Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning vid 50 års ålder

161 inlägg 33117 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning vid 50 års ålder

Torbjörn Johnsen  
#903244Vet du hur stor volym av resp sortiment som kommer från slutavverkningen resp. gallringen?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
Torbjörn Johnsen skrev:Vet du hur stor volym av resp sortiment som kommer från slutavverkningen resp. gallringen?

Allt timmer samt klentimmer kommer från slutavverkningen iaf,en vild gissning är att runt 30-45 kubik grovt räknat är granmassa från gallringen,är tyvärr inte separerat i mätbeskeden så svårt att säga exakt🌲

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#907790Jaha ja,nu har det gått strax 7 månader sedan avverkning och björken är kvar ännu,nu lär den fömodligen få ligga en stund till då vägen för tillfället är avstängd pga tjäle...
Ska man se nåt positivt i denna extremt dryga väntan så är det väl att man inte behövde betala in hela momsbeloppet utan bara en liten del detta år som man kan kvitta ca hälften av mot inköp👍
Samt bygga upp underskottet lite igen 😆

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#910617Fortfarande händer inte ett skit med kvarliggande björken så häromdagen kontaktade jag en annan åkare som kör timmerbil och hörde ifall dom kan köra in det som ligger kvar då den som egentligen har hämtningen aldrig verkar få tummen ur...
Riktigt irriterande speciellt då man har tänkt sätta flera plantor där virket ligger.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910620Tråkigt när det blir så.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
bengt.a skrev:Tråkigt när det blir så.

Det är under all jävla kritik men är inte ensam om att ha detta problemet verkar det som....

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910631En björkhög är inte mycket att muttra om. Det händer inget med den. Här ligger det mycket klentimmer kvar åt en annan markägare. En bränslevedhög har jag som legat över ett år. De tar några kubik när de åker förbi för att fylla upp lassen. Bryr mig inte så mycket för jag fyller på lite ibland och anmälningsdagens pris gäller.

jannee  
#910634Låt bara inte björkhögen ligga för länge eftesom den bara mosas sönder när man tar i den med gripen - blir t.o.m. DÅLIGT bränsle.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
Skogsola skrev:En björkhög är inte mycket att muttra om. Det händer inget med den. Här ligger det mycket klentimmer kvar åt en annan markägare. En bränslevedhög har jag som legat över ett år. De tar några kubik när de åker förbi för att fylla upp lassen. Bryr mig inte så mycket för jag fyller på lite ibland och anmälningsdagens pris gäller.

När det rör sig om möjligen en full bil med släp är det inga pyttesmå högar direkt+att man vill ha betalt någon gång med!
Ja jag är glad att jag inte har klentimmer eller timmer liggandes kvar åtminstone...

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#911100Då var ÄNTLIGEN det sista bortkört och totalt slutade det på 530 kubik alltså mer än vad jag hade räknat med.
Totalt blev det 167kubik björkmassa så det rörde sig om 2-3 lass som låg kvar och inte 1 som jag räknat på tidigare.

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#912246Köpte 1 låda med Sibrisk Lärk och satte som komplettering där det fattades granplantor efter plantering i höstas,ska bli intressant och se hur dessa tar sig.
Granen är det iallafall en jävla fart på redan🌲
Förövrigt väntar jag på sista utbetalningen som borde komma väldigt snart får man hoppas...

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).