Avverkning (slutavverkning)

Hur länge kan fällda björkar ligga utan att bli angripna?

8 inlägg 277 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Hur länge kan fällda björkar ligga utan att bli angripna?

Pellebr  
#913063Fällde några björkar i mars innan saven för ved. Hann inte ta hand om alla. Några ligger kvar som hela träd där dom fälldes. Har dom hunnit bli oanvändbara som ved om jag kapar och klyver nu? Har hört om dom ligger för länge bildar svampar nåt slags slem som gör att den är svår att elda med hur mycket veden än torkar. Tack för svar!

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Hur länge kan fällda björkar ligga utan att bli angripna

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#913066Ta rätt på och elda. Får du problem med ngt slags slem, som jag inte känner till något om, så är det bra om du återkommer om det.

Användarvisningsbild

Pellebr  
#913070Tänkte jag skulle dela med mig av vad jag menade. Men att dom har legat sen i mars kanske är lugnt?

TS

jannee  
#913073Lär INTE vara det minsta fel på veden, bara till att arbeta upp dem - klyv veden så är den eldningsbar till vintern.

tallen100  
#913074Instämmer med jannee.
Björken blir lite sämre om den ligger hel länge, men inte på bara några månader.

Användarvisningsbild

Pellebr  
#913081Tackar för svar!

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#913090Hugg upp så fort du kan så bör det gå bra.

Jag har vid några tillfällen råkat ut för ved som aldrig torkar, företrädelsevis björk men då har jag huggt upp den betydligt senare på året än nu. Sedan vi fick ordning på vedhanteringen runt 2013-2014 så har vi inte råkat ut för det men så är jag också sedan dess galet noga med att ha veden klar tills påsk.
I år kom en del stormfällt efter påsk när savningen kommit igång, får se hur den veden beter sig framåt 2028.

alias  
busholle skrev:Hugg upp så fort du kan så bör det gå bra.

Jag har vid några tillfällen råkat ut för ved som aldrig torkar, företrädelsevis björk men då har jag huggt upp den betydligt senare på året än nu. Sedan vi fick ordning på vedhanteringen runt 2013-2014 så har vi inte råkat ut för det men så är jag också sedan dess galet noga med att ha veden klar tills påsk.
I år kom en del stormfällt efter påsk när savningen kommit igång, får se hur den veden beter sig framåt 2028.

Björkbitar som fått barken skadad via maskinavverkning eller motormanuell randbarkning, eller som har syrfällts tycker jag brukar torka helt OK.

Det sämsta måste närapå vara björk som avverkas efter att saven börjat stiga upp i trädet samtidigt som man kvistar det försiktigt (d.v.s. inga blad som drar ut vattnet via klyvöppningarna och ingen misshandel av barken).

MVH
Alias

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).