Lite service av röjsågar
av Rotvältaren fre 09 sep 2022, 00:59
Tyckte att det var dags att göra lite underhåll på mina röjsågar, jag har två stycken. Den ena är en Stiga SB 51 DS årsmodell 2012 som har varit i min ägo i 6 år som jag uteslutande röjer gräs med. Den andra är en Partner 405 av okänd årsmodell som jag haft ett tag som skogsröjare. Jag har testat sågklinga på Stigan och kan meddela att för skogsröjning är den tämligen värdelös. Den är alldeles för mjuk i upphängningen och motorns karaktär, bra vrid men långsam i uppvarvning, gör att skogsröjning blir nästan plågsamt. Men vid gräsröjning är den helt fantastisk med sina 50cc och ett otroligt vrid. Jag kör uteslutande med 4 mm tråd med huvud som har snabbmatning och den slår ned precis allt man skickar på den. Den funkar också bra med en fyrbladig gräs/slyklinga men det är mera sällan jag behöver köra med en sådan. Har även testat att köra med en treuddig klinga men då upplever att den inte varvar upp precis på samma sätt som med sågklinga. Sågen i sig är åt det lite tyngre hållet men vid gräsröjning tycker jag att det nästan är en fördel, när man går framåt med långa svepande rörelser så hjälper tyngden till att hålla momentum så det känns inte ansträngande trots att den är lite tung.
Det som jag kan tycka vara lite irriterande är att den är lite småtjurig vid kallstart. Den har ett manuellt chokespjäll och pumpblåsa men man får dra några gånger extra, speciellt om den har stått ett tag. Sen får man successivt vrida tillbaka spjället och ge den lite gas tills den börjar ge respons innan man kan skjuta tillbaka spjället helt. Jag tror att den går lite snålt på lågvarv men faktum är att förgasaren inte verkar vara justerbar, i alla fall inte vad jag har kunnat se. Vissa Zama och eventuellt också vissa Walbro har dolda justerskruvar, de sitter under en plastplugg. Men på den här förgasaren hittar jag inget sådant, jag har inte heller hittat något som skulle säga vilket fabrikat det är och eftersom det uppenbarligen verkar vara en friskluftsmotor har jag ingen lust att börja pilla isär grejerna, rör inte det som fungerar! Den har dock sk. "Easy start" så den är inte tung att dra och efter att jag bytte tändstiftet till ett med tre elektroder så upplever jag att den blivit betydligt mer lättstartad.
För att vara en konsumentsåg så tycker jag ändå att den presterar otroligt bra. Byggkvaliteten är över förväntan så reservdelskontot har varit i det närmaste obefintligt och det är först nu i år som jag varit tvungen att byta lite slitdelar. I våras märkte jag att ett dämpningsgummi saknades i främre fästet, det sitter tre gummidämpare där så jag ersatte det saknade och bytte de övriga. Jag konstaterade också att stänkskyddet börjat falla i bitar och en dag lyckades jag köra bort en sarg som sitter i underkant på skyddet. Då kniven som klipper tråden sitter i denna sarg så ville jag gärna skaffa en ny skärm som beställdes förra veckan och fanns att hämta hos ÅF den här veckan. Reservdelar till Stiga är faktiskt inte alls dyra, i varje fall inte i jämförelse med märken i pro-klassen.
Så idag blev det att skruva dit det nya skyddet, smörja vinkelväxeln och lite allmän rengöring och kontrollera att gummidämparna fortfarande satt kvar och att fästet satt ordentligt. Partnern som blev servad i våras har haft semester hela sommaren så det blev endast ett funktionstest på den och sedan lossade jag även fästet och kontrollerade att gummidämparna på den också var hela och det fanns inget att anmärka där. Grässäsongen är snart över och då får Stigan semester och snart är det dags att dra till skogs med Partnern.
Det som jag kan tycka vara lite irriterande är att den är lite småtjurig vid kallstart. Den har ett manuellt chokespjäll och pumpblåsa men man får dra några gånger extra, speciellt om den har stått ett tag. Sen får man successivt vrida tillbaka spjället och ge den lite gas tills den börjar ge respons innan man kan skjuta tillbaka spjället helt. Jag tror att den går lite snålt på lågvarv men faktum är att förgasaren inte verkar vara justerbar, i alla fall inte vad jag har kunnat se. Vissa Zama och eventuellt också vissa Walbro har dolda justerskruvar, de sitter under en plastplugg. Men på den här förgasaren hittar jag inget sådant, jag har inte heller hittat något som skulle säga vilket fabrikat det är och eftersom det uppenbarligen verkar vara en friskluftsmotor har jag ingen lust att börja pilla isär grejerna, rör inte det som fungerar! Den har dock sk. "Easy start" så den är inte tung att dra och efter att jag bytte tändstiftet till ett med tre elektroder så upplever jag att den blivit betydligt mer lättstartad.
För att vara en konsumentsåg så tycker jag ändå att den presterar otroligt bra. Byggkvaliteten är över förväntan så reservdelskontot har varit i det närmaste obefintligt och det är först nu i år som jag varit tvungen att byta lite slitdelar. I våras märkte jag att ett dämpningsgummi saknades i främre fästet, det sitter tre gummidämpare där så jag ersatte det saknade och bytte de övriga. Jag konstaterade också att stänkskyddet börjat falla i bitar och en dag lyckades jag köra bort en sarg som sitter i underkant på skyddet. Då kniven som klipper tråden sitter i denna sarg så ville jag gärna skaffa en ny skärm som beställdes förra veckan och fanns att hämta hos ÅF den här veckan. Reservdelar till Stiga är faktiskt inte alls dyra, i varje fall inte i jämförelse med märken i pro-klassen.
Så idag blev det att skruva dit det nya skyddet, smörja vinkelväxeln och lite allmän rengöring och kontrollera att gummidämparna fortfarande satt kvar och att fästet satt ordentligt. Partnern som blev servad i våras har haft semester hela sommaren så det blev endast ett funktionstest på den och sedan lossade jag även fästet och kontrollerade att gummidämparna på den också var hela och det fanns inget att anmärka där. Grässäsongen är snart över och då får Stigan semester och snart är det dags att dra till skogs med Partnern.
2 kommentarer | Läst 1378 ggr