2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
Avverkning (slutavverkning)
Förvaring av klave vid manuell avverkning
tor 27 jan 2022, 07:16#745554På Husqvarna 3 serie och motsvarande Jonsered så fanns möjlighet att mäta med kåpan över bromsen. Har för mig att det var angivelse för 12, 14 och 16cm.

tor 27 jan 2022, 17:34#745642
Blir ju lika som att syfta med måttband. Man vill gärna klava för att få ut max timmer.
busholle skrev:På Husqvarna 3 serie och motsvarande Jonsered så fanns möjlighet att mäta med kåpan över bromsen. Har för mig att det var angivelse för 12, 14 och 16cm.
Blir ju lika som att syfta med måttband. Man vill gärna klava för att få ut max timmer.
tor 27 jan 2022, 18:58#745650Har klaven till vänster bakom krokhölstret i ett hölster för kilhammare. Är då inte så mycket i vägen tycker jag. Hugger ju timmer ner till 14 på bark så en klave vill man då ha! 😎
sön 10 dec 2023, 11:16#821473
Om du har ett huggarbälte med visst antal öglor så Gör du en Ögla till å gör ett fäste för Klaven ? En snara eller ett hölster är inte så svårt att skapa med en bärs å en eftermiddag
plax skrev:Är det nån som har nått tips över bra placering av klaven?
Har tröttnat på att leta under ris var jag lämnade den senaste gången.
Använder husqvarna flexi bälte men inte kommit på nått bra ställe där den hålls utan att komma iväg när man kvistar.
Om du har ett huggarbälte med visst antal öglor så Gör du en Ögla till å gör ett fäste för Klaven ? En snara eller ett hölster är inte så svårt att skapa med en bärs å en eftermiddag

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar