Så jag vidhåller vad jag sade i podden, att jag tror det har mer bäring till SCA:s "move" att hota med att lämna FSC i våras. Men sedan är det så att det är perfekt timing för miljörörelsen, inte tu tal om saken.
Tittar man på vad rapporten (länk nedan) faktiskt tittar på tillsammans med vad Earthworm faktiskt skrev så blir det ganska intressant i mitt tycke. De går djupare än miljörörelsen och det stärker tesen än mer. Bland annat tar rapporten och Earthworm upp att Sverige, som ser ut att vara ett föredöme, är världens tredje största exportör av skogsprodukter från mindre än en procent av världens skogsareal. Redan där sätts en kontext annorlunda från ex. miljörörelsen. Den svenska skogsdebatten har "gått från att vara en nischfråga till att bli mainstream och polariserad" och industrin står nu inför ett vägval: för att öka produktionen måste man avverka de sista oskyddade naturskogarna i norr. Det är troligtvis den här verkligheten Nestlé har granskat.
Deras HFL-utredning är nog inte en skrivbordsprodukt. Den blottlägger de konkreta risker som certifieringar som FSC inte längre ensamt kan täcka upp för. Man fann en blandad bild för biologisk mångfald men med tydliga "skäl att tillämpa en försiktighetsprincip", där nyckelarter som bär och lavar minskar kraftigt. Man såg att kollagren visserligen växer, men att tillväxten hotas av ökad avverkning och att klimatförändringarna i Arktis är en joker som modellerna inte ens tar höjd för. Och man slog fast att rennäringens problem är "allvarliga".
Det är här parallellen till 1994 blir så slående (som vi också pratade om i podden). Då var det en stor tysk kund, Axel Springer, som tillsammans med Greenpeace tvingade fram en systemförändring som ledde till att Sverige anammade FSC. Nu, 30 år senare, kan vi se en repris. Globala företagsjättar gör sin egen hemläxa och kommer fram till att riskerna, för arterna, för koldioxiden och för urfolksrätten, i den nuvarande svenska modellen är för höga.
Så då blir frågan, hur tacklar vi detta? Läser man rapporten så får i alla fall jag en bild av att detta inte handlar om "godhetssignalerande".
Här kan man läsa rapporten: https://earthworm.org/pages/report-hfl-vasterbotten
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!