Avverkning (slutavverkning)

Kontraktskrivning

5 inlägg 1433 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Kontraktskrivning

Sommar  
#862130 Ska nu skriva kontrakt med mindre bolag för min första större avverkning, ca 30 hektar, blandskog tall, gran, björk. Har fått ett kontraktsförslag, fast sortiment, verklig avverkningskostnad. Kontraktet är från mindre bolag. Hyggligt pris för timmer och massa, fått lista på kostnad för skördare/skotare per m3fub. Betalar alltså avverkning, vägavgift till allmän väg, transport av skotare och skördare. Virkesköpare står för snöröjning om det behövs. Min undran är hur jag ska se de verkliga avverkningskostnaderna? Räcker det med utskrift skördar- och skotarnotor? Var kommer transport på väg för transport och skördare in? Lite sådant har jag funderat på under helgen. Kanske begära netto i kontraktet? Men handlar om blandskog, 90-100 år, så kanske svårbedömt. Hur skulle ni tänka? Vill också tillägga att jag är tacksam att ni på Skogsforum finns.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Kontraktskrivning

Axl  
#862134 Begär att få en fast etableringskostnad och om du inte kan få en fast avverkningskostnad så i alla fall en lista med kostnader vid olika medelstammar.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862139 Du har fått prissättningslistan vad jag förstår? Den brukar vara en företagshemlighet annars.

Sommar  
#862195 Jag har fått avverkningspriser totalentreprenad, vilket handlar om pris för skördare och skotare per m3fub, en lista för gallring en för slutavverkning, angivet efter medelstam/köravstånd. Samt att priset justeras efter bränsleindex. Men många andra faktorer som spelar in.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#862196 Se till att ta in pris från flera det skiljer en hel del på både priset samt hur man lämnar priset vill man ha ett fast pris per fub så brukar det gå bra.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).