SKOGSFORUM ARTIKEL 

Avverkning (slutavverkning)

Nestlé visar att söndagen kan närma sig i skogen

78 inlägg 14571 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Nestlé visar att söndagen kan närma sig i skogen

Fredrik Reuter  
#898998Jag tror man ska vara försiktig med att dra slutsatsen att det ena är en direkt följd av det andra i detta fall. Det finns dokumentation, bland annat en rapport från Earthworm Foundation, som visar att Nestlé och SCA tillsammans har analyserat riskerna i norra Sverige under flera års tid. Mycket pekar på att detta är ett strategiskt beslut baserat på en längre tids utvärdering.

Så jag vidhåller vad jag sade i podden, att jag tror det har mer bäring till SCA:s "move" att hota med att lämna FSC i våras. Men sedan är det så att det är perfekt timing för miljörörelsen, inte tu tal om saken.

Tittar man på vad rapporten (länk nedan) faktiskt tittar på tillsammans med vad Earthworm faktiskt skrev så blir det ganska intressant i mitt tycke. De går djupare än miljörörelsen och det stärker tesen än mer. Bland annat tar rapporten och Earthworm upp att Sverige, som ser ut att vara ett föredöme, är världens tredje största exportör av skogsprodukter från mindre än en procent av världens skogsareal. Redan där sätts en kontext annorlunda från ex. miljörörelsen. Den svenska skogsdebatten har "gått från att vara en nischfråga till att bli mainstream och polariserad" och industrin står nu inför ett vägval: för att öka produktionen måste man avverka de sista oskyddade naturskogarna i norr. Det är troligtvis den här verkligheten Nestlé har granskat.

Deras HFL-utredning är nog inte en skrivbordsprodukt. Den blottlägger de konkreta risker som certifieringar som FSC inte längre ensamt kan täcka upp för. Man fann en blandad bild för biologisk mångfald men med tydliga "skäl att tillämpa en försiktighetsprincip", där nyckelarter som bär och lavar minskar kraftigt. Man såg att kollagren visserligen växer, men att tillväxten hotas av ökad avverkning och att klimatförändringarna i Arktis är en joker som modellerna inte ens tar höjd för. Och man slog fast att rennäringens problem är "allvarliga".

Det är här parallellen till 1994 blir så slående (som vi också pratade om i podden). Då var det en stor tysk kund, Axel Springer, som tillsammans med Greenpeace tvingade fram en systemförändring som ledde till att Sverige anammade FSC. Nu, 30 år senare, kan vi se en repris. Globala företagsjättar gör sin egen hemläxa och kommer fram till att riskerna, för arterna, för koldioxiden och för urfolksrätten, i den nuvarande svenska modellen är för höga.

Så då blir frågan, hur tacklar vi detta? Läser man rapporten så får i alla fall jag en bild av att detta inte handlar om "godhetssignalerande".

Här kan man läsa rapporten: https://earthworm.org/pages/report-hfl-vasterbotten

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

gurka  
Fredrik Reuter skrev:Det är här parallellen till 1994 blir så slående (som vi också pratade om i podden). Då var det en stor tysk kund, Axel Springer, som tillsammans med Greenpeace tvingade fram en systemförändring som ledde till att Sverige anammade FSC. Nu, 30 år senare, kan vi se en repris. Globala företagsjättar gör sin egen hemläxa och kommer fram till att riskerna, för arterna, för koldioxiden och för urfolksrätten, i den nuvarande svenska modellen är för höga.

Så då blir frågan, hur tacklar vi detta? Läser man rapporten så får i alla fall jag en bild av att detta inte handlar om "godhetssignalerande".

Här kan man läsa rapporten: https://earthworm.org/pages/report-hfl-vasterbotten

Det finns två separata spår här.
Det ena är typ "skydda skogens" aktioner mot trakthyggesbruk i hela landet och den andra är SCA vs Nestle i norra Sverige.

När det gäller "skydda skogen" kan jag inte se någon annan modell för skogsbruket än trakthyggesbruk speciellt när vi sedan 100 år påbörjat att sköta skogen enl. denna modell och en förändring till någon modell baserad på "trädnivå" nu skulle öka skadenivån och minska utfallet av gagnvirke i åtminstone 80 år.

När det gäller SCA vs Nestle i norra Sverige tycker jag det verkar som om båda parter anser att FSC som garant för både skydd och brukande är ineffektivt. Om FSC har möjlighet att igen skapa ett förtroende hos båda parter är tveksamt och hur Nestle ser på frågan är för mig okänt.

Länk nedan på SCAs brev till FSC:

"Syftet med brevet är att belysa att FSC:s skogsvårdsstandard över tid har utvecklats i en riktning som inte längre stämmer överens med det ursprungliga syftet med certifieringen - att stödja ett ekonomiskt hållbart skogsbruk med ett balanserat hänsynstagande till miljömässiga och sociala värden.
Det finns några områden där tillämpningen eller tolkningen av FSC-kraven i Sverige skapar allvarliga hinder för ett hållbart skogsbruk:

Skogens roll i klimatomställningen

FPIC (Free, Prior and Informed Consent) Det sätt som FPIC idag tolkas och tillämpas i den svenska FSC-standarden riskerar att förvandla en gemensam planeringsprocess till ett de facto-veto.

Definitionen
och tillämpningen av reglerna för förändrad markanvändning är otydlig och i praktiken alltför restriktiv – särskilt när det gäller verksamheter som vindkraftsutbyggnad eller klimatanpassat skogsbruk.

Styrning och representation
Vi är alltmer oroade över att skogsägarnas och skogsoperatörernas röster späds ut inom FSC:s ekonomikammare.

Lika villkor mellan olika nationella standarder
Stora skillnader mellan nationella FSC-standarder skapar ojämlika konkurrensvillkor för företag som är verksamma inom skogssektorn."

https://www.sca.com/en/media/news/2025/ ... rnational/

Bosse1  
#909962https://www.biorefineryostrand.com/sv/ Blev det måndag i skogen nu eller är det "seeing is believing" har varit många projekt och förstudier i detta ämne 🤔

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).