  
#900586Det enda tänkbara fallet är nog i ett prisdike där timmerpriset blir så uselt lågt att det blir lägre än massapriset. I det läget kommer nog 99% av skogsägarna inte att sälja alls. Tur att de har dig då Mangan som tar den kulan för laget. 😀

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#900609Får man bara maximalt betalt så får köpare egentligen göra vad den vill med virket.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).