Test motorsåg Husqvarna 353
av Sågomanen sön 05 feb 2017, 21:58
Jag köpte den här sågen tidigare i höstas hos en återförsäljare. Den är begagnad och ca sju till åtta år gammal. Jag vill minnas att de slutades tillverkas runt 2009/2010. Jag blev sugen på den eftersom den var i ett fint skick och då jag tidigare haft en 346:a, både gamla och nya modellen och ville jämföra dem mot varandra. Jag tyckte att det skulle bli intressant att testa 353:an mot bakgrund av att den har ett par kubik till jämfört mot nya 346:an och en lågvarvigare motor med bra vridmoment och segdragningsförmåga.
353:an är en så kallad farmarsåg eller semiproffssåg och har samma grundkonstruktion som proffsserien vilket innefattar bland annat vevhus i metall och samma avvibrering. Den har en annan konstruktion på cylindern vilket gör att den varvar lite mindre men är starkare. 346NE är på 50,1 kubik och 353 Är på 51,7 kubik vilket beror på att 353 är borrad 0,7 mm mer. Slaglängden är alltså samma på båda motorerna. 346 varvar 600 varv mer på topp och det kan synas som en liten skillnad men det märks ändå.
Mitt exemplar har handtagsvärme och då väger den 5,3 kg vilket är ett hekto mer än för motsvarande modell på 346. Det gäller genomgående att 353 väger ett hekto mer än 346. Siffrorna utgår ifrån modell New Edition på 346. Det finns även pumpblåsa på 353. Inte på mitt exemplar men jag har sett någon som har det, dock ännu inte i kombination med handtagsvärme.
Troligtvis var det under något av de sista åren som blåsan infördes på 353. Jag har inte sett kombinationen handtagsvärme och pumpblåsa men det ska finnas. Vibrationerna är större i främre handtaget på 353 gentemot 346 enligt fabriksdata men mindre på det bakre handtaget jämfört med 346. Jag vet inte varför men tror att det har att göra med den större borrningen eftersom avvibreringslösningen inte skiljer sig åt synligt.
Föregångaren är väl närmast 246 eller 55. 55 hade dock aldrig möjlighet till handtagsvärme vilket 246 hade. Jämfört mot 246 har 353 större motor vilket märks litegrann men inte mycket då 246 var rejält dimensionerad med bra vrid och konstruerades innan avgasreningshyssen uppfanns. Man känner att om man modifierar ljuddämparen på 353 så finns det kraft att hämta med enkla medel men för ovanlighetens skull har jag inte gett mig på detta. Vibrationerna är mindre på 353 mot 246 och det känns skillnad när jag snabbt byter mellan sågarna. Men kör man inte flera timmar i sträck är det nog ingen fara. Särskilt då vi överlevt detta fram till idag, utan att vara en bakåtsträvare.
Hur är den vidare i praktiken då? Jo tack bra. Den är lättstartad, har dekompressionsventil, och man känner att den varvar mindre men känns kraftfull. Jag känner vid fällning och kapning att den är bra stark och jag tycker att den håller varvet väl så bra som en 346:a. När man kvistar är det självklart inte samma varv och tjong i motorn. Jag har 13 tums svärd med 1,3 mm och standard 0,325 kedja på. Jag tycker att den klart har kraft för ett 15 tums svärd men då jag har fler sågar har jag inte haft anledning till det ännu. Med en X-cutkedja blir den kanske nääästan som en 346NE. Eller så köper man en 346:a, också.
När man fäller så känns den tack vare vridet och det lite lägre varvtalet trygg och förutsägbar att hantera. Lika mycket som jag saknar den explosiva XP-effekten så gillar jag 353:ans mjuka och starka gång. Den är ju designad för att vara just en farmarsåg som är bra på mycket men kanske inte bäst på något. Jag tycker den är bäst på att vara just bra på mycket.
Priset ny låg runt samma pris som efterträdarna 545 och 555 gör idag, d v s runt 5-6 000:-. Idag finner man en bra begagnad 353 för ca 3 000:-. De ligger ganska högt i andrahandsvärde men de beror på att det är tillförlitliga starka bra sågar. När man pratar med erfarna huggare och handlare om 353 säger alla att det är en bra såg som alltid fungerar och är hållbar. Mot bakgrund av det och mina egna erfarenheter är det en motorsåg som jag gärna rekommenderar.
353:an är en så kallad farmarsåg eller semiproffssåg och har samma grundkonstruktion som proffsserien vilket innefattar bland annat vevhus i metall och samma avvibrering. Den har en annan konstruktion på cylindern vilket gör att den varvar lite mindre men är starkare. 346NE är på 50,1 kubik och 353 Är på 51,7 kubik vilket beror på att 353 är borrad 0,7 mm mer. Slaglängden är alltså samma på båda motorerna. 346 varvar 600 varv mer på topp och det kan synas som en liten skillnad men det märks ändå.
Mitt exemplar har handtagsvärme och då väger den 5,3 kg vilket är ett hekto mer än för motsvarande modell på 346. Det gäller genomgående att 353 väger ett hekto mer än 346. Siffrorna utgår ifrån modell New Edition på 346. Det finns även pumpblåsa på 353. Inte på mitt exemplar men jag har sett någon som har det, dock ännu inte i kombination med handtagsvärme.
Troligtvis var det under något av de sista åren som blåsan infördes på 353. Jag har inte sett kombinationen handtagsvärme och pumpblåsa men det ska finnas. Vibrationerna är större i främre handtaget på 353 gentemot 346 enligt fabriksdata men mindre på det bakre handtaget jämfört med 346. Jag vet inte varför men tror att det har att göra med den större borrningen eftersom avvibreringslösningen inte skiljer sig åt synligt.
Föregångaren är väl närmast 246 eller 55. 55 hade dock aldrig möjlighet till handtagsvärme vilket 246 hade. Jämfört mot 246 har 353 större motor vilket märks litegrann men inte mycket då 246 var rejält dimensionerad med bra vrid och konstruerades innan avgasreningshyssen uppfanns. Man känner att om man modifierar ljuddämparen på 353 så finns det kraft att hämta med enkla medel men för ovanlighetens skull har jag inte gett mig på detta. Vibrationerna är mindre på 353 mot 246 och det känns skillnad när jag snabbt byter mellan sågarna. Men kör man inte flera timmar i sträck är det nog ingen fara. Särskilt då vi överlevt detta fram till idag, utan att vara en bakåtsträvare.
Hur är den vidare i praktiken då? Jo tack bra. Den är lättstartad, har dekompressionsventil, och man känner att den varvar mindre men känns kraftfull. Jag känner vid fällning och kapning att den är bra stark och jag tycker att den håller varvet väl så bra som en 346:a. När man kvistar är det självklart inte samma varv och tjong i motorn. Jag har 13 tums svärd med 1,3 mm och standard 0,325 kedja på. Jag tycker att den klart har kraft för ett 15 tums svärd men då jag har fler sågar har jag inte haft anledning till det ännu. Med en X-cutkedja blir den kanske nääästan som en 346NE. Eller så köper man en 346:a, också.
När man fäller så känns den tack vare vridet och det lite lägre varvtalet trygg och förutsägbar att hantera. Lika mycket som jag saknar den explosiva XP-effekten så gillar jag 353:ans mjuka och starka gång. Den är ju designad för att vara just en farmarsåg som är bra på mycket men kanske inte bäst på något. Jag tycker den är bäst på att vara just bra på mycket.
Priset ny låg runt samma pris som efterträdarna 545 och 555 gör idag, d v s runt 5-6 000:-. Idag finner man en bra begagnad 353 för ca 3 000:-. De ligger ganska högt i andrahandsvärde men de beror på att det är tillförlitliga starka bra sågar. När man pratar med erfarna huggare och handlare om 353 säger alla att det är en bra såg som alltid fungerar och är hållbar. Mot bakgrund av det och mina egna erfarenheter är det en motorsåg som jag gärna rekommenderar.
18 kommentarer | Läst 11024 ggr