Så har jag då fått ihop länkarna till UniTrol-reglaget. Det är som sagt en intrikat konstruktion, där en spak fungerar som både koppling och växelspak, som en slags halvautomat.



På översikten här är länkstången till vänster kopplingsstången som manövreras av att spaken förs framåt och bakåt. Stången till höger är växelstången, den följer spakens rörelse i sidled.

Kopplingsstången verkar via en hävarm längst ned, så att om stången skjuts nedåt så dras den nedre länken uppåt och lyfter friktionshjulet.



Växelstången påverkar en vinklad hävarm som i sin tur griper in i växelföraren som skjuter hjulet på sexkantaxeln. Till vänster syns nedre kopplingslänken.



Nästa bild visar hur det ser ut när backen är ilagd


Mittenbilden ovan visar det ok som överför spakrörelsen till kopplingsstången. Här är spaken förd bakåt i backläget, oket är vridet nedåt, vilket gör att kopplingsstången dras upp och hjulet kopplar in mot drivskivan.


Här ovan har spaken förts en bit framåt, oket har som syns lyfts upp till ett mittläge, kopplingstången skjutits nedåt och hjulet har kopplat ur.


Här har då spaken förts i sidled till 2:ans växel, hjulet har skjutits över mitten på drivskivan och halvvägs ut mot andra kanten, men fortfarande urkopplat.


Slutligen har spaken här förts fram i tvåans slits, oket har vridits uppåt och dragit upp kopplingsstången och hjulet har kopplat in mot drivskivan.

Efter lite injustering så fungerar det nu mjukt och lätt.

Har också joxat lite med förgasaren. Själva förgasaren är sedvanligt primitiv B&S, choke, gasspjäll, tomgångs och högfartsmunstycke, med en gemensam justerskruv. I princip avsett att kunna justeras för hygglig gång i ett enda arbetsvarv och nödtorftigt erbjuda tomgång.

Det speciella med denna är att den inte har nån flottör. Det finns ett pumpmembran, sitter på insugningsröret och drivs av vakumet där. Pumpen suger bränsle från tanken, som förgasaren är monterad direkt på. I toppen på tanken sitter ditsvetsat en liten plåtkopp med bräddavlopp. Dit levereras bränslet av pumpen i tillräcklig mängd för att flöda tillbaka till tanken och på så sätt får man en konstant nivå varifrån förgasaren suger upp.


Pumpmembranet skall bytas, alla delarna till pumpen utlagda inklusive det kasserade membranet, längst bak. Det hade dels en skada mellan ventilflikarna, dels var det hårt och uttöjt.


I mitten justerskruven, under den finns ett nålsäte iskruvat och längst in två hål i godset som munstycken för högfart och tomgång.

Choken är en cylinder med slitsar, när den dras ut som på bilden stänger den. Ståltrådslänken därifrån drar då också fram gashävarmen en bit och ger startgas. Hävarmen till vänster skall anslutas till regulatorn med en ståltrådslänk.

Detta gjorde jag på fredagen. Lördagens jobb har mest bestått av en del tidsödande rengöring och petande. Ta isär tanklocket och rensa ut en massa rost och goja som täppt till luftningen. Ta isär hastighetsreglaget som var fullständigt fastrostat. Putsa av några länkstänker och ge dom ett zinköverdrag. Skölja tanken ett par gånger.

Tanken ser nu riktigt fin ut inuti, efter flera ursköljningar med bensin och torrblåsning med tryckluft.

Härnäst skall jag göra klart motorn, sätta dit nya brytare, borsta av den värsta rosten på svänghjulet, montera det och alla kåpor och slutdra topplocksbultarna. Ny ljuddämpare och packningen mellan förgasare och tank ligger och väntar i Umeå har jag fått SMS om.

Apropå ljuddämpare, jag har inte givit upp idén om att förbättra ljuddämpningen, men det får bli när jag plockar ner den igen i samband med ommålning nån gång längre fram i år. Då är det ändå läge för lite plåtarbete. Just nu är jag bara intresserad av att få igång den och provköra ordentligt medan vintern varar.

2 kommentarer | Läst 12201 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Moderator

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955 ligger stilla just nu, det är mycket nog med allt annat kring hus och hem.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Lars-Erik Plåth sön 18 jan 2009, 22:04
satan har läst din blogg ett tag nu måste säga att du är duktig på att förklara sakernas uppbyggnad och funktion så att man förstår. Kul att läsa din blogg iallafall
av totte sön 18 jan 2009, 22:40
Hehe, tack, var nästan tvungen att försöka förklara det hela för att jag skulle begripa själv hur allt hängde ihop. :lol: Tur var att jag också tog en massa bilder av det innan jag plockade isär, annars vete tusan hur lång tid det hade tagit att få ihop det igen.