Vi har alla olika förutsättningar men 100000 för 500 meter skulle inte jag betala.
hokatorpet skrev:Ja där har du säkert rätt Mäki men då kanske man ska ringa heliloggers. Det kan också bli billigare.
hokatorpet skrev:Ja där har du säkert rätt Mäki men då kanske man ska ringa heliloggers. Det kan också bli billigare.
The Boxer skrev:Har precis avslutat ett vägprojekt på cirka 1km. En uppgradering av traktorväg till vinterbilväg, framtiden får utvisa om den kanske kan användas i torrperioder också...
Vet att man tar mellan 4-5 kr /100m väglängd för skotning
så skulle jag driva 1000m3 så gör det mellan 40-50kkr och då är kalkylen trevlig läsning.
Plus att skogsvården blir lättare och kanske överhuvudtaget blir gjord
Månskensbonnen skrev:Med andra ord får vägen inte kosta mer än 50 kr/m för att det ska gå ihop ekonomiskt
hokatorpet skrev:Ja man kan räkna i all oändlighet på allt möjligt.
Men om man vill sälja sitt virke snabbt för man behöver 200 000kr. Virket skall fraktas först från punkt A sedan till punkt B för att sedan med lastbil fraktas till punkt C.
Marken mellan punkt A och B har en viss bärighet. När då inte marken håller för att köra ut virket på utan det blir stora skador och djupa spår, vad göra?
Man kan ringa säljaren av virket och påtala att här blir djupa spår, och dina diken blir förstörda för att ”skogsvägarna” som man ska köra på är för smala.
Stopp säger säljaren, kör ni sönder diken eller ”vägar” får ni stå för kostnaden för att laga dessa.
Hejdå säger skotarföraren….
Vad gör man då?
Ska då pengar tagas från skogsbolaget för att denna säljare inte har någon bärighet på sin mark och han skall ersättas för det.
Ska en annan säljare kompenseras för att det var mycket röta i virket, det är inte hans fel.