Igår, 06:44#913063Fällde några björkar i mars innan saven för ved. Hann inte ta hand om alla. Några ligger kvar som hela träd där dom fälldes. Har dom hunnit bli oanvändbara som ved om jag kapar och klyver nu? Har hört om dom ligger för länge bildar svampar nåt slags slem som gör att den är svår att elda med hur mycket veden än torkar. Tack för svar!
Avverkning (slutavverkning)
Hur länge kan fällda björkar ligga utan att bli angripna?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Igår, 10:15#913070Tänkte jag skulle dela med mig av vad jag menade. Men att dom har legat sen i mars kanske är lugnt?
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
Igår, 11:08#913073Lär INTE vara det minsta fel på veden, bara till att arbeta upp dem - klyv veden så är den eldningsbar till vintern.
Igår, 20:12#913090Hugg upp så fort du kan så bör det gå bra.
Jag har vid några tillfällen råkat ut för ved som aldrig torkar, företrädelsevis björk men då har jag huggt upp den betydligt senare på året än nu. Sedan vi fick ordning på vedhanteringen runt 2013-2014 så har vi inte råkat ut för det men så är jag också sedan dess galet noga med att ha veden klar tills påsk.
I år kom en del stormfällt efter påsk när savningen kommit igång, får se hur den veden beter sig framåt 2028.
Jag har vid några tillfällen råkat ut för ved som aldrig torkar, företrädelsevis björk men då har jag huggt upp den betydligt senare på året än nu. Sedan vi fick ordning på vedhanteringen runt 2013-2014 så har vi inte råkat ut för det men så är jag också sedan dess galet noga med att ha veden klar tills påsk.
I år kom en del stormfällt efter påsk när savningen kommit igång, får se hur den veden beter sig framåt 2028.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
Igår, 22:17#913093
Björkbitar som fått barken skadad via maskinavverkning eller motormanuell randbarkning, eller som har syrfällts tycker jag brukar torka helt OK.
Det sämsta måste närapå vara björk som avverkas efter att saven börjat stiga upp i trädet samtidigt som man kvistar det försiktigt (d.v.s. inga blad som drar ut vattnet via klyvöppningarna och ingen misshandel av barken).
MVH
Alias
busholle skrev:Hugg upp så fort du kan så bör det gå bra.
Björkbitar som fått barken skadad via maskinavverkning eller motormanuell randbarkning, eller som har syrfällts tycker jag brukar torka helt OK.
Det sämsta måste närapå vara björk som avverkas efter att saven börjat stiga upp i trädet samtidigt som man kvistar det försiktigt (d.v.s. inga blad som drar ut vattnet via klyvöppningarna och ingen misshandel av barken).
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).