lör 12 okt 2013, 17:49#240243
Nej det var en annan skogsägare i närheten som av någon anledning blev som jag uppfattade det illa berörd. Han frågade hur vi skulle göra och när jag delgav mina planer så blev tonen kort.. "så gör man inte" helt fel" "du måste tänka på skogen" "göra själv går inte ".
Vad gäller virkesköparen tyckte han vi skulle avverka betydligt mera än vad vi bestämt och det var tur att jag var med när han försökte att få mera huggning. Att han sedan ringde när jag inte var med och lyckades få min mor att beställa en gallring dit jag och pappa hade bestämt att vi skulle nästa vinter och som jag nu skulle ta själv. Hon visste inte riktigt var beställningen var gjord och när jag visade henne och beskrev var blev hon minst sagt stressad. Nu har hon bestämt att jag sköter skogen totalt härefter, om jag vill. Att pengarna används på ett vettigt sätt, tex investeringar i maskiner osv. Slutavverkningarna ska hon dock ha själv har jag bestämt att njuta av livet sista tiden trots den sorg som tog bort glädjen av en pension som skulle levas tillsammans med min far.
För en virkesköpare är det affärer, för oss är det en generationer lång skötsel som förhoppningsvis får lämnas över i gott skick till mina barn.
Just att det gör mera skada när det är dags om skogen har fått komma upp mera har jag funderat på, det stämmer ju och i nuläget skulle man komma undan bra när täcket ligger men även om några år. Detta behöver jag fundera på, skulle på något sätt vara skönt att se vad man har innan man tar ner dem, när de nått älgsäker höjd.
edit: måste tillägga att virkesköparen är mycket trevlig och det var inga som helst problem när jag ringde upp honom ang det här, jag skulle inte tveka att anlita honom eller det bolag han jobbar åt vid ytterligare avverkningar längre fram i tiden. Detta är vad jag vet/känner nu sedan får man väl se hur det kommer fungera med hur vi har bestämt osv men tror inte det blir några problem. Sedan är han ju en säljare/köpare och han jobb är att skaffa huggning till sin arbetsgivare så jag har inte det minsta känsla av agg eller dyl.
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.