Jag har sedan Husqvarna 543 kom funderat på hur den här motorsågen är. Därför köpte jag i vinter en lätt demokörd 543xpg av en återförsäljare. Som vanligt – om du vill läsa en kort och kärnfull sammanfattning – se längst ned på sidan.

Eftersom jag en gång utbildats på, sedermera ikonen, 242 så är den rolig att jämföra mot. Även det faktum att just 242 var en ovanligt lyckad såg och en svårslagen såg i många avseenden gör jämförelsen lite intressant. Jag föreställer mig att första modellen av 346 blev efterföljare till 242 och att 543 är efterföljare till första modellen av 346. Jag tycker att en jämförelse mot nya 346NE och 550 skulle bli skev då jag bedömer dessa vara ett ganska stort steg bort från 242 avseende kubik och effekt samt teknik med 550 - AutoTune och RevBoost. Men återigen, vilka modeller som anses som efterträdare får vara upp till var och en så jag skriver min upplevelse som en fingervisning. Ska man titta på ett annat märke ligger Stihl MS241C närmast till hands. Jag har dock inte tillgång till den i nuläget.

Låt oss se hur en 543 står sig mot en 30 år gammal motorsågskonstruktion – eller kanske tvärtom – hur en 30 år gammal såg står sig mot en splitterny och vad man får för pengarna. En ny 543 går att hitta för runt 7 000:- med värme och en begagnad 242 för kanske 2 000:- i fint skick.

Effekten uppges till 2,4 kW för 242 respektive 2,2 kW för 543 så 242:an är starkare. Katalysatorn står troligen för en del av den minskade effekten trots att 543 har 1 cc större motorvolym. De har alltså 42 respektive 43 kubik och väger båda 4,7kg med handtagsvärme. Just värmen är bra som i kraftfull så precis som vanligt om man varvar en del får man slå av och på värmen. Vikten upplever jag som ganska låg på 543 trots att den är högbyggd. Balansen i längdled är mycket bra vilket i en helhet gör att sågen känns ganska välbalanserad. 242 används ofta med 13 tums svärd och det passar också 543. Jag får en känsla av att den är ett kompakt kraftpaket med bra effekt till sin storlek.

Japansk Strato-teknik från Zenoah finns i motorn. Det går ut på att man använder två "laddningar" luft till cylindern via två olika insugskanaler med egna spjäll, där den ena inte blandas med bensin utan bara är ren luft, den går helt utanför förgasaren. Den rena luften sugs in till överströmningskanalen för att vara före den luft som är blandad med bensin/olja när avgaserna ska tryckas ut och följer med avgaserna och används inte i förbränningen. Det blir som en kudde med friskluft mellan avgaser och bränsle/luftblandning och då slipper man förluster som normalt finns i en tvåtaktare när en del av insugsluften åker raka vägen ut tillsammans med avgaserna. Gör det en enorm skillnad? Nej inte effektmässigt men jag tycker ändå att motorn är varvvillig och stark. Jag har hört någon uppleva att den inte varvar upp kall lika fort och jämnt som t ex en 242 och det instämmer jag i.

Balans. 543 är relativt högt byggd. Den känns dock smal och fin att kvista med då man upplever sig komma närmre stocken. Rent allmänt känns den trevlig och lättanvänd.

Kedjeolja. De rymmer de lika mycket men 242 rymmer 1 dl mer bränsle vilket faktiskt är en del på en såg i den här storleksklassen. Bränsletörsten är lika stor så att 543 skulle vara snålare märkte jag inte av. 242 pumpar ut kedjeolja även på tomgång vilket är en skillnad då 543 inte gör det, dessutom är mängdjusteringsmöjligheterna för kedjeolja mycket större på 543, 2-7ml/min på 242 respektive 3-13ml/min på 543.

Lättstartad? Jovars, ibland på andra rycket kall och ibland på 3-4 ryck kall men det är i helhet klart godkänt. Den är mer lättdragen än 242 och andra äldre Husqvarna. Pumpblåsa är trevligt. Varm hoppar den igång på första rycket som sig bör. Att justera förgasaren tillhör väl historien när som helst på proffssågarna men jag tycker faktiskt det är trevligt att kunna göra det. Det är lätt att komma intill med mejsel och tomgången går mycket enkelt att justera med ett stort vred, även utan verktyg. Bra! Om man är ovan vid eller vill slippa justera alls är AutoTune bättre för användaren.

Stoppknappen är återfjädrande och bra, möjligen hade den kunnat göras större för tjocka vinterhandskars handhavande.
Att den har 2 svärdsmuttrar istället för 1 på gamla 242 är positivt. Om de suttit fast i kåpan hade det varit ännu bättre. Kedjejustering på sidan är bra. Luftfiltret kommer man åt genom en plastskruv på ovansidan som lossas utan verktyg, fördel mot 242, som behöver en mejsel. Även siktet med ett längsgående svart streck är tydligt och bra vid fällning.

Vibrationer. 242 listar 3,6 m/s fram och 5,4 bak och 543 2,8 respektive 3,5 m/s så här har produktutvecklingen tagit ett kliv framåt. Hur man sedan upplever vibrationerna skiljer sig åt mellan användare men rimligen bör man uppleva att vibrationerna är mindre i 543. Det är inte fjädrar som avvibrerar utan gummiupphängning. Man kan tycka vad man vill om det men det verkar fungera bra. Jag är inte särskilt känslig för vibrationer och upplever ingen egentlig skillnad mot en frisk 242. Återstår att se hur 543 upplevs om ett antal år när gummit börjar torka lite.

De i början av testen angivna effektsiffrorna säger ju en del, men inte allt. Det jag är intresserad av att veta är var i varvtalsregistret sågen har en viss effekt och hur jag upplever effekten ställt i relation till det/de användningsområden jag vill använda sågen till. 543 har inte lika spetsig effektkurva som 242 upplever jag. Den har något mer styrka i botten. Slaglängden på kolven är 1,1 mm längre på 543 vilket kanske till viss del förklarar upplevelsen samt att max effekterna hämtas ut vid 9 900r/min för 242 och vid 9 600r/min för 543.
För mig innebär detta att 242:an som ren kvistningssåg passar väl så bra som 543. Så fort man går över till fällning/kapning plockar 543 lite poäng till fördel över 242. Det är inga stora skillnader men jag tycker det märks. Några gånger tycker jag effekten sviktat i kap/fällmomentet när man belastar sågen som mest, om det är tillfälligheter eller just mitt exemplar vet jag inte. Jag tycker att jag har justerat den enligt konstens regler men möjligen är den inte helt inkörd ännu .13 tums svärd är lagom och man bör inte gå över 15 tum för då blir det inte mycket ork kvar.

Nu är det dags för lite tuff kritik:

Chokereglaget & värmereglaget När 543 kom för några år sedan tittade jag på den men tänkte att en sådan såg kommer jag aldrig att skaffa. Titta bara vilka fåniga och fula reglage för choke och värme! Den ena i blå plast som aldrig Husqvarna haft förut och med ”pinndesignen” på värmereglaget direkt hämtat från Japanska sågar som ser eftermonterat ut av Kalle på hörnet. Inget illa om Kalle på hörnet eller japanska motorsågar men det såg/ser inte ”Husqvarna” ut.

Nu kanske vän av ordning undrar varför jag lägger ned energi på att skriva om små detaljer som reglage. MEN, det är just dessa detaljer, som för mig som använt Husqvarnas motorsågar i 25 år, är en av de saker som gjort Husqvarna till vad de är idag, ett av världens starkaste varumärken för motorsågar. Jag vet när vi i början av 90-talet köpte en ny 262xpg. Den hade ett för oss nytt chokereglage i form av en grå ”triangel” som man vek ut från sågen för att aktivera. Men den funkade och kändes klart kvalitativ.

Värmereglaget trodde jag man skulle komma åt och avaktivera av misstag genom grenar m.m. men det har ännu inte hänt. Reglagen fungerar men är fula och inte Husqvarna kvalitet. Jag förstår att Husqvarna köpt in en modell och byggt sin egen såg på men här befarar jag att man genom så här små undermåliga detaljer riskerar att inte sälja så bra av sågen som man kunnat göra. Gör om dessa och sågen får en välbehövlig facelift/New Edition.

Triobrake saknas. 242 hade en tidig variant på Triobrake (kallad TAC). 346 hade det och 550 har det. Konstigt att Husqvarna inte gjort den valmöjligheten men jag antar att det har med grundkonstruktionen att göra där den från början inte är anpassad/förberedd för det i Japan. Annars är det på just kvistningssågar det bör finnas.

Tanklocken.Här har inte hänt ett skvatt på 30 år. Samma gamla lock som sitter fast och ibland kräver verktyg för att öppnas. Men man kan kanske ta XP-locken som till 439 jag testat tidigare. Jag har inte testat om det går.

Sammanfattningvis:
Husqvarna 543xpg har låg vikt, bra kvistningsegenskaper och sågen påminner en del om Husqvarna 242 i egenskaper och effekt men inte riktigt i detaljkvalitet. Däremot finns förbättringar som att oljepumpen inte flödar ut olja på tomgång och som har större justeringsintervall, pumpblåsan till bränslet, den är mer lättdragen i startapparaten, luftfilteråtkomst, den har två svärdsmuttrar och har mindre vibrationer enligt fabriksdata.

Fixar Husqvarna till de ovan nämnda reglagen och lyckas höja effekten ytterligare 0,2kw så tror jag det blir det en riktigt bra motorsåg. På 30 års utveckling märks framsteg men köper man ny såg och förväntar sig ett mirakel i utveckling blir man besviken. Då måste man köpa t ex en 550xpg som är mer utvecklad och modern. 543xpg är en ändå bra allroundsåg. Man får själv avgöra vilka egenskaper man värderar utifrån detta test som är mina upplevelser när man ska betala mellan 4 - 5 000:- mer för en ny 543xpg gentemot en begagnad 242xpg eller ytterligare en tusenlapp eller två mer för en 550xpg. Men gällande 550 är det en annan sågklass och troligtvis ett annat behov man har. Husqvarna – gör en uppgradering precis som på 339xp så blir 543xp(g) riktigt fin och kan sälja betydligt mer!

11 kommentarer | Läst 7756 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Sågomanen

Seniorhuggare

Blev medlem: sön 03 jan 2010, 21:16

Sågomanens blogg
Hej!

Jag har ett stort intresse för motorsågar. Intresset började med utbildning på naturbruksgymnasium i 16-årsåldern och nu är jag 43 år. När jag har köpt motorsågar har jag försökt läsa mig till och höra med andra användare vilka egenskaper de har och om de är bra.

Förr var det svårare då det inte fanns internet och ännu mindre bloggar. Någon enstaka test i en skogstidning av en eller flera modeller som man kanske ändå inte var intresserad av var allt. Frågade man grannen var hans såg naturligtvis bäst och frågade man en annan bekant var även den sågen bäst. Dristade man sig att fråga om varför sågen var bra fick man i bästa fall till svar att den gick bra...men inte vilka egenskaper som var bra eller dåliga.

Målet med denna blogg är att testa olika motorsågar både nya och begagnade och av olika fabrikat på ett opartiskt sätt. Sedan skriver jag mina egna upplevelser och omdömen här som förhoppningsvis bidrar till val av rätt såg till läsaren. Ibland kanske jag testar en röjsåg eller en annan maskin som finns hemma.

Kommentarer

av Mangan fre 13 jan 2017, 20:03
Välskriven recension! Kul!
av valtra900 lör 14 jan 2017, 07:26
Bra skrivet.Äger bara Jonsered sågar,men när farsan köpte en 543xpg för några år sedan så började jag såga med den när han inte använde den.Tror nog nästa såg blir en 543xpg.Farsan är en av personerna som test kör 543 an här i Finland.En väldigt trevlig såg att använda i gallringar.Farsan har väl kört den sågen ca 100 tankar.Han har använt den i gallringar och slutaverkningar.
av halvproffs lör 14 jan 2017, 08:58
Mycket bra skrivet! Själv har jag köpt en ny Hq545 som jag jämför med min nästan outslitliga 242-a. På 545-an är det fjädrar och jag tyckte den vibrerade mer än 242-an med gamla gummikuddar. Jag tycker att stålfjädrar bör överföra mer vibrationer än gummikuddar.
Däremot är tanklocken suveräna och det är enklare att spänna kedjan från sidan. Motorn är varvvilligare än 242-an men jag tycker att 242-an är råstarkare. 545-an är välbalanserad och en trevlig såg som jag köpte när det var drive på den i december. Det har inte hänt så mycket på nästan 30 års skillnad.
av Sågomanen lör 14 jan 2017, 10:44
Tack, vi får se om Husqvarna väljer att uppgradera 543xp eller om de fasar ut den om något år för att ersätta med en helt ny sågmodell. 5-serien börjar bli några år nu.

543 kom 2013 och 560 och 550 2011/2012 så hela 5-serien kanske byts ut mot en 6-serie? Men nu när det börjat bli ordning på Autotune/förgasare kanske de får köra ett par år till med dem för att hämta in alla garantireparationer och befästa sitt produktionskunnande.
av Nonkan lör 14 jan 2017, 12:44
Trevlig recension, och håller med om det mesta. Det jag är lite förvånad över är att du inte nämnde hur risig kabeldragningen till handtagsvärmen ser ut när du ändå påpekar chokereglaget och värmereglaget. På en Husqvarna proffssåg ser det lite illa ut när man tydligt ser värmekabeln innanför krympplasten på handtagsgreppet.

Nu verkar iofs fenomenet inte lika framträdande på ditt exemplar som på de vi sålt, så möjligen har de fått ordning på det utan att säga något, inte ovanligt.

"Jag förstår att Husqvarna köpt in en modell och byggt sin egen såg på" borde väl mer vara att Husqvarna köpte sig en hel motorsågstillverkare när de köpte Zenoah från Komatsu :)
av rikard_e lör 14 jan 2017, 23:46
mkt bra!
av Sågomanen mån 16 jan 2017, 00:35
Jag har lite idéer utifrån vad jag har tillgång till nu & tänkte höra vad publiken önskar. Test av Husqvarna 346xpgNE med eller utan triobrake, kedja X-cut, Husqvarna 246G, Husqvarna 353G eller kanske en ny Stihl 362 C-MVW.

Ingen omröstning men ser jag en trend i önskemål kör jag på det.
av Sågomanen fre 10 feb 2017, 12:08
Länk till diskussion om Husqvarnas släktskap till japanska motorsågar som avser 543:an men även arborist/topphandsågarna och 439:an:

http://skogsforum.se/blog/view/re-test- ... tml#r34719
av Sågomanen lör 11 feb 2017, 19:18
Uppdatering: Nu har jag kört ca 20 timmar till med 543:an och nu är den nog inkörd. Nu går den bra ettrigt, jättebra varv i den men den kräver att den blir riktigt genomvarm för att leverera max. Körde den växelvis mot min 246G från -97 idag och 543:an är inte alls lika stark och har samma bottendrag men är en bättre kvistningssåg.
av Sågomanen tis 14 feb 2017, 13:37
Uppdatering: Har lagt in en bild jag hittade på nätet som visar en Husqvarna 543 och en Zenoah 4300 så framgår likheten tydligt. Har även testat att byta tanklock från t ex 550 med "flipuplocken" men de passar inte..
av frewal sön 01 apr 2018, 19:42
Så här ett år senare, fortfarande nöjd med sågen? Går den bra?