Avverkning (slutavverkning)

300 träd

9 inlägg 1045 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

300 träd

MeSkog&Lantbruk  
#853323 Hej, har en kund som vill ha hjälp med att manuell avverka ca 300 träd. Kunden vill ha ett fast pris per träd. Brukar i vanliga fall för ett standard träd ta ca 2-3000. Men det blir ju lite pengar. Ska man gå ner i pris iom att det är så många? Eller hur skulle ni gjort? Väl Mött Mattias



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: 300 träd

Williamm  
#853333 Varför inte ta 430kr/t som är väl är standard vid manuell-huggning.
Det går ju att räkna om till ett pris per träd. Beroende på hur grovt de är så hugger man 20-60 träd på en 8t dag, 110-200kr träd ex moms.

Avatar Fallback

Re: 300 träd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853340 Tretusen per träd? Antar att det är förvuxna parkträd vi pratar om och inte skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: 300 träd

alias  
#853344
MeSkog&Lantbruk skrev:Hej, har en kund som vill ha hjälp med att manuell avverka ca 300 träd. Kunden vill ha ett fast pris per träd. Brukar i vanliga fall för ett standard träd ta ca 2-3000. Men det blir ju lite pengar. Ska man gå ner i pris iom att det är så många? Eller hur skulle ni gjort? Väl Mött Mattias


Tror att du behöver beskriva/förtydliga förutsättningarna en del för att få nyttiga svar.

Det är ju en viss skillnad i tidsåtgång på att sopa omkull t.ex. 300 st klenare björk med upphissade kronor eller lika många grovkvistiga kubikmetersgranar.

Finns det tvingande fällriktning p.g.a. byggnader, vägar elledningar el. dyl.?

Behöver riset städas undan och ingår det i så fall i priset?

Ska nettot av avverkningen bli högsta möjliga eller är det viktigast att få bort träden från platsen inom en viss tid?

Frågorna ovan avgör ju till viss del om träden ska apteras på normalt vis eller om man endast bör fälla och kapa stammarna i hanterbara längder och lägga upp dem okivstade att torka upp inför flisning av träddelssortiment.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 300 träd

MeSkog&Lantbruk  
#853355
Skogsola skrev:Tretusen per träd? Antar att det är förvuxna parkträd vi pratar om och inte skogsbruk.

Jag har mest hållit på med tomthuggning, men i skog har jag tagit 450/h ville bara veta hur ni andra gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: 300 träd

Dsv  
#853356 När jag hugger åkerholmar och åkerkanter eller mindre slutaverkning tex tar jag 650kr h för huggning och skall det köras bort tar jag 1000kr h, med detta pris går det jämt upp eller så tjänarmarkägaren några tusenlappar.

Trädfällning i trädgård är det alltid offert.

Användarvisningsbild

Re: 300 träd

MeSkog&Lantbruk  
#853357
Dsv skrev:När jag hugger åkerholmar och åkerkanter eller mindre slutaverkning tex tar jag 650kr h för huggning och skall det köras bort tar jag 1000kr h, med detta pris går det jämt upp eller så tjänarmarkägaren några tusenlappar.

Trädfällning i trädgård är det alltid offert.

Okej så kanske 250-300 per träd är rimligt? Eller är det för högt?

   TS
Avatar Fallback

Re: 300 träd

Dsv  
#853358 Beror på hur objekt ser ut och hur det skall apteras, du måste väl ha en uppskattning hur lång tid detta kommer att ta för dig och räkna ut ett pris som du är komfortabel med.

Användarvisningsbild

Re: 300 träd

Elis76  
#853368
MeSkog&Lantbruk skrev:Okej så kanske 250-300 per träd är rimligt? Eller är det för högt?


Vad är det för sorts träd och hur grova är de?
Skall Du bara fälla dem, eller skall Du även: kvista, aptera, lunna och transportera bort träd plus ris?
Hur ser marken och omgivningen ut där träden står, är det ute i skogen, i en park, på en holme, i ett tättbyggt villaområde, på en gammal kyrkogård, runt Kebnekaise . . . . . .

Du behöver beskriva uppdraget tydligare om Du skall få något vettigt svar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).