Vi vet alla vilken fröjd det är att såga med en sprillans ny motorsågskedja. Som tur är behöver man inte köpa en helt ny kedja varje gång man märker att det börjar bli trögt och segt att såga med motorsågen. Genom att regelbundet slipa, eller fila som det också kallas, sin kedja kan man återskapa känslan av att såga med en helt ny motorsågskedja om och om igen.

Nedan har jag skrivit ner tips på hur sliparbetet kan göras enklare.

1. Använd riktiga verktyg anpassade för slipning av motorsågskedjor
För att du ska kunna utföra ett bra arbete är det nödvändigt att använda sig av riktiga verktyg anpassade för just slipning av motorsågskedjor. Först och främst behöver du införskaffa är en rundfil, en flatfil anpassade för ändamålet, samt en filmall och ett par ordentliga arbetshandskar.
Det är också bra att köpa hem ett hjälpmedel som gör att motorsågen är still medan du slipar. Jag tycker det är bäst att använda ett skruvstäd när jag är hemma och en svärdshållare när jag är ute i skogen och arbetar.

Satsa på en bra filmall
Du kan så klart använda dig av de filar och andra verktyg du redan har hemma i verktygslådan, men det blir enligt mig onödigt svårt. Framförallt blir det svårt att få ett bra resultat om du inte använder en riktig filmall. Den visar nämligen klart och tydligt i vilken vinkel tänderna ska slipas i, samt att den också hjälper dig att hitta rätt höjd på ryttarna.

Glöm inte slipa ryttarna
I takt med att tänderna slipas ner behöver du även slipa ner ryttarna då det är de som bestämmer hur mycket kedjan skär. Detta moment är nästan omöjligt att genomföra på ett bra sätt utan en filmall. I mallen finns det två olika hål du kan slipa efter som gör att kedjan anpassas efter det virke du ska arbeta med. Om du till exempel ska såga i ett mjukt virke, som gran eller tall, väljer du hålet ”soft.” Träslag som alm och ek räknas som hårt virke vilket gör att du ska slipa efter hålet med markeringen ”hard.”

Filarna slits ut
Det är viktigt att komma ihåg att filarna slits ut efter hand som de används. När du ser att dess yta har blivit blank och glatt är det dags att kassera dem och köpa nya.

2. Markera den första tanden
Eftersom det är viktigt att alla tänder har samma längd och höjd är det nödvändigt att hålla ordning på vilken tand man började med. Jag brukar därför markera den första tanden jag börjar slipa på med en ordentlig permanent penna i rött eller blått så att färgen syns ordentligt. Då ser jag tydligt när det är dags att vända på motorsågen och slipa tänderna som går i motsatt riktning.

3. Ta hand om svärdet
Som du säkert vet så sliter en ovass kedja onödigt mycket på motorsågen samt att bränsleförbrukningen ökar. Det är också viktigt att veta att även svärdets kondition har en stor betydelse vad gäller sågningens kvalitet.

Slipa ner graderna som bildas på svärdet
När kedjan arbetar sliter den på svärdet och skapar så kallade grader, kanter, som måste slipas bort. Detta gör du enklast med en flatfil.
Vänd på svärdet

För att svärdet ska slitas lika mycket på varje sida behöver du vända på det med jämna mellanrum. Annars kommer svärdet att bli snett och förlorar sin balans vilket till slut gör motorsågen omöjligt att arbeta med.

4. Rengör såglocket, smörjhål och noshjul
Samtidigt som du slipar din motorsågskedja kan du passa på att ta bort sågspån och damm som har samlats inuti motorsågen. Detta är nödvändigt för att sågen ska fungera optimalt och för att förhindra att den skadas.

Såglocket
Börja med att ta bort såglocket och borsta bort sågspån och flisor som har samlats där. Det kan till och med behöva sköljas av med vatten för att bli riktigt rent. Se bara till att locket är ordentligt torrt innan du sätter tillbaka det på sågen.

Smörjhålen
På svärdet finns två små smörjhål som också behöver rengöras. Om dessa bli igentäppta kan kedjeolja inte pressas in i svärdets botten och smörja kedjan under sågningen. Här behövs det ett tunt och spetsigt verktyg så som en smal skruvmejsel eller en spik.

Noshjulet
När du har avlägsnat svärdet kommer du att upptäcka en massa smuts och damm som har satt sig runt noshjulet. Detta behöver du också ta bort och jag tycker att det är enklast att göra detta med en vanlig tandborste.

5. Slipa aldrig med en skruvdragare istället för manuellt
Jag har sett i ett par forum och på Youtube att vissa föreslår att man kan slipa sin motorsågskedja med en skruvdragare istället för att arbeta för hand. Tanken med förslaget är att sliparebetet ska gå snabbare och bli bättre.
Tekniken går ut på att man sätter rundfilen i en skruvdragare istället för i handtaget. Sedan låter man skruvdragaren sköta slipandet så att man istället kan lägga allt fokus på att hålla filen i rätt vinkel.

Varför jag anser att användning av skruvdragare är en dålig metod
Jag är kanske gammalmodig i mitt sätt att tänka men jag ska förklara varför jag inte rekommenderar detta slipsätt.

Filen används på fel sätt
För det första är det inte såhär en rundfil ska användas. När du slipar för hand för du filen framåt i en lång rörelse ifrån dig, du snurrar alltså inte på den. Så redan här blir det fel eftersom filen inte slipar på ett effektivt sätt.

Det bildas kast under arbetet
Det går så klart att föra skruvdragaren framåt och sedan lyfta och sätta tillbaka den under tanden och föra filen framåt igen, precis som man gör för hand. Men då uppstår nästa problem, det blir svårt att kontrollera skruvdragaren då den gärna ”hoppar ur läge”. Det finns med andra ord en stor risk för att du kommer skada dig själv eller motorsågen.

Tänderna slipas olika mycket
En annan stor nackdel med denna teknik är att du inte har någon kontroll över hur många varv du slipar. Vid manuell slipning brukar man generalisera och säga att det räcker med att dra filen två till tre drag genom varje tand vid vanligt slitage.

Med en skruvdragare har du ingen aning om hur många gånger filen snurrar. Detta gör så klart risken stor för att tänderna blir ojämnt slipade.

Jag har samlat ännu fler tankar och tips om slipning som du kan läsa här

Såga lugnt! :smile:
Felix

0 kommentarer | Läst 1796 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Felixen

Nykomling

Blev medlem: tor 28 mar 2019, 12:53