Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning vid 50 års ålder

160 inlägg 31790 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning vid 50 års ålder

Peter_Högdahl  
Vedproducent skrev:Jag blir mest nyfiken på vad dom gör om dagarna? Dom har ju hållit på många dagar nu med 300 kubik?

Skotningen började ju igår och sen kommer livet imellan med ibland🌲
Men nu är slutavverkningen färdighuggen så bara lite gallring kvar💪🏼

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Peter_Högdahl skrev:
Vedproducent skrev:Jag blir mest nyfiken på vad dom gör om dagarna? Dom har ju hållit på många dagar nu med 300 kubik?

Skotningen började ju igår och sen kommer livet imellan med ibland🌲
Men nu är slutavverkningen färdighuggen så bara lite gallring kvar💪🏼

Jo så är det ju förstås ibland. Blev bara lite fundersam för dom flesta vill nog köra 300 kubik på en dag. Men ibland går det sönder och det kan komma annat i vägen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#891428300 kubik på en dag låter i sanning optimistiskt. 😎

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#891430Tror inte det, va en gutonge som tog ner drygt 200 m³ på 5,5 timme åt mig för 9 år sedan.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#891432300m³ i sån skog ska inte ta många timmar att få ner. Men detta är en entreprenör som är kanske inte den som jobbar hårdast om man säger så.

jannee  
#891433Som skogsägare ser man ALLTID till att man har en FAST avverkningskostnad/M3fub när det gäller slutavverkning.
När det gäller gallring kan det vara lite andra parametrar som är än viktigare är just kostnaden/M3fub.
Just den diskussionen tar man direkt upp med entreprenören.
För självfallet har man anlitat en entreprenör med god renommé.
För om inte, kanske man släppt in räven i hönshuset 😀 😀

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
jannee skrev:Som skogsägare ser man ALLTID till att man har en FAST avverkningskostnad/M3fub när det gäller slutavverkning.
När det gäller gallring kan det vara lite andra parametrar som är än viktigare är just kostnaden/M3fub.
Just den diskussionen tar man direkt upp med entreprenören.
För självfallet har man anlitat en entreprenör med god renommé.
För om inte, kanske man släppt in räven i hönshuset 😀 😀

Ja jag har ju rotnetto på 970kr som jag nämnt innan,blev strax över 350kubik så betydligt mer än vad jag hade räknat mer från början👍🌲🌲

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
skogsjan695xl skrev:300m³ i sån skog ska inte ta många timmar att få ner. Men detta är en entreprenör som är kanske inte den som jobbar hårdast om man säger så.

Tar lite extra tid vid grotanpassat med tänker jag då det ska läggas i högar🌲
Blev förövrigt väldigt mycket mera ris än vad som var beräknat så förhoppningsvis täcker det plantkostnaden med👍

TS

alias  
Peter_Högdahl skrev:
skogsjan695xl skrev:300m³ i sån skog ska inte ta många timmar att få ner. Men detta är en entreprenör som är kanske inte den som jobbar hårdast om man säger så.

Tar lite extra tid vid grotanpassat med tänker jag då det ska läggas i högar🌲
Blev förövrigt väldigt mycket mera ris än vad som var beräknat så förhoppningsvis täcker det plantkostnaden med👍

För knappt tio år sedan så tror jag att man häromkring snackade om att grotanpassningen kostade ca 1 kr/m3fub extra, men då var ju avverkningskostnaderna överlag klart lägre än idag. OBS! Inkluderar ej kostnaden för grotskotningen.

Jag brukar räkna med ca halva volymen m3s jmf m3fub på grandominerade poster som ett grovt överslag.

MVH
Alias

jannee  
#891456Groten lär med råge betala både markberedning och plantor, kanske du få sätta dem själv 😀
Du bör nämligen få styvt 200 kr/m3s.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
jannee skrev:Groten lär med råge betala både markberedning och plantor, kanske du få sätta dem själv 😀
Du bör nämligen få styvt 200 kr/m3s.

Funderar på att strunta i markberedning och köra höstplantering iställe så plantorna får en bra start,groten tror jag var 250kr flisad kubik i container 🌲

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#894098Ja då var groten utkörd och plantorna anlände idag 🌲
Kommer inte sätta själv utan anlitar en erfaren plantör så vet man att det blir bra resultat👍
Senast redigerad av Peter_Högdahl fre 19 sep 2025, 21:35, redigerad totalt 1 gång.

TS

80-90  
Peter_Högdahl skrev:Ja då var groten utkörd och plantorna har anlände idag 🌲
Kommer inte sätta själv utan anlitar en erfaren plantör så vet man att det blir bra resultat👍

Så fint att allt gick bra 👍

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
80-90 skrev:
Peter_Högdahl skrev:Ja då var groten utkörd och plantorna har anlände idag 🌲

Så fint att allt gick bra 👍

Japp👍
Bara att invänta betalning för virket nu😎

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#894118Hoppas att betalningen går bra också. Här har det varit si och så med det. Både jag och mågen fick ej betalt för 40fub härom året. Förmodligen hade timmerbilsföraren förväxlat virkeslapparna. Ingen har tagit på sig ansvaret.
En kompis hade en jättestor grothög som blev flisad. Inga pengar har inkommit efter dryga året trots påtryckningar.
I imitt fall var det Mellanskog och där var det noll hjälp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).