Gick och köpte mig 2 stycken begagnade BT pallbjörnar på konkursauktion. Ett ytterst spontan inköp men sedan traktorn blev med gafflar kom jag fram till att det behövs palldragare för att ta hand om saker inomhus.

Jag resonerade att jag hellre köper begagnad kvalitetsmaskin än något billigt halvskräp till helskräp. Sedan konstaterade jag att köper jag två kan jag ha en på varje våning, annars kommer den alltid stå på fel våning... Som bekant kan man inte ha kakan kvar och äta den - men man kan köpa 2.

Upptäckte dock att jag inte hittade nån guide på nätet hur man får isär dem smidigt så varför inte göra en. Dåliga pallyftare brukar det finnas runt om och så komplicerat att dona dem är det inte. Kanske kan det hjälpa någon mer.

Nu är det 2 BT jag gett mig på men konstruktionerna brukar inte skilja sig så mycket.

Verktyg - Dornar 3- 8 mm, Spårringstänger, utvändigt och invändigt, rengöringsmedel och något att bonka med. Ev avdragare kan behövas för att lossa lager. Biltemas honingsverktyg för bromscylinder beror på skick på cylinder och hur lat / noga man vill vara.

Jag köpte delarna på tools momentum, tog mig de gamla packningarna och sa hej jag vill ha nya och så tog de skjutmåttet och började mäta. Det går naturligtvis att köpa från Toyota Forklifters (som har BT) men även E-bay verkar det finnas satser. Verkade vara billigare än momentum, vågar inte uttala mig om kvalitén dock. Sökte på tex "sealing bt hand pallet" men är nog bra att veta modellnumret. Hade nog blivit 100 kr billigare, fått några mer delar att byta men kan ju bli fel med...

Börja med att tappa den på olja så länge du orkar. Öppna gärna påfyllnadsskruven.

Demontera handtaget. Lossa först handtaget från sänkvippan, sitter i kedjan från handtaget med M5 låsmutter, 8 mm. Ta därefter bort de 2 fjädrande rörpinnarna, 3 mm dorn. Nedre bultarna på bilden. Knacka ur bultarna från insidan, börja med stor dorn och minska varefter. Lyft bort handtaget.
Handtagets fastsättning

Nu kan du även lossa spårringen på pumpkolven och ta bort fjädern och brickan. Med 8 mm dorn knacka ur fjädrande rörpinnen som håller sänkvippan.

Jag tog sedan bort hjulen, sitter med en spårring på insidan, bort med den. Sen sitter det en fjädrande rörpinne, 8 mm som du knackar ur. Ta även av andra hjulet. Detta moment behövs egentligen inte göras, men jag tyckte det var lika enkelt för att få det rent kring hjulen.
Hjulens fastsättning


I änden på hjulaxeln sitter den spårring, demontera den och ta av lagren på ena sidan. Nu kan du knacka ur hjulaxeln.
Hjulaxel


Dags att demontera kolvgerätet från pallyftaren. Sitter med två bultar i leden som är låsta med 5 mm (har jag för mig) fjädrande rörpinne. Knacka ur dem och demontera bultarna. Kan vara lite knöligt om det sitter. Men mejsel och knacka lite så kommer de förhoppningsvis.
Fastsättning mot gafflarna


För den otålige som inte orkade vänta (tex mig) så ställ en balja under lyftaren och ta tag i kolvgerätet och lyft. Kolven blir kvar i gafflarna och du får resten i handen, samt olja på golvet.

Demontera kolven, den sitter med spårring och du hittar en lagerskål och gummibälg. Kolven har ett lager och dammskydd.

Demontera svängkransen. Håll dig gärna över en papperskorg när du gör det, för när alla lösa kulor i lagret ramlar ur, får man samtidigt städat papperskorgen. Eller så gör du inte som mig....
Svängkrans

Lager till svängkrans


Demontera toppen på lyftcylindern, där finner du även en packbox / avstrykare och en o-ring för tätning, byt dessa.
Ja jag håller säkert rörtången fel. Får skylla på att farfar var död innan jag föddes och kunde aldrig lära mig hur man dricker en ½ liter brännvin, hänger i knäveck och vänder rörtången åt rätt håll...


Demontera inre tätningen, en spårring, en mässingsdistans och en tätning.
Demontera cylindertätningen


Delarna urplockade, det som ska vara neråt i cylindern är uppåt på bilden.
Cylindertätningar



Demontera pumpkolven, på den här modellen satt den som tusan. Värmde på den och tog rörtången och vred (ovanför spårringen) demontera packboxen/avstrykaren.

tvätta alla delarna så det blir rent. Det är sällan man ångrar sig att man var noga.

Nu fick jag inte lägga med fler bilder så det blir en del 2.

0 kommentarer | Läst 10402 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Vardon

Huggarmästare

Blev medlem: tor 09 jan 2014, 20:07

Vardon fördriver tid
Genom att skriva i blogg så slösar jag med din tid som läser den. Det bjuder jag på. Jag förväntar mig inte att nå samma kändisstatus som många andra bloggare, men skulle så ske och jag ska vara med i Fångarna på fortet så lovar jag att ha skogsforumskläder på mig.

Har alldels för långt till gård och skog men försöker vara där mer och mer. Under tiden tycker jag om att skruva, hellre än bra och tycker om att ta något trasigt och förvandla det till något fungerande.

Därimellan brukar jag besöka en väns föräldrar och tvångsarbeta. Det innebär att man tvingar sig till att få arbeta. En bra dag så ser vi inte varandra på hela dagen förrän till kvällen då ost, vin och whisky ska förtäras.