G'day mate! how are ya?!
av dexter fre 18 nov 2011, 09:22
Chainsaw charlie ville att ja skuöle skriva lite om skogen här nere i down under. Och de kan ja väl göra!
Vart ska ja börja? Vi kan ta från frö till planka. All produktion-skog är planterad och en version av tall, vet inte vilken typ av tall men barren är väldigt långa iallafall. Varför jag säger produltion-skog är för dom röjer inget (tall som ser ut som en gran) och vid 10-19år så gör man en första gallring, träden är de runt 15m långa och har kvist ända ner till roten. Till skillnad mot sverige så är dom här kvistarna hårda och sega. Och träden håller en medeldiameter på runt 0.09-0.10 - ibland mer.
Är de plant utan för mycke sidolut så tarnman bort en rad och lite på sidorna, och virket ligger bara på en sida, t.ex på vänster sida. Jag har inte sett alla entreprnörer men 98.5% av alla har den största skotaren och skotar med. Tänk dig själv, en 890.3 i en första gallring. Skördarna är och enbart bandade maskiner, då hjulmaskiner är dyrare än bandade maskiner. När virket är ute vid väg så är de seperatlastare som gäller. Till skillnad från svenska lastare så är lastaren här "en egen maskin" vad gäller lastbilarna så är de rätt häftigt faktiskt. Tralier dragare med två trailers med dom har bara 3 fikor. Och de bästa, när lastbilen är ton drar dom upp den sista trailern på den första. En timmer bil med en trailer kan vika ihop trailen så hela lastbilen blir lika kort som själva dragaren. Vad som händer med massan på bruket vet ja inte än, tyvärr.
I oz (australien) så lägger man anbud på ett jobb i taget och oftast så tar ett jobb några år att färdigställ. För att dra ett exempel, de objektet ja är på nu är 3500hektar. Och tyvärr så är de lite so djungelenlag här, den som har lägstpris får jobbet. Och då spelar inte rykte, resultat, kvalite på virket nån roll.
Lite saker runt om jobbet
Reflexväst eller kläder som är neongula är ett tvång! Lika så är de med hardhelmet, samma hjälmar som dom har på byggen. Och här använder man com radio och ja vet inte hur ja skulle klara mig utan den i sverige. Varje grusväg har ett namn och skyltar som visar kilometer antal. Och man ropar på radion när man åker på vägen. Åker man in så blir de "going up". Ett exempel från mitt jobb, "going up on green gully 2 k marker" k är slang för kilometer här. Skyltar finns på varje väg som varnar om maskiner, och vi kan stänga av vägen helt enligt lag. Band/kjedjor är inte tillåtet om du vill köra på grusväg. När det regnar så måste vi ri ga till kontoret och fråga om vi får köra rätt över till andra sidan, säger dom nej så är det så. Du måste gå i skola för att lagligt få köra maskin här, och skolan är en kurs på 2 veckor. Gud.. när kursen är klar så får du ett plastkort som är skrämmande likt vårat körkort, med bokstäver och siffror som anger vad du får köra.
Många entreprenörer är väldigt stora och äger sina egna timmerbilar mekaniker osv. En del har till å med egna "tank gubbar" som enbart tankar maskiner och timmerbilar.
När de kommer till slutavverkning så kör man på riset. Det finns en skotar buren flishugg i oz.Helsvensk, ecolog och bruks!
Och här gallrar man med aggregat som logmax 7000XT och större. En entreprenör har ett aggregat på 4 ton och han jobbar i slutavverkning.
Vad kan ja mer säga? Som skördarförare så slipar du dina egna kjedjor, oftast så har man runt 5 kjedjor och 3 svärd..
För den som vill så kan ja ta lite bilder på skogen, timmerbilar osv. Finns en bild på mig med en av företagets skördare.
Hoppas du blev lite klokare och fick svar på några av dina frågor charlie.
Yeah mate, catch u up later! See ya!
Vart ska ja börja? Vi kan ta från frö till planka. All produktion-skog är planterad och en version av tall, vet inte vilken typ av tall men barren är väldigt långa iallafall. Varför jag säger produltion-skog är för dom röjer inget (tall som ser ut som en gran) och vid 10-19år så gör man en första gallring, träden är de runt 15m långa och har kvist ända ner till roten. Till skillnad mot sverige så är dom här kvistarna hårda och sega. Och träden håller en medeldiameter på runt 0.09-0.10 - ibland mer.
Är de plant utan för mycke sidolut så tarnman bort en rad och lite på sidorna, och virket ligger bara på en sida, t.ex på vänster sida. Jag har inte sett alla entreprnörer men 98.5% av alla har den största skotaren och skotar med. Tänk dig själv, en 890.3 i en första gallring. Skördarna är och enbart bandade maskiner, då hjulmaskiner är dyrare än bandade maskiner. När virket är ute vid väg så är de seperatlastare som gäller. Till skillnad från svenska lastare så är lastaren här "en egen maskin" vad gäller lastbilarna så är de rätt häftigt faktiskt. Tralier dragare med två trailers med dom har bara 3 fikor. Och de bästa, när lastbilen är ton drar dom upp den sista trailern på den första. En timmer bil med en trailer kan vika ihop trailen så hela lastbilen blir lika kort som själva dragaren. Vad som händer med massan på bruket vet ja inte än, tyvärr.
I oz (australien) så lägger man anbud på ett jobb i taget och oftast så tar ett jobb några år att färdigställ. För att dra ett exempel, de objektet ja är på nu är 3500hektar. Och tyvärr så är de lite so djungelenlag här, den som har lägstpris får jobbet. Och då spelar inte rykte, resultat, kvalite på virket nån roll.
Lite saker runt om jobbet
Reflexväst eller kläder som är neongula är ett tvång! Lika så är de med hardhelmet, samma hjälmar som dom har på byggen. Och här använder man com radio och ja vet inte hur ja skulle klara mig utan den i sverige. Varje grusväg har ett namn och skyltar som visar kilometer antal. Och man ropar på radion när man åker på vägen. Åker man in så blir de "going up". Ett exempel från mitt jobb, "going up on green gully 2 k marker" k är slang för kilometer här. Skyltar finns på varje väg som varnar om maskiner, och vi kan stänga av vägen helt enligt lag. Band/kjedjor är inte tillåtet om du vill köra på grusväg. När det regnar så måste vi ri ga till kontoret och fråga om vi får köra rätt över till andra sidan, säger dom nej så är det så. Du måste gå i skola för att lagligt få köra maskin här, och skolan är en kurs på 2 veckor. Gud.. när kursen är klar så får du ett plastkort som är skrämmande likt vårat körkort, med bokstäver och siffror som anger vad du får köra.
Många entreprenörer är väldigt stora och äger sina egna timmerbilar mekaniker osv. En del har till å med egna "tank gubbar" som enbart tankar maskiner och timmerbilar.
När de kommer till slutavverkning så kör man på riset. Det finns en skotar buren flishugg i oz.Helsvensk, ecolog och bruks!
Och här gallrar man med aggregat som logmax 7000XT och större. En entreprenör har ett aggregat på 4 ton och han jobbar i slutavverkning.
Vad kan ja mer säga? Som skördarförare så slipar du dina egna kjedjor, oftast så har man runt 5 kjedjor och 3 svärd..
För den som vill så kan ja ta lite bilder på skogen, timmerbilar osv. Finns en bild på mig med en av företagets skördare.
Hoppas du blev lite klokare och fick svar på några av dina frågor charlie.
Yeah mate, catch u up later! See ya!
9 kommentarer | Läst 30300 ggr