tis 16 mar 2010, 08:48#85495
Har inte den här tråden spårat ur lite? Tycker mest att de sista sidorna har handlat om smutskastning från bägge lägren. Iofs har det också vart intressant läsning.
Mangan och Nisse har fått kritik för att de ofta ser på skogen ekonomiskt. Men ärligt talat vem av oss ser inte på ekonomin i första hand? Och det gäller inte bara när det handlar om skogen. Maskinförarna klagar över slangar som går sönder, vilket jag har stor förståelse för.
Men om verkligheten ser ut som så att jag får lika mycket pengar i handen, om ni kör sönder slangar eller ej så då är det nog tveksamt om man ska kosta på en röjning. Och de är det här ni maskinförare måste förstå, sakligt.
Få är nog de skogsägare som röjer för att maskinföraren ska ha en "golfbana" att köra på, bara för att va snäll med honom. Vem av oss tar upp fastrostade bultar, underreds tvättar och vaxar den 15 år gamla arbetsbilen före man för den till verkstaden bara för att " Skruvar Lasse" ska ha trevligare arbetsmiljö.
Om skogsägarn enkelt kan se att han tjänar på att röja före så kommer det nog också att röjas.
Har tidigare i tråden skrivit om hur vi har det med röjning här i Finland. Inför ett liknande system i Sverige så tror jag att nästan alla blir nöjda.
Hoppas att jag med de här inlägget inte nu skaffa mig en massa ovänner här på skogsforum, så att jag även i fortsättningen kan läsa om om Mangans skogsinnehav, masterchiefs härliga blogg om arbetet i skogen, mrme´s förkärlek till JD, Per-Erik med sina välskrivna texter och alla andra härliga medlemmar med deras bravader och funderingar.
Ha en bra dag snåla skogsägare och lata knapptryckare.