tor 07 mar 2024, 21:28#835921Det privata skogsbruket får ta smällen när storbolagen ev inte sköter sig i sin egen skog. Om nu så e fallet?
Torbjörn la ju upp en graf i en annan tråd om slutavverkning åldrar i olika delar av landet o där visar ju det att Götaland bara hade sänkts me ca 2 år, det borde väl betyda att det finns rätt mycke skog som e kvar i slutavverkningsbar ålder eller e ja fel ute?
Går man sen längre upp i landet så tror ja ju inte det e det privata skogsbruket som har bidragit till sänkta åldrar utan det speglar nog väldigt mycke att dom större bolagen börjar ha sina stora skogsinnehav från Svealand o uppåt.
Avverkning (slutavverkning)
Är slutavverkningsskogen slut?
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

tor 07 mar 2024, 21:45#835926Många bra reflektioner i tråden som bevisar att Fredrik fortsätter med sin ”sensationsjournalistik”
Hur massaindustrin bestämmer när det ska slutavverkas begriper jag inte hur man menar??
Kriget påverkar ju mycket, som jannee skriver med så försöker de flesta skogsägare ha så jämn åldersfördelning som möjligt, jag håller även med Orsa att det är ingen som vågar hålla gammal skog för länge, risken för att aktivister ska sätta klorna i den gör att man hugger.
Förr kunde se skogen som lagring av kapital, numera kan man bli av med en stor del, likt att ett konto på banken helt plötsligt blev tömt av någon annan, inte speciellt roligt i dessa tider med normalränta.
Hur massaindustrin bestämmer när det ska slutavverkas begriper jag inte hur man menar??
Kriget påverkar ju mycket, som jannee skriver med så försöker de flesta skogsägare ha så jämn åldersfördelning som möjligt, jag håller även med Orsa att det är ingen som vågar hålla gammal skog för länge, risken för att aktivister ska sätta klorna i den gör att man hugger.
Förr kunde se skogen som lagring av kapital, numera kan man bli av med en stor del, likt att ett konto på banken helt plötsligt blev tömt av någon annan, inte speciellt roligt i dessa tider med normalränta.
...
tor 07 mar 2024, 21:51#835927Jag la upp de här bilderna i Ulfs tråd men där tenderar de att försvinna i dravel.
Resultatet av drygt 10 års planläggning i sydost. 10 års rullande medelvärde kanske man kan kalla det.
Här finns gott om både slutavverkningsmogen skog och skog som håller på att bli slutavverkningsmogen.
Så hos privata skogsägare tror jag inte det är någon fara på taket. Hur de stora bolagen sköter sin skog har jag ingen insikt i.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Resultatet av drygt 10 års planläggning i sydost. 10 års rullande medelvärde kanske man kan kalla det.
Här finns gott om både slutavverkningsmogen skog och skog som håller på att bli slutavverkningsmogen.
Så hos privata skogsägare tror jag inte det är någon fara på taket. Hur de stora bolagen sköter sin skog har jag ingen insikt i.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Here's to a logger who fills a need,
from houses to paper, from one little seed.
For those of you who wish to disagree,
try wiping your arse without felling a tree.
from houses to paper, from one little seed.
For those of you who wish to disagree,
try wiping your arse without felling a tree.
tor 07 mar 2024, 22:38#835929Stora har brist här i Värmland iaf. Varför ska de annars slutavverkar fina unga tallskogar som växer som mest?
tor 07 mar 2024, 22:50#835930Hade ett minne av att utvecklingen av den avverkningsanmälda arealen hade avhandlats i någon annan tråd;
Anmäld avverkningsareal minskar i januari
Om man gör en grov summering av månadsmedelarealen avverkningsanmälningar, i diagrammet i trådstarten, så får jag det till att årsmedelarealen för 2019-2023 borde ligga på i storleksordningen 260 000- 280 000 ha.
Vad tror jag kan ha bidragit till ev. högre slutavverkningsvolymer/arealer:
Industrin gick bra under pandemin då dasspapper och altantrall m.m. gick åt som smör i solsken (vet inte om statistiken indikerar att nedstängningarna minskade rundvirkesimporten under denna period?) och de senaste två åren kan man väl tro att kriget i Ukraina bidragit till ändrade råvaruflöden i Europa med omnejd (läs dyrare marginalkvantiteter från t.ex. Baltikum, då energipriserna steg samtidigt som handelssanktioner mot Ryssland och Belarus infördes, vilket lär ha minskat rundvirkesförsörjningen därifrån). Samtidigt har bl.a. inflationen pressat upp de nominella räntorna, vilket sannolikt har fått en del att avverka mer för att täcka räntekostnaderna, alternativt för att amortera på sina lån.
En grundfråga är väl lämpligen hur stort skogsindustrins och värmeverkens samlade årliga rundvirkesbehov är i förhållande till den inhemska skogsproduktion och hur stor andel av den förädlade råvaran som har haft utländsk härkomst under de 10 åren direkt före Covid-pandemin, samt hur import- & exportvolymerna förändrats sedan dess?
Kollar man på Chainsaw Charlies diagram så verkar prisökningarna (i alla fall hos privatskogsbruket i de sydöstra delarna av landet) på virke snarare vara snarast vara resultatet av en marknadsbrist än en faktisk brist (i alla fall på kort sikt):
-För några år sedan så gjorde industrin stora övervinster och fick då tillräckligt med råvara med endast moderata prishöjningar till skogsägarna, men nu har skogsägarna vant sig vid högre virkespriser och vill plocka tillbaka en del av skogsindusitrins tidigare intjänade vinster. Ska man kalla det för en viss tröghet hos säljarkollektivet gällande vilken prisnivå man anser "normal" på sina produkter?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Anmäld avverkningsareal minskar i januari
Om man gör en grov summering av månadsmedelarealen avverkningsanmälningar, i diagrammet i trådstarten, så får jag det till att årsmedelarealen för 2019-2023 borde ligga på i storleksordningen 260 000- 280 000 ha.
Vad tror jag kan ha bidragit till ev. högre slutavverkningsvolymer/arealer:
Industrin gick bra under pandemin då dasspapper och altantrall m.m. gick åt som smör i solsken (vet inte om statistiken indikerar att nedstängningarna minskade rundvirkesimporten under denna period?) och de senaste två åren kan man väl tro att kriget i Ukraina bidragit till ändrade råvaruflöden i Europa med omnejd (läs dyrare marginalkvantiteter från t.ex. Baltikum, då energipriserna steg samtidigt som handelssanktioner mot Ryssland och Belarus infördes, vilket lär ha minskat rundvirkesförsörjningen därifrån). Samtidigt har bl.a. inflationen pressat upp de nominella räntorna, vilket sannolikt har fått en del att avverka mer för att täcka räntekostnaderna, alternativt för att amortera på sina lån.
En grundfråga är väl lämpligen hur stort skogsindustrins och värmeverkens samlade årliga rundvirkesbehov är i förhållande till den inhemska skogsproduktion och hur stor andel av den förädlade råvaran som har haft utländsk härkomst under de 10 åren direkt före Covid-pandemin, samt hur import- & exportvolymerna förändrats sedan dess?
Kollar man på Chainsaw Charlies diagram så verkar prisökningarna (i alla fall hos privatskogsbruket i de sydöstra delarna av landet) på virke snarare vara snarast vara resultatet av en marknadsbrist än en faktisk brist (i alla fall på kort sikt):
-För några år sedan så gjorde industrin stora övervinster och fick då tillräckligt med råvara med endast moderata prishöjningar till skogsägarna, men nu har skogsägarna vant sig vid högre virkespriser och vill plocka tillbaka en del av skogsindusitrins tidigare intjänade vinster. Ska man kalla det för en viss tröghet hos säljarkollektivet gällande vilken prisnivå man anser "normal" på sina produkter?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tor 07 mar 2024, 22:52#835932
Kontrakt kanske på en viss mängd årligen?
halvproffs skrev:Här känns det som att Billerud fd Korsnäs panikavverkar. Inga små hyggen precis.
Vilken anledning vet jag inte men det är flera med mig som blir förvånad.
Inte heller samma fina anda som det var innan Billerud tog över hörde jag en säga igår.
Kontrakt kanske på en viss mängd årligen?
fre 08 mar 2024, 16:54#835983Fick för en vecka sedan brev från Länstyrelsen att dom inventerat naturvärden på min fastighet. Ca 30% av ytan är tydligen höga naturvärden samt att på ytterligare 30 % har dom hittat knärot.Har 120 årig gran där knäroten finns. Lär väl bli avverkningsförbud vad jag förstår.. där rök min pensionsförsäkring..Går inte att sälja varken fastigheten eller timmer..
fre 08 mar 2024, 17:12#835986Du får se till att de bildar biotopskyddsområde. God ersättning 25% över marknadsvårdet. Eller reservat samma ersättning.
fre 08 mar 2024, 17:28#835989
Är ju bara en engångssumma. I Norge tror jag de omförhandlar efter 50 år, få det infört istället.
Alvarsson skrev:Du får se till att de bildar biotopskyddsområde. God ersättning 25% över marknadsvårdet. Eller reservat samma ersättning.
Är ju bara en engångssumma. I Norge tror jag de omförhandlar efter 50 år, få det infört istället.
fre 08 mar 2024, 17:32#835990Kallar du Alvarsson det för en god ersättning att arrendera ut marken i ALL evighet för detta belopp ?
Redan efter 5 till 10 år går du back om fastighetspriserna fortsätter stiga som de gjort de senast 100 åren.
Men ok, har du inga efterlevande och ändå räknar med att arvsfonden ska överta din fastighet kan det vara en god ide.
Redan efter 5 till 10 år går du back om fastighetspriserna fortsätter stiga som de gjort de senast 100 åren.
Men ok, har du inga efterlevande och ändå räknar med att arvsfonden ska överta din fastighet kan det vara en god ide.
fre 08 mar 2024, 17:48#835992Volymen har sitt pris
Marken har sitt pris.
Som alias har som motto å som är alldeles korrekt så tillverkas inte mark.
Det positiva är kanske att marken fysiskt inte tar slut.
Bara de att kanske stolpskott brukar den.
Marken har sitt pris.
Som alias har som motto å som är alldeles korrekt så tillverkas inte mark.
Det positiva är kanske att marken fysiskt inte tar slut.
Bara de att kanske stolpskott brukar den.
fre 08 mar 2024, 18:54#835997
Du måste i alla fall ställa frågan och strida för det!
Vet att kommunerna runt mig (nybro & Kalmar) har ersatt mark med mer mark, när dom har behövt mark till olika projekt.
Jag lider verkligen med dig!
Det är därför jag högg min finaste skog 2022, hade den blivit beslagtagen så hade jag fått sälja gården.
Dansken skrev:Vet någon om man kan begära ersättningsmark från typ sveaskog om staten ( länsstyrelsen) går in och naturskyddar min skog?
Du måste i alla fall ställa frågan och strida för det!
Vet att kommunerna runt mig (nybro & Kalmar) har ersatt mark med mer mark, när dom har behövt mark till olika projekt.
Jag lider verkligen med dig!
Det är därför jag högg min finaste skog 2022, hade den blivit beslagtagen så hade jag fått sälja gården.
...
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).