Arbeta för eller åt?
av Perran tis 06 sep 2011, 16:41
En tanke
Jag satt och fundera under dagen idag när jag skotade. Jag hade en bra diskussion med andreföraren på den 1710D som jag rattar. Diskussionen handlade om att underlätta för lastbilarna och deras arbete vid virkesvältan. Han förespråkade att man, jag citerar, "...inte ska gulla så mycket med lastbilsåkarna..." han menade att man bara skulle slänga ut virket så snabbt man kan. Visst det är bra för den egna firman, mycket kubik ute vid vägen på kortast möjliga tid mer pengar på fickan. Jag är mer av den åsikten att man kan underlätta för åkarna också om det är möjligt. Skillnaden på oss heter, enligt mig, planering. Jag vill, när jag kommer tillbaka till vägen ha så få vältor av samma sortiment som möjligt och så stora vältor av samma sort som möjligt. Han menade att det gör inget att det ligger en skvätt här och en skvätt där efter vägen. Det går fortare då tyckte han. Javisst går det fortare för oss att göra så men då tänkte jag, varför gör vi det vi gör, skotar?
Vi skotar för att den skog som skördaren fäller, appterar och sorterar ska till slut bli konstruktionsvirke och kartong. Vi är bara en liten länk i denna jättekedja som sträcker sig ända från plantan till plankan. För att hela detta maskineri ska rulla på friktionsfritt och mest kostnadseffektivt så ska varje del i kedjan arbeta för nästa länk. För ingen kedja är ju starkare än dess svagaste länk.
Jag tänker inte vara den felande länken. Jag tänker fortsätta hjälpa åkarna med få stora vältor vid vägen.
Jag vill arbetar ÅT min arbetsgivare men FÖR nästa länk! Det är min åsikt
Jag satt och fundera under dagen idag när jag skotade. Jag hade en bra diskussion med andreföraren på den 1710D som jag rattar. Diskussionen handlade om att underlätta för lastbilarna och deras arbete vid virkesvältan. Han förespråkade att man, jag citerar, "...inte ska gulla så mycket med lastbilsåkarna..." han menade att man bara skulle slänga ut virket så snabbt man kan. Visst det är bra för den egna firman, mycket kubik ute vid vägen på kortast möjliga tid mer pengar på fickan. Jag är mer av den åsikten att man kan underlätta för åkarna också om det är möjligt. Skillnaden på oss heter, enligt mig, planering. Jag vill, när jag kommer tillbaka till vägen ha så få vältor av samma sortiment som möjligt och så stora vältor av samma sort som möjligt. Han menade att det gör inget att det ligger en skvätt här och en skvätt där efter vägen. Det går fortare då tyckte han. Javisst går det fortare för oss att göra så men då tänkte jag, varför gör vi det vi gör, skotar?
Vi skotar för att den skog som skördaren fäller, appterar och sorterar ska till slut bli konstruktionsvirke och kartong. Vi är bara en liten länk i denna jättekedja som sträcker sig ända från plantan till plankan. För att hela detta maskineri ska rulla på friktionsfritt och mest kostnadseffektivt så ska varje del i kedjan arbeta för nästa länk. För ingen kedja är ju starkare än dess svagaste länk.
Jag tänker inte vara den felande länken. Jag tänker fortsätta hjälpa åkarna med få stora vältor vid vägen.
Jag vill arbetar ÅT min arbetsgivare men FÖR nästa länk! Det är min åsikt
5 kommentarer | Läst 31119 ggr