Renovera BT Pallyftare
av Vardon lör 05 mar 2016, 23:12
Gick och köpte mig 2 stycken begagnade BT pallbjörnar på konkursauktion. Ett ytterst spontan inköp men sedan traktorn blev med gafflar kom jag fram till att det behövs palldragare för att ta hand om saker inomhus.
Jag resonerade att jag hellre köper begagnad kvalitetsmaskin än något billigt halvskräp till helskräp. Sedan konstaterade jag att köper jag två kan jag ha en på varje våning, annars kommer den alltid stå på fel våning... Som bekant kan man inte ha kakan kvar och äta den - men man kan köpa 2.
Upptäckte dock att jag inte hittade nån guide på nätet hur man får isär dem smidigt så varför inte göra en. Dåliga pallyftare brukar det finnas runt om och så komplicerat att dona dem är det inte. Kanske kan det hjälpa någon mer.
Nu är det 2 BT jag gett mig på men konstruktionerna brukar inte skilja sig så mycket.
Verktyg - Dornar 3- 8 mm, Spårringstänger, utvändigt och invändigt, rengöringsmedel och något att bonka med. Ev avdragare kan behövas för att lossa lager. Biltemas honingsverktyg för bromscylinder beror på skick på cylinder och hur lat / noga man vill vara.
Jag köpte delarna på tools momentum, tog mig de gamla packningarna och sa hej jag vill ha nya och så tog de skjutmåttet och började mäta. Det går naturligtvis att köpa från Toyota Forklifters (som har BT) men även E-bay verkar det finnas satser. Verkade vara billigare än momentum, vågar inte uttala mig om kvalitén dock. Sökte på tex "sealing bt hand pallet" men är nog bra att veta modellnumret. Hade nog blivit 100 kr billigare, fått några mer delar att byta men kan ju bli fel med...
Börja med att tappa den på olja så länge du orkar. Öppna gärna påfyllnadsskruven.
Demontera handtaget. Lossa först handtaget från sänkvippan, sitter i kedjan från handtaget med M5 låsmutter, 8 mm. Ta därefter bort de 2 fjädrande rörpinnarna, 3 mm dorn. Nedre bultarna på bilden. Knacka ur bultarna från insidan, börja med stor dorn och minska varefter. Lyft bort handtaget.
Nu kan du även lossa spårringen på pumpkolven och ta bort fjädern och brickan. Med 8 mm dorn knacka ur fjädrande rörpinnen som håller sänkvippan.
Jag tog sedan bort hjulen, sitter med en spårring på insidan, bort med den. Sen sitter det en fjädrande rörpinne, 8 mm som du knackar ur. Ta även av andra hjulet. Detta moment behövs egentligen inte göras, men jag tyckte det var lika enkelt för att få det rent kring hjulen.
I änden på hjulaxeln sitter den spårring, demontera den och ta av lagren på ena sidan. Nu kan du knacka ur hjulaxeln.
Dags att demontera kolvgerätet från pallyftaren. Sitter med två bultar i leden som är låsta med 5 mm (har jag för mig) fjädrande rörpinne. Knacka ur dem och demontera bultarna. Kan vara lite knöligt om det sitter. Men mejsel och knacka lite så kommer de förhoppningsvis.
För den otålige som inte orkade vänta (tex mig) så ställ en balja under lyftaren och ta tag i kolvgerätet och lyft. Kolven blir kvar i gafflarna och du får resten i handen, samt olja på golvet.
Demontera kolven, den sitter med spårring och du hittar en lagerskål och gummibälg. Kolven har ett lager och dammskydd.
Demontera svängkransen. Håll dig gärna över en papperskorg när du gör det, för när alla lösa kulor i lagret ramlar ur, får man samtidigt städat papperskorgen. Eller så gör du inte som mig....
Demontera toppen på lyftcylindern, där finner du även en packbox / avstrykare och en o-ring för tätning, byt dessa.
Demontera inre tätningen, en spårring, en mässingsdistans och en tätning.
Delarna urplockade, det som ska vara neråt i cylindern är uppåt på bilden.
Demontera pumpkolven, på den här modellen satt den som tusan. Värmde på den och tog rörtången och vred (ovanför spårringen) demontera packboxen/avstrykaren.
tvätta alla delarna så det blir rent. Det är sällan man ångrar sig att man var noga.
Nu fick jag inte lägga med fler bilder så det blir en del 2.
Jag resonerade att jag hellre köper begagnad kvalitetsmaskin än något billigt halvskräp till helskräp. Sedan konstaterade jag att köper jag två kan jag ha en på varje våning, annars kommer den alltid stå på fel våning... Som bekant kan man inte ha kakan kvar och äta den - men man kan köpa 2.
Upptäckte dock att jag inte hittade nån guide på nätet hur man får isär dem smidigt så varför inte göra en. Dåliga pallyftare brukar det finnas runt om och så komplicerat att dona dem är det inte. Kanske kan det hjälpa någon mer.
Nu är det 2 BT jag gett mig på men konstruktionerna brukar inte skilja sig så mycket.
Verktyg - Dornar 3- 8 mm, Spårringstänger, utvändigt och invändigt, rengöringsmedel och något att bonka med. Ev avdragare kan behövas för att lossa lager. Biltemas honingsverktyg för bromscylinder beror på skick på cylinder och hur lat / noga man vill vara.
Jag köpte delarna på tools momentum, tog mig de gamla packningarna och sa hej jag vill ha nya och så tog de skjutmåttet och började mäta. Det går naturligtvis att köpa från Toyota Forklifters (som har BT) men även E-bay verkar det finnas satser. Verkade vara billigare än momentum, vågar inte uttala mig om kvalitén dock. Sökte på tex "sealing bt hand pallet" men är nog bra att veta modellnumret. Hade nog blivit 100 kr billigare, fått några mer delar att byta men kan ju bli fel med...
Börja med att tappa den på olja så länge du orkar. Öppna gärna påfyllnadsskruven.
Demontera handtaget. Lossa först handtaget från sänkvippan, sitter i kedjan från handtaget med M5 låsmutter, 8 mm. Ta därefter bort de 2 fjädrande rörpinnarna, 3 mm dorn. Nedre bultarna på bilden. Knacka ur bultarna från insidan, börja med stor dorn och minska varefter. Lyft bort handtaget.
Nu kan du även lossa spårringen på pumpkolven och ta bort fjädern och brickan. Med 8 mm dorn knacka ur fjädrande rörpinnen som håller sänkvippan.
Jag tog sedan bort hjulen, sitter med en spårring på insidan, bort med den. Sen sitter det en fjädrande rörpinne, 8 mm som du knackar ur. Ta även av andra hjulet. Detta moment behövs egentligen inte göras, men jag tyckte det var lika enkelt för att få det rent kring hjulen.
I änden på hjulaxeln sitter den spårring, demontera den och ta av lagren på ena sidan. Nu kan du knacka ur hjulaxeln.
Dags att demontera kolvgerätet från pallyftaren. Sitter med två bultar i leden som är låsta med 5 mm (har jag för mig) fjädrande rörpinne. Knacka ur dem och demontera bultarna. Kan vara lite knöligt om det sitter. Men mejsel och knacka lite så kommer de förhoppningsvis.
För den otålige som inte orkade vänta (tex mig) så ställ en balja under lyftaren och ta tag i kolvgerätet och lyft. Kolven blir kvar i gafflarna och du får resten i handen, samt olja på golvet.
Demontera kolven, den sitter med spårring och du hittar en lagerskål och gummibälg. Kolven har ett lager och dammskydd.
Demontera svängkransen. Håll dig gärna över en papperskorg när du gör det, för när alla lösa kulor i lagret ramlar ur, får man samtidigt städat papperskorgen. Eller så gör du inte som mig....
Demontera toppen på lyftcylindern, där finner du även en packbox / avstrykare och en o-ring för tätning, byt dessa.
Demontera inre tätningen, en spårring, en mässingsdistans och en tätning.
Delarna urplockade, det som ska vara neråt i cylindern är uppåt på bilden.
Demontera pumpkolven, på den här modellen satt den som tusan. Värmde på den och tog rörtången och vred (ovanför spårringen) demontera packboxen/avstrykaren.
tvätta alla delarna så det blir rent. Det är sällan man ångrar sig att man var noga.
Nu fick jag inte lägga med fler bilder så det blir en del 2.
0 kommentarer | Läst 26401 ggr