fre 05 dec 2025, 08:22#900553Elis76 skrev:Tralsmo skrev:Ja satte ju några gilla här på dom senaste.
Kanske att skogsägare bör lära sig å läsa apteringslistor å se till att dessa följs enligt överenskommelsen vid avverkningen.
Att läsa hur objektet man lagt ut till försäljning bör apteras för bästa ekonomiska utfall är ju väsentligt för skogsägarens ekonomiska utfall.
Detta är inget man lär sig i en handvändning men överenskommen apteringslista/prislista är ju viktigt att de följs enligt avtal. De görs inte alltid.
NATURLIGTVIS vill ju köparen aptera skogen utefter den eftergrågan denne har.
Detta kan ju ändra sig ganska snabbt så antingen gör man ett avtal där köparen är flexibel att kunna göra detta med bibehållen ekonomi för skogsägaren ELLER gör man ett avtal där köparen blir tvungen att aptera enligt överenskomen prislista.
Stamprislista som @HannuRöj nämnde är inte hela sanningen.
Stämplad rotpost är snäppet bättre.
Nu är inte ja säker på (att i dessa tider) stämplad rotpost alltid är rätt alternativ.
Vissa köpare är inte särskilt betalningsvilliga just nu å då lämnar man inte pris på rotpost.
@Tralsmo
Har Du möjligtvis ett exempel på en apteringslista i läsbart format som Du skulle kunna publicera?
Njaa, ja formulerade mig nog fel.
Apterings instruktion/prislista är nog en bättre definition.
Som skogsägare så gör man ju ett avtal med köparen där man utgår från en prislista på dia å längd.
Alternativt pris per sortiment i fub, klen timmer , timmer, massa å eventuellt kubb. Detta är ju att föredra.
LRK är ju då som de sista nämnda, antingen att man får samma pris för hela volymen oberoende av sortiment, längder eller dia (väldigt ovanligt numera).
Eller ochså att man får ett fast pris på varje sortiment oavsett dia å längd.
Som jag ser saken så är de ju helt naturligt att köparen vill att apteringen sker utefter dennes efterfrågan på dom sågade varorna.
Det är ju inte alls så att den typ av skog som skogsägaren säljer behöver stämma bra överens med de köparen vill ha ut i längder å dia.
Då uppstår ju frågan vem som ska prioriteras, skogsägarens ekonomi eller köparens?
De här me apteringslista/prislista är nog felformulerat.
I skördar datorn kan de ligga många prislistor. Skördar piloten får direktiv om vilken lista å vilka längder å dia som ska prioriteras eller rent av blockeras.
De här hänger ihop med vilket sågverk som ska ha virket. Detta kan variera både i tid och vilken region man just avverkar.
Som bekant så har ju bolagen avtal med varandra som dom måste uppfylla.
Man byter timmer mot massa å kubb mot massa å kanske tall mot gran å vice versa. Tall är de just nu ingen efterfrågan på.
Som ja nämnt borde de heta prislista/apteringsinstruktion.
Listorna ligger i skördar datorn å piloten får instruktioner om hur dom ska användas för tillfället.
Alltså apteringslista är egentligen en apteringsinstruktion.
För å fatta mig kort,,för tiden rinner ut här just nu för mig.
Det här är inte lätt för en skogsägare att nysta i men de är väldigt avgörande för de ekonomiska utfallet.
Ja skulle kunna nämna mer men tiden tog just nu slut. Har en tid att passa.