Mangan skrev:Man hugger ca 2 m3fub/h gran om man är van. Säg att det står 400 fub på de två ha, då har man att göra i 200 timmar. 200 timmar med huggning, och ingen vila eller dricka kaffe.
Wenjad skrev:ja det är ju dedär med maskin kostnaden, man kan ju egentligen inte köpa en maskin och köra gratis med den, men är det åt farfar så kan man ju reducera priset, man skulle ju kunnat skaffa f-skatt och kört nån mindre gallring, vindfällen vedhuggning osv. åt folk i byn men frågan är ju om det är lönsamt för oavsett hur mycket hobby man tycker det är så måste det ju betala sig. ja det är ju också ett alternativ att wincha, då skulle jag ju kunnat skaffa en orginal winch till 868an. jag kör just nu väg slåtter men ska inom en månad börja köra timmerbil, innan har jag skotat.
PeterN skrev:Hur är det med priset på leveransvirke jämfört med att sälja på rot? Min känsla är att man får ett sämre pris på leveransvirke. Jag har aldrig testat i "skarpt" läge, men risken är väl att man hugger gratis för att slippa de stora maskinerna. Hoppas att jag har alldeles fel
Lars Bd skrev:Vad ska du göra på de 200 timmar som avverkningen skulle ta om du inte gör jobbet själv? Gå på gym, ligga på soffan eller dra in pengar på annat sätt med en vettig timpenning?