Avverkning (slutavverkning)

Frågor efter min första avverkning

101 inlägg 19192 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

Torbjörn Johnsen  
WaldenWoods skrev:Hej, jag är nybörjare på detta. Har låtit avverka totalt ca 2,5 hektar granskog, ca 80 år gammal, på två olika ställen, med avverkningsuppdrag. Ca 80% av volymen har sorterats som massaved. På det ena området (ca 1,2 hektar) finns det ingen timmertrave alls. (Kan förstås ha flyttats till det andra områdets trave ett par hundra meter bort.)

Samtliga bifogade bilder är från massavedstravarna. Är detta rätt och rimligt? Jag tycker många av stockarna ser ut som timmer, vad är det jag missförstår? Tacksam för hjälp.

1678222714_20230307_155656.jpg

1678222751_20230307_154622.jpg

1678222746_20230307_154531.jpg

1678222789_20230307_155631.jpg

Har du frågat virkesköparen om timret? Vad är det för typ av köpare? Stort bolag? Skogsägarförening? Liten virkesköpare?

På bilderna kan skönjas röda och blåa färgrester på någon stock. Det borde innebära att något sortiment (kubb, kort timmerstock…) har färgmärkts. Dessa borde du ju se på avlägget i någon trave. Om inte så är det redan inkört. Men be att få information om utfallet från den som köpt virket. Och, som tidigare frågats: hur ser ditt kontrakt ut?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

WaldenWoods  
Elis76 skrev:Lärdomen borde vara att fler skogsägare kunde engagera sig i sina avverkningar genom att vara på plats med virkesköparen då maskinlaget har anlänt för att undvika misstag och visa sitt engagemang.

Såklart är det bättre så. Men om man bor långt bort från sin skog är det inte så enkelt. Visst kan man planera in uppdraget långt i förväg och se till att vara på plats. Men då riskerar jag att väderleken är helt fel vid den tidpunkten, och att det blir sönderkört.

Nej, då tar jag hellre risken att inte ha full kontroll, men få uppdraget utfört med kort varsel när det är rätt väderlek.

TS
Användarvisningsbild

WaldenWoods  
#795119 Bra med forum där man kan få klokskap. Stort tack för det!

Ni är flera som frågat om inte timmerbilen redan varit här och hämtat. Det var svårt för mig att se eftersom det hunnit komma snö emellan, men nu har jag kollat upp det och ni har alldeles rätt. En omgång timmer är hämtad. Så relationen mellan timmer och massaved i uppdraget är betydligt bättre än jag först trodde.

Återstår dock fortfarande frågan om varför det ser ut att ligga friska, rimligt grova timmerstockar i massavedstravarna.

alias skrev:Om rotrötan inte har gått långt upp i stammen så är det ju 50 % sannolikhet att du har den ruttna änden mot dig i traven och sen kan det ju även finnas krökar och andra skador mitt på en stock som inte syns där den ligger i traven.

Jo, det fattar jag. Men jag har kollat båda sidor av traven, och de stockar som ser friska ut från ena hållet ser i de allra flesta fallen friska ut från andra sidan också. Och inte ser de krokiga ut för mina ögon.

En annan fråga om någon har en uppfattning - jag valde vid planeringen av uppdraget att göra plats för upplaget vid en del av skogen vid bilväg, som inte skulle avverkas. Jag tänkte mig att man där skulle ta ned träd som stod i vägen för travarna, men inte mer. Jag ser nu att man tagit betydligt mer än så - man har avverkat för att kunna köra på baksidan av traven också. I praktiken har det utförda uppdraget därmed blivit ca en kvarts hektar större än jag tänkt mig. Där stod träd som jag ville ha kvar, så det är jag lite ledsen för och om jag vetat detta hade jag placerat upplaget annorlunda. Borde jag förstått detta? Varför behöver man komma åt på baksidan av traven?

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#795120 man står på insidan med skotarn och lastar av mot vägen.

man ville inte gå ut på vägen med skotarn av nån anledning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795122 Är rätt vanligt har jag förstått om vägen används till annat än skogsbilstrafik?

Användarvisningsbild

WaldenWoods  
Ängagärdet skrev:Ännu en utbo som vill äta kakan å ha den kvar, suga ut kapitalet ur glesbyggden och göda sin feta isterbuk i staden!

Haha, nej, inte precis. Gården har varit i min familjs ägo i över 100 år och jag har tillringat en stor del av min barndom där. Jag har investerat betydligt mer i gården än jag någonsin kommer kunna plocka ut. Jag återinvesterar allt för att kanske kunna flytta till gården i en framtid.

Så man kan lugnt säga att din tråkiga kommentar hamnade snett.

Detta är första gången sedan min far dog som jag är ansvarig för en avverkning, därav mina nybörjarfrågor på det området.

TS
Användarvisningsbild

WaldenWoods  
Camaro1969 skrev:man står på insidan med skotarn och lastar av mot vägen.

man ville inte gå ut på vägen med skotarn av nån anledning

Mangan skrev:Är rätt vanligt har jag förstått om vägen används till annat än skogsbilstrafik?

Tack för info. Ja, så är det förstås man har tänkt. Tråkigt att jag inte förstod att det var så man tänkte göra när jag placerade upplaget. Bilvägen trafikeras med kanske 1 bil varannan timme, och omvägen att köra annan väg är mindre än 1 km. Jag har dessutom ingen skyldighet att hålla vägen öppen jämt. Så jag hade gärna sett att man stod i vägen med skotaren en stund, för att kunna ha kvar träden jag ville behålla.

Nåväl, det är som det är nu.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795133 Du underskattar nog hur mycket skada en skotare gör om de ska lossa från vägen. Vägar brukar inte må bra av att få en skotare som går ut och in för att lossa virket från vägen. Dessutom skräpar de ner på ett vis att det krävs traktor för att kunna passera.

Användarvisningsbild

WaldenWoods  
busholle skrev:Du underskattar nog hur mycket skada en skotare gör om de ska lossa från vägen. Vägar brukar inte må bra av att få en skotare som går ut och in för att lossa virket från vägen.

OK, jag förstår. Tråkigt läge nu av att jag inte visste det, men det är som det är.

busholle skrev:Dessutom skräpar de ner på ett vis att det krävs traktor för att kunna passera.

I så fall måste de ha städat ordentligt efter sig på baksidan av traven därifrån de nu lossat (där träden jag tänkt behålla stod). Där är så rent och snyggt och jämnt att jag utan problem skulle kunna köra där med en tvåhjulsdriven liten personbil.

TS

Tralsmo  
#795137 Jo så är de, oftast lastar man av innifrån om inte de.ä bondens egna väg.
Ibland, rätt ofta faktiskt så är de dåligt me avvlägg å då vill man att timmerbilarna kör väck under tiden som avverkningen pågår för å frigöra plats.
Då bör ju vägen va hyfsat körbar. Rätta till å ev grusa opp igen görs ju oftast när allt är klart å hämtat.

Men de är klart att att alla måste ju vara överens om detta från början.
Det är inte alltid planerat så. Inköpare har ju inte alltid kan koll på om de går utan frågan dyker ibland inte opp förräns det är dags att köra ut.
Väder å sånt kan ju ochså spela roll.
Ibland heter.det att de ska köras bort när de är fruset.
Då blir de ju lätt att lägga 2000m där de får rum 1000m

Hur som helst så är ju sånt svårt att veta som ny i gamet.
Du kommer garanterat å råka på mer sånt.

jannee  
#795139 Överlag är skogsbilvägarna i ganska dåligt skick, m.a.o. de tål inte en skotare när det inte är riktigt torrt eller fruset.
Det behöver inte alls bli skräpigt där skotaren står och lossar, allt avgörs av den som kör skotaren.
Skotarföraren har skyldighet att städa efter sig men även såga rotben - hör till sunt förnuft.
Finns det INGA rotben där timmervältan legat har skördarföraren tagit på tok för höga stubbar !!!!!!!!!
Även lastbilschauffören SKA städa efter sig.
Att fullt friska timmerbitar ligger i massavedsvältan är VÄLDIGT ovanligt
Är det inte lagringsröta i stocken - svårt att se för den som inte vet vad lagringsröta är.
Lite off
När skrapade och när grusade DU upp din skogsbilväg senast WaldenWoods.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#795140 En del skotarförare är duktiga att sortera ur grenar innan dom lastar. Tyvärr långt ifrån alla. Har några gånger stannat med bilen och städat vägen för att komma fram och då är maskinerna bortkörda.
Blev imponerad vid min sista avverkning på 500fub för 1,5 år sedan. Kom dit när det var klart och vägen var helt ren från skräp och vältorna såg ut att vara fri från kvistar och skräp. All heder åt skotarchaffisen!

Användarvisningsbild

WaldenWoods  
jannee skrev:När skrapade och när grusade DU upp din skogsbilväg senast WaldenWoods.

Oktober 2022, hurså?

TS

Tralsmo  
#795154 De Janne undrar är ju hur bra bilvägen är.
Kan nog va bra att veta i sammanhanget.

Om ja nu får råda så kolla först me inköpare hur de ligger till.
Verkar va mycke gissningar.
Annars är de bara att vänta på mätbesked å redovisning.

Angående andelen massaved som var rubriken kan ja säga att ja skotat en del slutavverkningar.

För egen del ( på mina egna avverkningar) så har ja varit van vid 12- max 15procent andel massa,

Ja gjorde en avverkning 2021 barkborreskog drygt 2000m. Gran över 100år. G26- g28.
Cirka 18 procent massa, 67procent timmer över 18. Resten kubb.

Grannen avverkade ungefär i den storleken 2022.
De va mycke gran fast på tallbonitet me dagens mått.
Nästan 30 procent massa.

Som ja ser de så är de katasteofsiffror.
De syns i massavältorna hur tydligt som helst.
Röta,röta,röta.

Edit:
Kan tillägga att grannens avverkning var nog bra mer än 100år.

jannee  
#795156 Jag själv har bara hoppat in och kört skogsbil lite då och då, men fråga gärna Erre som kört i 10 år.
Vissa vägar har skotaren kört sönder så pass mycket att det varit hämtningsvägran intills de åtgärdat vägen.
Endast en gång (för mig) och då nere i Blekinge hade vägen varit i så pass miserabelt skick på vissa avsnitt att de fått lägga på 090 bergskross och därefter jämnat till med en hjullastare.
När skotaren kommer in på skogsvägen från skogen har den också en förmåga att trycka sönder vägbanken, kanske något man aldrig reflekterar över, därav de i möjligaste mån försöker lasta av från skogen.
Hade du mycket angripen skog, typ av granbarkborre?
Du kan av att se på massavedshögarna konstatera om de tagit mycket kubb.
Både Södra och Sydved vill nämligen ha så mycket massaved som är möjligt.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).