SKOGSFORUM ARTIKEL 

Avverkning (slutavverkning)

Skyhöga timmerpriser – men bara när bonden läser

115 inlägg 30622 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Iggesund Forest

Re: Skyhöga timmerpriser – men bara när bonden läser

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#900959Biometria fastställer mätbestämmelser. Priset förhandlas mellan köpare ovh säljare.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Tralsmo  
#900961Angående röta i grantimmer så finns de ett sortiment där större andel röta accepteras.
Minns inte va de går.

Annars är ju mittställd röta en sak å sidoställd röta en annan sak. Får inte blandas ihop vid aptering.

Dom generella mätbestämelserna är ju som skogsola nämnt faställda av biometria å I samarbete med skogsindustrin är väl en rimlig gissning.

Alltså man skall inte stirra sig blind på mätbestämmelserna (dom är rimliga kan ja tycka).
De viktigaste är att de finns fasta regler sen är de upp till skogsägaren att hålla sig underrättad om dessa å I eventuella fall förhandla med köparen om dessa å priset naturligtvis.

Huruvida vissa fel är sågbara eller inte är ointressant om de bara är faslaggt va som gäller.
Har svårt å tro att skogsindustrin sätter högre krav än vad som behövs.
Jooooooo de finns säkert dom som tror att mätbestämelserna är satta för att industrin ska kunna tillskansa sig gratis virke.
Det tror inte ja.

Kubben är ett specialsortiment om ja minns rätt å där gäller ju speciella regler å rätt hårda sådana.

Edit: jävla stavprogramm.

Tralsmo  
#900967Angående blånad som @janne nämner så har han nog rätt i att de kan va helt frisk ibland.

Baggaträd.kan va helt friska även om de är blånad.
Nu har ja ju extremt liten erfarenhet av att såga sånt i mitt logosol M8.
Men de är nog mest de ja sågat till eget bruk.
En del är inga problem å såga å andra stockar blir plankorna som sprättebågar.
Krokiga åt helvete.

De där me att blånad inte accepteras är nog ett gammalt fenomen kan ja killgissa.
Går man tillbaka många decennier i tid så kunde de ju ta tid å få virket till industrin å de ville man ju inte skulle hända.
Bara ett spån ja tänkte.

I period har ju baggaträ varit ett eget sortiment me sämre betalt.
Oftast så accepterar man inte de nu.
Anledningen kan man ju fundera på.
Min killgissning är ju att industrin begripit att dä ger för mycket bekymmer även om man betalar dåligt.
De har ju blandats ut i prima virke å de har nog genererat klagomål, gissar ja.

Ja de här var ju bara lite killgissningar utifrån egna (små) erfarenheter.

Det viktigaste är ju att vi skogsägare får bra betalt för prima virke å då är de bara å läsa här på forumet me lite sunt förnuft så är lösningen nära.
Men de som är gjort i äldre tid kåpan man inte göra nåt åt.

Användarvisningsbild

Rossignol  
#900985@ Tralsmo

Varför är det högre krav på kubben?

Jag trodde att det gick till lastpallar o dyl och därmed kanske var mindre noga med kvaliteten.

Tralsmo  
Rossignol skrev:@ Tralsmo

Jag trodde att det gick till lastpallar o dyl och därmed kanske var mindre noga med kvaliteten.

Det vet jag faktiskt inte.

Den kubben vi kör går till vida å de ä petigt. Hur dom använder den vet ja inte.

alias  
Tralsmo skrev:

Den kubben vi kör går till vida å de ä petigt. Hur dom använder den vet ja inte.

Vad jag har hört så är det krök som brukar vara problematiskt i kubbsortimenten.

Vet en av Skånetimmers avverkningsentreprenörer körde JGA-kubb för 10-15 år sedan och han sa att den måste vara "ljusrak".

Beror väl rimligen på att klena dimensioner inte "sväljer" krök lika lätt innan sågcylindern påverkas samtidigt som korta sortiment svårligen går att korta och postningsmöjligheterna är starkt begränsade.

Jämför gärna med en 49 dm normaltimmerstock (klass 2 för gran eller klass 4 för tall) där en tillåten12 dm ensidig utbytesförlust ändå ger utbyte som en 37 dm stock på den halvan av sågcylindern.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Rossignol  
#901008Efter googling hittade jag följande:

Vida Tranemo AB är ett kubbsågverk som sågar 2,5 m grankubb, framför allt till konstruktionsvirke. Allt virke förutom tunnare brädor hyvlas och 90 % går på export där största marknaderna är US och UK. Vidare har sågverket två impregneringstuber där vi impregnerar ca 50 000 m3 varor från andra sågverk inom Vida-koncernen. Impregnerade varor går i huvudsak till svenska marknaden.

Tralsmo  
alias skrev:
Tralsmo skrev:

Vad jag har hört så är det krök som brukar vara problematiskt i kubbsortimenten.

Vet en av Skånetimmers avverkningsentreprenörer körde JGA-kubb för 10-15 år sedan och han sa att den måste vara "ljusrak".

Beror väl rimligen på att klena dimensioner inte "sväljer" krök lika lätt innan sågcylindern påverkas samtidigt som korta sortiment svårligen går att korta och postningsmöjligheterna är starkt begränsade.

Jämför gärna med en 49 dm normaltimmerstock (klass 2 för gran eller klass 4 för tall) där en tillåten12 dm ensidig utbytesförlust ändå ger utbyte som en 37 dm stock på den halvan av sågcylindern.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Joo, krök är extremt känsligt som du nämner alias.
Är rätt känsligt även i klentimmer å tvärtemot va dom flesta tror så är de värre på dom korta än dom långa, klentimmer alltså.

Även röta I granen. Syns de röta från maskinen är de vrak i de som är klent allafall.

Dom korta sortimenten kubb (under 2,80) är ju knepiga för dom får man inte slänga i massan längre. Antingen får dom hänga med eller ligga kvar i skogen.

Sen gäller ju inte vissa abbrovinkler som accepteras på timmer å klen i grovänden på kubb.

Nää ja kan inte redogöra för allting men har ju varit med på biometria kurserna så petiga me kubb är de.

Sen är de ju så att allting är ju förhandlingsbart me köparen om man har en bra förhandlings sits.

alias  
#901072@Tralsmo:
Vad säger era erfarenhet utifrån skördardata om omvandlingstalet mellan m3toub och m3fub på klentimret?

Jag har hört siffror på 1,25-1,3 från andra som kör skördare, men vet inte hur representativt det är.

Själv väljer jag aldrig klentimmer framför för kubb, både beroende på skogen jag har haft att sälja och hur köpande parter har velat mäta in klentimmersortimenten.

Har det varit aktuellt med stockmätning på klentimret i de affärer som du har gjort eller har det travmätts?

Vidas 3,05 m kubb till Alvesta är väl ett av få kubbsortiment som passar bra i massavedssortimenten (t.o.m. i både fallande- & standardlängd) om skotarföraren ser att virket är felapterat.

MVH
Alias

Tralsmo  
alias skrev:@Tralsmo:
Vad säger era erfarenhet utifrån skördardata om omvandlingstalet mellan m3toub och m3fub på klentimret?

Jag har hört siffror på 1,25-1,3 från andra som kör skördare, men vet inte hur representativt det är.

Själv väljer jag aldrig klentimmer framför för kubb, både beroende på skogen jag har haft att sälja och hur köpande parter har velat mäta in klentimmersortimenten.

Har det varit aktuellt med stockmätning på klentimret i de affärer som du har gjort eller har det travmätts?

Vidas 3,05 m kubb till Alvesta är väl ett av få kubbsortiment som passar bra i massavedssortimenten (t.o.m. i både fallande- & standardlängd) om skotarföraren ser att virket är felapterat.

MVH
Alias

Nån undersökning på just klentimmer har ja aldrig gjort.

Själv föredrar ja klentimmer framför kubb.
Om ja har rätt där eller fel kan ja inte rakt säga, de är bara vad ja fått för mig.

Nu är de så att merparten slutavverkningar ja gjort ( i egen skog) genom åren är lrk å då flest med jämsöverpris på hela avverkningen.
På senare år lrk på sortiment å givetvis allt på fub.

Ja har kollat omvandlingstalet å kommit fram till att totalen på min skog har stämt på 1,19.
Då är ju massan travmätt å allt annat genom mätrigg å massan ingår ju inte i 1,19.

Ja inbillar mig att ja gillar klentimmer (då ska de ju va 18cm å neråt) är för att där kan man ju justera längder efter behov (frikap) samt att man får me mer virke på skotaren (i synnerhet viktigt vid långa skot avstånd).

Som bekant så har vi ju jobbat åt Ture Johansson AB i många år å de va i huvudsak dit ja sålde lrk.
Där va premissen att fanns de en chans att såga skulle de apteras timmer.
Vrak finns ju som bekant inte i lrk.

Edit: massa procenten låg när 10% i huvudsak på lrk.

Ja har aldrig sålt dålig skog på annat än prislista i tou.
Ingen idé att.krångls me sånt när de är så liten andel.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).