Simba-boggibalansering-ett djävulens påfund
av Simba sön 13 okt 2013, 20:48
När man läser alla flashiga brochyrer och annat annonsmaterial som dimper ner i mejllådan så slås man över dom lovord som öses över boggibalanseringen.
Tex Komatsu har ju gått så långt att dom kallar sin "låda" för "Comfort boggie"
För en oinvigd så får man ju intryck av att en sån boggi skulle göra körningen ännu mjukare och skönare än en som inte har balansering.
Stämmer det
Nej,som vanligt är det försäljarrappakalja.
Ok ok,visst är balanseringen bra men då enbart i branter och i viss mån på blötmarker men att den skulle förbättra förarkomforten håller jag inte alls med om ,snarare tvärtom så lider komforten av nämnda grej
Vad är då skillnaden mellan en skotare med balansering och en utan
Tja om vi tar tex en Master 1840 från början av -90 som referensmaskin så en sån hade ingen balansering.
Diffen i mitten,boggin fäst med en svängkranslagring i ramen och en stickaxel från diffen som via drev drog runt hjulen.
När maskinen stod stilla på jämn mark så var det exakt samma vikt på det främre som det bakre hjulet.
Men när man börja köra,tex framåt så strävade boggilådan att vrida sej runt sin egen drivaxel,dvs man fick lägre vikt på det främre hjulet,ju större drag desto mindre vikt på det främre hjulet och speciellt vid motlut så kunde helt enkelt det främre hjulet komma upp i luften,man fick alltså en boggiresning.
För att råda bot på detta så utveckla Timberjack och NAF en boggibalansering i slutet av -90 talet,var väl 1270B och 810B som var först där kring -97.
Man satte in en planetväxel på stickaxeln mellan diff o låda.
Den tvingade då ner framdelen av boggin vid körning och man slapp då boggiresningar i motlut samt problemen med att det bakre däcket sjönk ner på blötmarker.
Timberjack fick patent på konstruktionen som Deere då övertog men idag har patenttiden gått ut så alla kan utrusta sina maskiner med balansering,och olika "styrkor" på balanseringen förekommer mellan olika märken
Men hur var det nu med rubriken
Komfort
Tja för en stackare som kör markberedning på det Österbottniska plattlandet är balanseringen ingen komforthöjare precis....
Med gammelmastern har man automatiskt lite mindre vikt på framdäcket,när han kommer mot en större sten så går däcket enkelt upp och över stenen,inga smällar eller så medan 1710a-an med sin balansering istället har nästan mera vikt på det främre om det går tungt.
Vid ett större stenhinder så strävar 1710-an att först gå igenom stenen,det lyckas sällan och istället så pressar han först ihop däcket för att sen skjuta upp däcket med en j-la fart,och alla som kört en grön vet ju att dom har inte speciellt tilltagna pendelrörelser på boggin vilket resulterar i en sabla smäll när boggin slår i stopparen.
Åtminstone vet jag att blir det nån ny dragare så ska han va utan balansering
Tex Komatsu har ju gått så långt att dom kallar sin "låda" för "Comfort boggie"
För en oinvigd så får man ju intryck av att en sån boggi skulle göra körningen ännu mjukare och skönare än en som inte har balansering.
Stämmer det
Nej,som vanligt är det försäljarrappakalja.
Ok ok,visst är balanseringen bra men då enbart i branter och i viss mån på blötmarker men att den skulle förbättra förarkomforten håller jag inte alls med om ,snarare tvärtom så lider komforten av nämnda grej
Vad är då skillnaden mellan en skotare med balansering och en utan
Tja om vi tar tex en Master 1840 från början av -90 som referensmaskin så en sån hade ingen balansering.
Diffen i mitten,boggin fäst med en svängkranslagring i ramen och en stickaxel från diffen som via drev drog runt hjulen.
När maskinen stod stilla på jämn mark så var det exakt samma vikt på det främre som det bakre hjulet.
Men när man börja köra,tex framåt så strävade boggilådan att vrida sej runt sin egen drivaxel,dvs man fick lägre vikt på det främre hjulet,ju större drag desto mindre vikt på det främre hjulet och speciellt vid motlut så kunde helt enkelt det främre hjulet komma upp i luften,man fick alltså en boggiresning.
För att råda bot på detta så utveckla Timberjack och NAF en boggibalansering i slutet av -90 talet,var väl 1270B och 810B som var först där kring -97.
Man satte in en planetväxel på stickaxeln mellan diff o låda.
Den tvingade då ner framdelen av boggin vid körning och man slapp då boggiresningar i motlut samt problemen med att det bakre däcket sjönk ner på blötmarker.
Timberjack fick patent på konstruktionen som Deere då övertog men idag har patenttiden gått ut så alla kan utrusta sina maskiner med balansering,och olika "styrkor" på balanseringen förekommer mellan olika märken
Men hur var det nu med rubriken
Komfort
Tja för en stackare som kör markberedning på det Österbottniska plattlandet är balanseringen ingen komforthöjare precis....
Med gammelmastern har man automatiskt lite mindre vikt på framdäcket,när han kommer mot en större sten så går däcket enkelt upp och över stenen,inga smällar eller så medan 1710a-an med sin balansering istället har nästan mera vikt på det främre om det går tungt.
Vid ett större stenhinder så strävar 1710-an att först gå igenom stenen,det lyckas sällan och istället så pressar han först ihop däcket för att sen skjuta upp däcket med en j-la fart,och alla som kört en grön vet ju att dom har inte speciellt tilltagna pendelrörelser på boggin vilket resulterar i en sabla smäll när boggin slår i stopparen.
Åtminstone vet jag att blir det nån ny dragare så ska han va utan balansering
5 kommentarer | Läst 3226 ggr