Bilen är en viktig mjölkko för finska staten.
Skatt på inköp,bränsle och dessutom en årlig bruksskatt.
Nu har då en arbetsgrupp bestående av bla gamle Nokiachefen Ollila kommit med ett förslag att ändra på beskattningen till hur mycket man kör.

Man skulle betala 3,3 cent/km ( ca 3 kronor milen) och dubbelt högre avgift i storstäderna.
Samtliga bilar skulle utrustas med en GPS-grej som sänder in direkt till skatteverket.

Luktar lite Nokia-teknik alltså

Bara att betala alltså.

Sen är det bara för Snuten att koppla in sej,all normal hastighetsövervakning blir överflödig,ser datorn att bilen färdas i 85 där det är 80 är det bara att sända en böteslapp,samma om bilen körs obesiktigad osv....

Vi får kanske en sån utrustning i våra bilar som dom gamla Stasi-gubbarna i DDR bara kunde drömma om,att våra mobiler är avlyssnade vet vi ju sen Snowden avslöja alltsammans.

För oss skogsjobbare kommer det givetvis inte att bli billigare.

En pappersnisse som bor i storstan kan ta ett kommunalt fortskaffningsmedel till jobbet och bilen enbart på helgen,men vi som kör dagligen och ofta långa sträckor kommer det här att bli dyrt.

Är lite dåligt med kommunala bussar ute till skogen,tror inte heller att busschaffisen skulle uppskatta att man knallade in med ett par dunkar hydraulolja i händerna :mrgreen:

Men ifall en sån här grej installeras i min bil så kanske grejen en dag går sönder,av en eller annan orsak. :roll:

Tja,då får man väl betala böter,men är väl bättre med en ordentlig böteslapp än många små lr :?:

10 kommentarer | Läst 4681 ggr

Mer om bloggaren

Simba

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:17

Simbas blogg
Hejsan,är en maskinentreprenör från Finland som med denna blogg försöker förmedla åt er i SWE vad som händer i skogen på denna sida pölen 8) ,samt dessutom lite om vardagens vedermödor :roll:
Fråga och kritisera så mycket ni vill,kul när det blir lite diskussion :-h

Kommentarer

av Tosca fre 20 dec 2013, 12:29
Åtminstone här i Sverige får man inte använda gps:n för att hålla koll på hastigheten om den vanliga hastighetsmätaren går sönder.
Så att det ska gå att använda gps för att få fast fortkörare är jag tveksam till.
Felmarginalen är för stor tydligen.
För skojs skull kan man kolla på högsta uppnådda hastighet i sin egen gps, när den börjar få dålig mottagning kan den spinna iväg ganska fort.
av Anton k fre 20 dec 2013, 14:04
är det inte ett jättebra förslag bara det utvecklas lite till. Speciellt i städerna borde det vara i princip förbjudet att köra bil. När du suttit i köer några gånger så kan man snabbt fundera på varför åker inte alla kommunalt i städer!? Busstrafiken är såpass utbrett där så det finns god möjlighet. Däremot på landsbygden så kan det vara besvärligare men det bör vara dyrare att köra bil! Idagsläget så körs det för mycket bil privat. Hur mycket nån än klagar över att den har för lite i lön så kan dom alltid köra bil. Ett bättre miljötänk skadar inte. Det går inte bara att skylla på att korna förstör vår miljö:-)
av totte fre 20 dec 2013, 17:05
är det inte ett jättebra förslag bara det utvecklas lite till


Inte till priset av närmast fasciststatsövervakning. Modern teknik som vi tycker är så användbar och förträfflig till mycket är också den fullständiga drömmen för alla som anser att medborgarna skall övervakas, kontrolleras och styras in i minsta detalj i livet. Snowden-affären, FRA-lagen och massor av andra exempel borde få många att tänka efter lite.

Mydigheter anser aldrig att integriteten är hotad så länge det är myndigheterna som får ta del av allt vi gör, skriver, säger och tänker. Integritetsbegreppet är nästan totalt utraderat numera, staten och dess organ har åsikten att staten har rätt att veta nästan allt, integritet är något som bara skall tillämpas mellan privatpersoner.

Simbas exempel här är ytterligare ett exempel på ett samhälle där tillit och hederlighetet ersätts med övervakning. Möjligheten till missbruk av såna data är nästan obegränsad, framför allt om man väger in möjligheten att våra samhällen i framtiden kanske inte är lika demokratiska som nu.
av Blivande snickare fre 20 dec 2013, 19:49
Anton k skrev:Däremot på landsbygden så kan det vara besvärligare men det bör vara dyrare att köra bil!
Har du egen bil?
Var nånstans bor du, i en stad?
Jag tycker inte det är en bra idé. Folk som har lite längre arbetsvägar å kör en 30-40 tusen km per år hurrar ju inte direkt heller.
Det är klart att bor man i stan så varför ha bil över huvudtaget, asiaterna kör ju scoter ;)
Sen att det skulle bli en sån systematisk övervakning av hastigheter å dylikt tror jag knappast, då skulle ju farbror blå inte göra annat än sitta på kontoret å skriva ut böter :( .

Tror nog det kommer å bli som du säger Simba. Många sändare kommer att gå "sönder" av olika orsaker! :lol:
Men nu ska vi inte gråta i onödan. Det var ju planerat att systemet skulle tas i bruk om tio år å resten kan ni räkna ut själva ;)
av axwell lör 21 dec 2013, 19:45
Ett i grunden utmärkt förslag, hastighetsövervakning , km-skatt eller liknade får man nog ordna på annat sätt.

Det mest positiva, kanske det enda, vore att införa en startavgift för resor på några hundra meter.
Majoriteten i grannskapet kan besöka ICA-butiken fler ggr/dag än ena handen har fingrar, till de värsta räcker inte det.

Ur miljösynpunkt blir det ju bara en kallstart/dag men normalt heller inte någon genomvarm motor.
av JD 2006 lör 21 dec 2013, 21:04
Minns inte vilken minister som stod i svt för en vecka sedan och sa "Ett bränslepris kring 40-45kr/liter torde vara en bra lösning för att minska på miljöeffekter"

Vid sådanna tillfällen så undrar man hur dom tänker.....och jag vill genast ställa några frågor. Vad händer med skogsindustrin? Vad händer med den lilla landsbygd som finns kvar idag?

Men det är ju klart att man kan ju åka kollektivt när man skall köra en skogsmaskin eller avverkningsplanera flera objekt per dag??....Den som vet hur detta skall bli bra får gärna förklara det för mig för jag förstår inte riktigt :-?? ....gått för lite miljökurser tror jag...
av totte sön 22 dec 2013, 03:18
så undrar man hur dom tänker


Generöst att skriva "hur". "om" skulle jag föreslå.
av Simba mån 23 dec 2013, 14:01
Som det är nu är det inte tillåtet att övervaka och bötfälla via GPS-utrustningar,men vad händer den dan alla fordon är utrustade med en "låda" :?:
Är ju bara en liten lagändring och vips har vi ett "Orson Wells" samhälle.
Sen bara att komplettera och införa tex tomgångskontroll,bältesanvändning etc...

Polisen har alltid varit snabb att använda ny teknik till sin fördel-
Tex en åkare kan dom granska (och bötfälla ) ett halvår efter körningen ifall han tex kört några minuter för länge.

Varför skulle dom inte göra samma sak med bilisterna ifall det fanns ett fungerande system :?:

En "morot" har varit att nån av dom andra skatterna skulle minskas istället men det vet man ju hur det blir :roll:

Små bensinsnåla ska gynnas medan en stor 4WD ska skattas ännu hårdare.

Och speciellt för oss som jobbar i skogen och måste ha fyrhjulsdrift och lastkapacitet så är en liten Polo lr motsvarande småbil uteslutet.
av totte mån 23 dec 2013, 16:16
En "morot" har varit att nån av dom andra skatterna skulle minskas istället men det vet man ju hur det blir :roll:


När de höjde bensinskatten i Sverige vid nåt tillfälle för en hel del år sen så utlovade man att det skulle till viss del kompenseras med en "glesbygdsrabatt" i delar av landet. Och det fick vi, får skatteavdrag som räcker till ungefär 2 L bensin. :roll:
av axwell mån 23 dec 2013, 21:15
Simba skrev:
Små bensinsnåla ska gynnas medan en stor 4WD ska skattas ännu hårdare.

.

I Sverige kan man ibland göra tvärtom, här skattebefrias bränslesnåla bilar bara om de är tyngre än en motsvarande som kan dra samma och i vissa fall ännu lite mindre.

Gäller inte bara bilar i Poloklassen, även tunga lyxbilar är med på listan.