Jag köpte den här sågen tidigare i höstas hos en återförsäljare. Den är begagnad och ca sju till åtta år gammal. Jag vill minnas att de slutades tillverkas runt 2009/2010. Jag blev sugen på den eftersom den var i ett fint skick och då jag tidigare haft en 346:a, både gamla och nya modellen och ville jämföra dem mot varandra. Jag tyckte att det skulle bli intressant att testa 353:an mot bakgrund av att den har ett par kubik till jämfört mot nya 346:an och en lågvarvigare motor med bra vridmoment och segdragningsförmåga.

353:an är en så kallad farmarsåg eller semiproffssåg och har samma grundkonstruktion som proffsserien vilket innefattar bland annat vevhus i metall och samma avvibrering. Den har en annan konstruktion på cylindern vilket gör att den varvar lite mindre men är starkare. 346NE är på 50,1 kubik och 353 Är på 51,7 kubik vilket beror på att 353 är borrad 0,7 mm mer. Slaglängden är alltså samma på båda motorerna. 346 varvar 600 varv mer på topp och det kan synas som en liten skillnad men det märks ändå.

Mitt exemplar har handtagsvärme och då väger den 5,3 kg vilket är ett hekto mer än för motsvarande modell på 346. Det gäller genomgående att 353 väger ett hekto mer än 346. Siffrorna utgår ifrån modell New Edition på 346. Det finns även pumpblåsa på 353. Inte på mitt exemplar men jag har sett någon som har det, dock ännu inte i kombination med handtagsvärme.

Troligtvis var det under något av de sista åren som blåsan infördes på 353. Jag har inte sett kombinationen handtagsvärme och pumpblåsa men det ska finnas. Vibrationerna är större i främre handtaget på 353 gentemot 346 enligt fabriksdata men mindre på det bakre handtaget jämfört med 346. Jag vet inte varför men tror att det har att göra med den större borrningen eftersom avvibreringslösningen inte skiljer sig åt synligt.

Föregångaren är väl närmast 246 eller 55. 55 hade dock aldrig möjlighet till handtagsvärme vilket 246 hade. Jämfört mot 246 har 353 större motor vilket märks litegrann men inte mycket då 246 var rejält dimensionerad med bra vrid och konstruerades innan avgasreningshyssen uppfanns. Man känner att om man modifierar ljuddämparen på 353 så finns det kraft att hämta med enkla medel men för ovanlighetens skull har jag inte gett mig på detta. Vibrationerna är mindre på 353 mot 246 och det känns skillnad när jag snabbt byter mellan sågarna. Men kör man inte flera timmar i sträck är det nog ingen fara. Särskilt då vi överlevt detta fram till idag, utan att vara en bakåtsträvare.

Hur är den vidare i praktiken då? Jo tack bra. Den är lättstartad, har dekompressionsventil, och man känner att den varvar mindre men känns kraftfull. Jag känner vid fällning och kapning att den är bra stark och jag tycker att den håller varvet väl så bra som en 346:a. När man kvistar är det självklart inte samma varv och tjong i motorn. Jag har 13 tums svärd med 1,3 mm och standard 0,325 kedja på. Jag tycker att den klart har kraft för ett 15 tums svärd men då jag har fler sågar har jag inte haft anledning till det ännu. Med en X-cutkedja blir den kanske nääästan som en 346NE. Eller så köper man en 346:a, också.

När man fäller så känns den tack vare vridet och det lite lägre varvtalet trygg och förutsägbar att hantera. Lika mycket som jag saknar den explosiva XP-effekten så gillar jag 353:ans mjuka och starka gång. Den är ju designad för att vara just en farmarsåg som är bra på mycket men kanske inte bäst på något. Jag tycker den är bäst på att vara just bra på mycket.

Priset ny låg runt samma pris som efterträdarna 545 och 555 gör idag, d v s runt 5-6 000:-. Idag finner man en bra begagnad 353 för ca 3 000:-. De ligger ganska högt i andrahandsvärde men de beror på att det är tillförlitliga starka bra sågar. När man pratar med erfarna huggare och handlare om 353 säger alla att det är en bra såg som alltid fungerar och är hållbar. Mot bakgrund av det och mina egna erfarenheter är det en motorsåg som jag gärna rekommenderar.

18 kommentarer | Läst 11024 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Sågomanen

Seniorhuggare

Blev medlem: sön 03 jan 2010, 21:16

Sågomanens blogg
Hej!

Jag har ett stort intresse för motorsågar. Intresset började med utbildning på naturbruksgymnasium i 16-årsåldern och nu är jag 43 år. När jag har köpt motorsågar har jag försökt läsa mig till och höra med andra användare vilka egenskaper de har och om de är bra.

Förr var det svårare då det inte fanns internet och ännu mindre bloggar. Någon enstaka test i en skogstidning av en eller flera modeller som man kanske ändå inte var intresserad av var allt. Frågade man grannen var hans såg naturligtvis bäst och frågade man en annan bekant var även den sågen bäst. Dristade man sig att fråga om varför sågen var bra fick man i bästa fall till svar att den gick bra...men inte vilka egenskaper som var bra eller dåliga.

Målet med denna blogg är att testa olika motorsågar både nya och begagnade och av olika fabrikat på ett opartiskt sätt. Sedan skriver jag mina egna upplevelser och omdömen här som förhoppningsvis bidrar till val av rätt såg till läsaren. Ibland kanske jag testar en röjsåg eller en annan maskin som finns hemma.

Kommentarer

av totte mån 06 feb 2017, 00:39
Ja, just så skall en farmarsåg vara, och just den karaktären är den som bör passa många nutida såganvändare, t ex dom som tar ner några tiotal träd och sågar upp till några kubik ved. Kan väl tycka från din recension att 353 blev en värdig arvtagare till t ex den klassiska 55:an.
av Sågomanen mån 06 feb 2017, 12:46
Ja men precis. Man kanske fäller en del björk, som jag själv gjort, och då är det mer fällning och kapning än kvistning. Det är inte lika ofta som man behöver kvistningshastigheten om man inte arbetar med fällande och kvistande av t ex gran dagarna i ända. Är man proffshuggare och behöver effekten och högre kedjehastighet så finns ju 346xp och 550xp att tillgå.

Men man skämmer lätt bort sig med en XP-såg men frågan är om man/jag/ej yrkeshuggare egentligen behöver det? Men vi människor är väl såna att finns det så ska vi ha det :)
av totte mån 06 feb 2017, 16:30
Nej, frågan är om den där så omhuldade ettrigheten egentligen höjer produktionen märkbart. Med en lite sävligare såg är det mer en fråga om att tillägna sig ett annat sätt att använda gasen så man utnyttjar bottendraget bättre.
av Sågomanen mån 06 feb 2017, 21:48
Farmarsågarna har alltid varit bra, lite sävligare och tyngre i förhållande till sin effekt men håller väl så länge och man kan hålla jämna steg med sågens kapacitet ;)
av totte mån 06 feb 2017, 22:35
Är ju lite så, sätter du en vardagsbilist i en racer så lär det inte gå så mycket fortare fram. Det krävs ett proffs.
av Sågomanen ons 08 feb 2017, 11:19
Så sant. Av någon anledning verkar effektnarkomanin på motorsågar hålla i sig och Bengt i Smålandsstenar trimmar 543:or på löpande band. Jag lider själv av denna sjukdom men erkänner att det mest är för att det är roligt och man får en något mer användbar såg.

Så mycket snabbare blir jag nog inte. Däremot är låg vikt och hög effekt önskvärt men man får tänka på bullervärden och sågskydd när sågarna trimmas. 353 känns som Husqvarna Volvo 740, robust, fungerar, förutsägbar, bra andrahandsvärde men inte så snabb eller rolig.

Och ja, jag har även haft flera 740 ;)
av Vardon ons 08 feb 2017, 17:06
543 är ändå en skitsåg. Så varje insats som gör den mer användbar är väl bra för användarna. Jag ångrar dock köpet av den rejält och nästa såg lär bli en stihl främst på grund av besvikelsen.
av totte ons 08 feb 2017, 19:09
Jag lider själv av denna sjukdom men erkänner att det mest är för att det är roligt och man får en något mer användbar såg.


Ja, se det är ju en helt annan sak. Det gör vi nog rätt många. Det kan vara fruktansvärt kul med prestanda, oavsett fordon eller sågar. Det måste man ju få bejaka också, men det har ju oftast rätt lite att göra med praktisk tillämpning.
av Mangan ons 08 feb 2017, 19:49
Vad är det du inte är nöj med 543:an då?
av Peteflamingstar ons 08 feb 2017, 19:54
Hej och tack för recensionen! Jag har en likadan 353g som din fast min har triobrake. Köpte den ny runt 2005 efter avslutad ettårig skoglig grundutbildning. Det var den modellen som var utbildningssåg där jag gick. Sedan dess har jag huggit "professionellt" av och till, i alla fall på deltid både som anställd och nu egen företagare. 353:an hänger fortfarande med och fungerar som "lillsåg" numer då jag oftast fäller grövre träd och har andra sågar till det. Kolla i tråden "Filmer motorsåg", där har jag nyligen länkat till två filmer med min 353:a. Har t.om haft 18-tumssvärd på den någon gång när jag fällt frodväxta granar, det orkade den utan problem! :-)
av Sågomanen ons 08 feb 2017, 21:08
Jag har också en otrimmad 543xpg och är i helhet nöjd med den. Undrar också vad missnöjet beror på?

Peteflamingstar: Väl bekommet! Är kul att höra lite om vad du tycker om 353:an. Att den fanns med triobrake tyder också på det nära släktskapet med proffsserien från den tiden.
av Vardon ons 08 feb 2017, 21:24
Magan: Den är knepig. Går krassligt. Behöver choke för att starta om man ställer ifrån den och går mer än 2 steg. De andra sågar jag är van brukar bara vara att dra igång även om de stått i 5 minuter. behöver gas nästan jämnt.

När jag börjar hugga så drar man igång den, sen kan den stå med choke på ett tag, sen kan man stänga choken. Sen kan man byta jacka, hänga på sig bältet, ställa in sin spotifylista sen kan man börja hugga försiktigt. För gasar man för mycket dör den tills den blivit riktigt varm. 242 drar man igång, ger 2 gasningar och sen kan du gasa hur mycket du vill.

Nej jag är inte nöjd med den , och ja den har varit tillbaka till återförsäljaren ett par gånger :)
av Peteflamingstar ons 08 feb 2017, 21:49
Rent generellt tycker jag semiprosågarna är väldigt trevliga, starka och pålitliga utan att vara nervösa i karaktären. Har både en 560 och en 555:a och jag väljer oftast den sistnämnda, den är helt enkelt trevligare vid vissa moment t.ex kapning. 560:n skriker ju högljutt medans 555an snackar mindre...
av Sågomanen tor 09 feb 2017, 11:16
Vardon: Vad tråkigt att den inte fungerar som den ska och man förväntar sig. Det låter verkligen som att det är något som är trasigt eller behöver justeras. Min är mycket lättstartad varm och kall. Den är däremot inte lika vass i varv/effekt från kallstart som 242xp som du skriver och som jag nämnt i testen av 543xpg. Jag undrar om trimning av sågen kommer till rätta med det fenomenet.

Peteflamingstar: Visst är de trevliga? Jag tror bestämt att 555 är väl så lämplig till (ved)kapning som 550 eller 560 då 555 bygger mer på vrid och jämn effekt än spetsig effektkurva och Revboost som är bra vid kvistning.
Min enda fråga är varför man slutat tillverka semiproffssågarna utan möjlighet till handtagsvärme vilket 3-serien hade. Kanske en kombination av att spara ännu mer vikt och kostnader.
av Vardon tor 09 feb 2017, 15:53
De har ialla fall hållit på den fina traditionen att det brukar behövas verktyg för att få upp tanklocken och ska ha 7 drag innan den startar :)
av Sågomanen tor 09 feb 2017, 18:48
Vardon: Haha :grin: Ja vem eller vilka på Husqvarna hade så starka nypor så de fick upp tanklocken efter körning utan verktyg när de tog fram de gamla locken? Eller glömde de testa dem efter körning och bara öppnade och stängde ett par gånger på fabriken? De från t ex 550xp passar tyvärr inte.

Men i början på 90-talet kom ju locken som man kunde öppna med tändstiftsnyckeln, vilken utveckling det var! \M/
av Peteflamingstar tor 09 feb 2017, 18:56
Jag tycker definitivt att nya generationens sågar med autotune är mer svårstartade än de äldre typ 353, men låter man lite kedjeolja sitta kvar i lockens gängor går de lättare att öppna!
av Sågomanen tor 09 feb 2017, 19:13
Min 543xpg startar på 2-3 rycket kall och tjyvdör aldrig. Samma sak med 353 och mina 346xpg extremt pålitliga sågar för tuffa tag. Med lite lägre varv håller semiproffssågarna väl så bra och längre än XP så kan man försaka effekten så har man en bra såg.