ons 22 feb 2023, 13:55#793455
Tack Matilda och Josefin för ert svar!
Jag kan på en gång säga att jag inte på något sätt är emot ett hyggesfritt skogsbruk i form av "äkta" blädning. Problemet är bara att där jag bor fungerar det endast i granskog och jag har ca 90 % tallmark.
De låsta positionerna kommer man aldrig ur om man inte börjar se verkligheten i form av de biologiska förutsättningarna. Tall och björk behöver ljus för att kunna växa upp och för att skapa tillräckligt med ljus så har jag gallrat så hårt att det är ett lagbrott. Jag kan även visa otaliga exempel på avverkningsmetoder under de senaste 50 åren där "hyggesfritt" skogsbruk inte fungerar. Tallmarker där det endast växer upp undertryckta granar är ingen vacker syn och det är definitivt inte god ekonomi för någon.
Problemet med utformningen av er enkät är att den endast ytterligare bidrar till att låsa fast positionerna. Den befäste bara att jag är en bakåtsträvande hyggesförespråkare och gav inget som helst utrymme att visa på en del alternativa hyggessätt som jag tillämpar.
Ni ska inte ta åt er allt för hårt av kritiken då ni har en handledare för ex-jobbet som borde ha gett er en del tips på vägen. I den akademiska världen så ska strävan vara att ha en öppen inställning till frågeställningarna och inte låsa fast sig i ett inledande skede och detta är en av de viktiga frågorna som handledaren har att hålla koll på.
Om ni återkommer med en reviderad enkät så kommer jag att svara på den och förhoppningsvis så kan en sådan leda frågan framåt.