SKOGSFORUM ARTIKEL 

Avverkning (slutavverkning)

Skyhöga timmerpriser – men bara när bonden läser

115 inlägg 30426 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar främst om Danske Banks rapport och kommunikation kring virkespriser och svensk skogsindustris ekonomiska situation. Fredrik Reuter påpekar att banken ger motstridiga budskap beroende på målgrupp: till skogsägare sägs priserna vara för höga, medan aktieägare får veta att bolagen är undervärderade och att problemen är externa.

Flera deltagare ifrågasätter Danske Banks trovärdighet och analyser, medan andra lyfter fram praktiska erfarenheter av virkesaptering, sortimentsutfall och industrins påverkan på skogsägares ersättning. Det diskuteras också hur sågverk som Derome använder ny teknik för att optimera sågningen och hur olika aktörer hanterar massaved och timmer på olika sätt.

Vissa menar att skogsägare måste vara aktiva och kunniga för att få ut bästa möjliga pris och att det finns en tydlig konflikt mellan industriens och skogsägarnas intressen. Andra uttrycker en mer neutral syn och konstaterar att marknaden är komplex och att prisutvecklingen påverkas av många faktorer. Diskussionen tar även upp bristande transparens på virkesmarknaden och vikten av tydliga avtal kring aptering.

Slutsatsen är att det råder en spänning mellan olika intressen i skogssektorn, där kommunikationen från banker och industrin ibland upplevs som splittrad eller ensidig. Skogsägare uppmanas vara medvetna och aktiva i sina affärer för att undvika att hamna i underläge.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig med inslag av kritik och frustration, men överlag respektfull.
📌 Diskussionstyp: Ekonomi / marknad

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-12-04 21:37 | data: 1)
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Skyhöga timmerpriser – men bara när bonden läser  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#900284När Danske Bank idag publicerar sitt nyhetsbrev Skog & Ekonomi positionerar de sig som en neutral analyserare av marknaden. Men läser man rapporten noggrant, och jämför den med vad banken samtidigt säger till aktiemarknaden, framträder ett mönster där logiken skiftar beroende på mottagare. För skogsägaren är budskapet att priserna är ”skyhöga” och ohållbara. För aktieägaren är budskapet att bolagen är undervärderade offer för makroekonomin.

I pressmeddelandet som följer rapporten sätter banken tonen direkt: svensk skogsindustri plågas av ”skyhöga timmerpriser”. Inne i rapporten förstärks bilden. Man pekar på varsel, stigande lager och låter Deromes Linda Andersson beskriva hur sågverken ”tvingas välja bort de dyraste affärerna”. Det är svårt att tolka det som annat än en uppmaning till skogsägare att acceptera en prisnedgång.

På sidan 9 går banken så långt som att kalla det ”anmärkningsvärt” att Södra Skogsägarna ännu inte sänkt sina timmerpriser. Att en skogsägarförening håller emot beskrivs närmast som en marknadsstörning. Logiken är tydlig: industrin blöder, och råvaran är för dyr. Skogsägaren förväntas ta ansvar för att kalkylen ska hålla.

Men vänder man blad till sidan 4, eller lyssnar på Danske Banks skogsanalytiker Oskar Lindström i Dagens Industri, får man möta en helt annan världsbild. Här finns inget tal om att råvarupriset är roten till problemen. När börsutvecklingen ska förklaras talar Lindström i stället om tre år av svag konjunktur, om tullhot (Trump) och om europeiska hushåll som tappat förtroende på grund av kriget i Ukraina. Virkespriset nämns knappt. Här argumenterar banken i stället för att bolagen är lönsamma men felvärderade, och att deras problem framför allt är externa och tillfälliga.

Det är en slående kontrast. I samma PDF ryms två förklaringsmodeller som inte går ihop. Till skogsägaren säger banken att priset måste ner. Till investeraren säger banken att bolagen är välskötta och undervärderade.

Detta handlar inte bara om att anpassa kommunikationen efter målgrupp. Det formar även den offentliga berättelsen om vad som egentligen är problemet i svensk skogsindustri. När kyrkan minskar sin avverkning beskrivs detta i rapporten enbart som en utbudschock där industrin ”tappar” volym, inte som ett markägarebeslut i en föränderlig skogspolitisk verklighet. Industrins perspektiv står i centrum, skogsägarens reduceras till en variabel.

På sidan 5 formulerar banken nyckelmeningen: ”Endast genom hög effektivitet […] kan de internationellt sett höga virkeskostnaderna i Sverige bäras.” Om industrin nu varslar över 1 300 personer trots en i historisk jämförelse ändå svag kronkurs, är det då verkligen råvaran som är problemet – eller är det effektiviteten som inte längre bär en modern europeisk konkurrens?

Kejsaren är naken. Det är inte skogsägaren som förändrat kalkylen genom att ta betalt i nivå med ett europeiskt genomsnitt. Det är kalkylen som inte längre håller i en lågkonjunktur. Men den slutsatsen får ingen att köpa fler aktier och den leder inte till lägre virkespriser. Därför berättar Danske Bank två olika sagor.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skyhöga timmerpriser – men bara när bonden läser

Torbjörn Johnsen  
#900285Kan inte låta bli att kommentera på Danske Banks bildval. Det blir ju ändå lite humor i all tragik:

Budskapet till skogsägare: Priserna måste ner. Budskapet till aktieägare: Bolagen är köpvärda.
Omslagsbilden: En buddhistisk tempelskötsel av arten Chamaecyparis obtusa (Hinoki-cypress) på berget Hiei, Japan.
Att illustrera en text om prispressad svensk bulkvara med ett av världens mest exklusiva och heliga träslag är som att illustrera en falukorvs-rea med en bild på Wagyu-biff. Kanske är det därför kalkylen inte går ihop? Banken räknar på japansk fin-snickeri men vi levererar norrländsk massaved.

isteskog  
#900286Det var länge sedan Danske Bank var något att lyssna på. De drev i många år att skogsägarna skulle avverka för snart går priserna ner. Danske Bank är en utmärkt förstärkare åt industrin, inget mer..... 👎

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#900317Var det någon som såg Danske Banks webbinarium igår? Banken verkar tycka att det är en obalans att Södra håller uppe timmerpriset, men det som banken kallar ”anmärkningsvärt” kan egentligen vara ett bevis på att deras analyser inte håller.

De privata aktörernas utspel om sänkningar fungerar inte så länge det finns en öppen lista som agerar prisgolv. Det reella marknadspriset i Götaland kan mycket väl vara oförändrat och banken borde nog ha identifierat att konkurrenternas prissänkningar mest är en pappersprodukt och kanske ett politiskt spel, något Lyrå troligtvis bekräftar:

... vi är väl också de enda som har offentliga prislistor som gäller alla. Så att andra kanske säger att man förändrar prisbilden, men vi har ju offentliga prislistor

Ganska intressant ändå, eller vad tycker ni?

TS

jannee  
#900319Som skogsägare lönar det sig verkligen att vara otrogen.
Södras priser är något man UTGÅR från + att man räknar också in eventuell efterlikvid på runt 10 %
Det är något de privata aktörerna är fullt medvetna om vilket gör att dessa MÅSTE ligga MINST 10 % ÖVER Södras lista - ja annars får de inga varor - så enkelt är det 😀 😀 😀
Självklart missbudar en del privata och "solidariska" accepterar, men det är självklart upp till var och en.
ALLA borde ha i minnet vad som hände efter Gudrun, då försvann nämligen den s.k. solidariteten privata sågverksägare inte så sällan alltid hänvisat till - fördelarna med att vara solidarisk.

Berkshire  
#900360I all välmening så tycker jag det är intressant att observera att det inte tycks finnas något argument som verkar bita på er, Fredrik och Torbjörn, när det handlar om att se till risk för prisfall de som säljer virke. Jag tycker att Danske Bank har fört fram flera goda observandum genom åren även om de, likt de flesta analytiker och annat folk, nästan alltid får fel i sina förutsägelser.

För egen del har jag en mer agnostisk syn på virkespriserna. Nog kan de gå upp igen, men som det ser ut nu med avsättningen för ex.v. talltimmer och brännved, samtidigt som lönsamheten i massabruken sviktar betänkligt, så ser i alla fall inte jag ett omedelbart skäl till att priserna i närtid ska rusa upp. Men det kan såklart ändra sig snabbt, likt det gjorde på nedsidan med start för bara några månader sen...

WarPeter  
jannee skrev:Som skogsägare lönar det sig verkligen att vara otrogen.
Södras priser är något man UTGÅR från + att man räknar också in eventuell efterlikvid på runt 10 %

Jag håller med med, det är en bra utgångspunkt. Det sista har jag dock räknat på södras stampris. Låter man Södra aptera efter eget huvud så får man räkna med att det blir väldigt hög andel massaved om de har brist på det. Vet inte om vi har haft otur men det är vår erfarenhet iaf.

aho  
#900363Delar den erfarenheten, blir mer massaved när man låter Södra hugga.
Även Sydved brukade hugga mer massaved på den tiden de hade fler bruk att försörja i i södra Sverige.
Mina slutavverkningar kommer framöver att bli antigen rotpost eller lrk, har bränt mig tillräckligt på Södras avverkningsuppdrag.

För oss små skogsägare skulle en ökad transparens på virkesmarknaden vara av godo, så pass viktigt att jag till och med tänka mig att stötta politiker som vill driva igenom det.

Användarvisningsbild

Badger  
#900364Var det inte Danske bank som hade en massa fingrar i den korrupta syltburken och affärer med Ryssland för ett par år sedan? Känns överlag inte som pålitliga alls.

Användarvisningsbild

Elis76  
#900371Samtliga stora banker i Sverige förutom SHB har varit föremål för utredningar rörande penningtvätt i Baltikum.

Dock ej korruption som är någonting helt annat.

alias  
#900374Naturligtvis så är ju sortimentsutfallet också en viktig parameter för skogsägarens netto, utöver resp. sortimentspris.

Jag har också hört att Södra och Sydved skulle hugga högre andel massaved än t.ex. privatsågverken, men jag har lite svårt att se på vilket sätt det skulle ske (och till viss del även varför, då sågbara sortiment byts mot massaved och sågverksflis m.m.).

Min bild av situationen är att massavedsandelen styrs till stor del av hur den aktuella skogen ser ut, om det t.ex. är mycket rotröta i beståndet, samt tvärkrökar m.m. på stammen. Hur det påverkas av industrins önskemål vill jag hävda till stor del styrs av minimidiametrar och hur många och hur långa sökta längder som sågverken tar emot.

Det borde ju rimligen finnas en systematik från ovan nämnda aktörer för att höja massavedsandelen i sina avverkningar - vari består den, hugger man inte ut de sågbara sortimenten ner till minimidiametern eller är det något annat?

Rimligen bör man vid en granskning av en massavedstrave kunna se om det ligger bitar där som hade klarat kraven för något sågbart sortiment.

Hur många procentenheter "för hög" har massavedsandelen varit när Södra eller Sydved slutavverkat?

I alla fall när det inte har rått extrem råvarubrist så finns det ju en rätt omfattande byteshandel mellan aktörerna i sydsverige. Jag vill minnas att jag hört uppgifter om att Sydved var Vidas största timmerleverantör för något år sedan och att Vida var den största massavedsleverantören till antingen Södra eller Sydved vid ungefär samma tidpunkt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#900375I N:a Sverige är det hyfsat känt att Stora har högre andel massaved i sina avverkningar än timmer.

För Stenvalls, Jutos och Norra är timmerandelen högre eftersom man även sågar klentimmer.

WarPeter  
alias skrev:Naturligtvis så är ju sortimentsutfallet också en viktig parameter för skogsägarens netto, utöver resp. sortimentspris.

Jag har också hört att Södra och Sydved skulle hugga högre andel massaved än t.ex. privatsågverken, men jag har lite svårt att se på vilket sätt det skulle ske (och till viss del även varför, då sågbara sortiment byts mot massaved och sågverksflis m.m.).

I vårt fall var det konstaterat. Vi plockade ut ett par fub i massavältan och sorterade ut bitar som med annan aptering kunde blivit kubb/klentimmer/timmer. Södra var där och kontrollerade och gick med på kompensation. Så det lönas sig att vara aktiv och lite jobbig.

Jag tycker det räcker med att kolla prislistan. I södras fall så gäller högsta timmerpriset bara för ett ganska snävt diameterintervall. Dessutom för leveranstimmer vill dom helst att allt apteras i samma längd. Det känns inte direkt som att de gör allt för att maximera andelen sågbart. Andra aktörer har raka prislistor för timmer 18-70/75, klentimmer och mer kubbsortiment. Det känns optimerat för att få ut så mycket sågbart som möjligt.

I år hyr vi in skördare själva och säljer sågbart och massa för sig som leveransvirke. Vi får se om det om det visar sig vara en bra eller dålig idé.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#900386Bara som en liten parantes i det stora hela:
Jag o några andra entreprenörer och skogsägare va medbjudna häromdagen ner till Derome och besöka den nya sågverk linjen som dom byggt ut nu, och kan säga att det va ganska imponerande vilka produkter dom sågar fram o förädlar faktiskt.

Först hade vi ett litet föredrag om hur den nya sågverk linjen fungerade med att själva sågen kunde ställa om sig för varje stock som kom in på bordet så dom fick ut det mesta sågbara som möjligt ur stocken,och utifrån vilka beställningar dom såga emot.
Även produkter som hade en längd på mellan 70cm-1 m hade dom tydligen en marknad för så det va inte mycket spill för varje stock.
Det experimenterades även med stockar som dom kallade för "sågbar massaved", vilket innebar att man tog ut produkter även ur rötskadad gran.

Allt flis som blev på sågverket hade dom för att driva verksamheten så dom va självförsörjande på biten.

Dom själva hävdade att dom sträva efter att ligga på strax över 60%/fub i såg utbyte eller däromkring.

Men ett klart intressant besök va det

Användarvisningsbild

Badger  
#900392Intressant Lindveden. Gick det så snabbt att de faktiskt ställde om sågen för varje stock eller var det bara teoretiskt att de skulle kunna om de ville?

Det har alltid varit argumentet när man pratat med virkesinköpare till varför det är så noga med diametermått att de är för dyrt för dem och de ska ändra för olika dimensioner.

På tal om parentes så har jag fått höra från bekanta i Södra att man nu börjar verkställa varslen och att de första snart kommer att få sin tjänst avslutad. Det är alltså inte ett tomt hot för att eventuell skrämma fram lägre virkespriser som man drar tillbaka och inte verkställer senare. Innan någon tolkar detta inflikar jag själv. Nej, ingen ska sälja sitt virke billigare och tro att det kommer att rädda några jobb. Var och en ska se till sin egen skogs bästa och industrin får sköta sitt.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).