Wheel and deal
av Kse mån 19 jun 2017, 19:52
Ja i teorin är det ju lätt att göra snabba klipp, köpa billigt, laga och sälja med vinst.
Jag burkar för skojs skull kolla av billigaste bilarna på Blocket i Norrbotten, det är nämligen där man hittar dom rätta objekten.
Nu är det mer i fantasin och ett tidsfördriv när man sitter på muggen än en aktiv verksamhet, men en ganska stimulerande sådan.
Men nån gång mellan varven så slår man ju faktiskt till på ett objekt.
En förmiddag, just när morgonståndet hade lagt sig dök den här skönheten upp och ställde till det igen, efter lite förhandling blev den min till det ganska moderata priset 4000:-
Felet var ju uppenbart enkelt och bilen behövde förmodligen bara enklare handpåläggning, ägaren var nog tekniskt inkompetent och hade förmodligen inte ansträngt sig så det var nog en lätt sak att få igång den.
Bilen ville inte starta men startmotorn gick med fulla varv.
Men den startade direkt när den rullades igång, gev man den en dutt startgas så hoppade den igång med startmotorn hjälp.
Bilen kan alltså starta men det är något som säger åt den att inte göra det.
Bilen hade till att börja med 12 felkoder, med det ena brukar leda till det andra i sådana här sammanhang.
Min egen felsökningsdator gav inte så mycket information som jag hade önskat så jag åkte till en kille som har lite värre grejer. Vi kunde konstatera att nått var galet med injektorerna, testade att byta plats på dom för men utan resultat. Förstod sen att injektorerna är kodade och inte fungerar om dom inte sitter på rätt plats. Dessutom arbetar dom i par, lägger en av så ser det ut som att den andra oxå gett upp. Till slut kom vi fram till att en injektor strulade, en ny inhandlades och monterades.
Byte även en tempgivare som indikerade fel byttes ut men ingen skillnad.
Rullade igång bilen och provkörde igen och nu den gick hur fint som helst, men när man stannat motorn så går den inte att starta på nyckeln igen.
Inga nya felkoder tillkom och vi var då nere på en felkod, P007D ,Coil failed to fire.
Alltså en tändspole som fallerat, med andra ord ett mycket svårlöst problem på en dieselbil av den enkla orsaken att där inte finns några tändspolar.
Googlade runt utan att bli klokare på den felkoden men lösningen kom från ett helt annat håll.
I kuliserna smög nämligen en annan motorintresserad filur runt, Dr Ford, och skickade tips via sms och sökte lösningar på dom olika felkoderna via sina kontakter.
Till slut hittade han en lista med rätt felkoder och kunde få fram vad P007D stod för.
Vi fortsätter att kalla honom Dr Ford men för dom flesta här på forumet är han mera känd som erre.
Till slut fick Dr Ford fram att det var turbons/kompressorns överströmningsventil som felindikerade. Överströmningsventilen eller wastegate som det oxå heter på turbospråk är mekanisk men den har en tempgivare och det är förmodligen den som spökar.
Förmodligen säger jag iom. att där stannade det projektet.
Dax att ta tag i det igen men just då fanns det lite annat att stå i.
Åså dök då plötsligt ett annat objekt upp, lite dyrare den här gången och med diagnos ställd.
En Skogsforumist, Majasally, sommar god vän till mig hörde av sig och undrade om jag inte behövde en liten husbil, absolut inte kontrade jag direkt.
Bilen hade stannat på tomgång och sen satt motorn fast, ägaren tog bilen till verkstad där man konstaterade att svänghjulet som är av dubbelmassetyp hade separerat.
Alltså ett tvådelat svänghjul med en gummiupphängning imellan för en mjukare och vibrationsfri gång.
Nämnde det för min fru som tyckte att det var väl en bra idé med en sån bil för mig som ofta behöver övernatta en natt för ett jobb, istället kör man 18 timmar i sträck och crashar i Caddyn en timme innan man åker hem.
Ja men vadå, säger Mia att det är en bra affär så är det väl det.
Åkte och kikade på bilen, prutade lite, slog hand och gjorde affär.
Väl hemma undrade Mia var husbilen var; För den fungerar väl??? Sa hon.
Ja mer eller mindre svarade jag i ett mumlande.
Husbil till Elmia viskade Dr Ford i bakgrunden men nä, så roligt ville jag inte ha det.
Så den står oxå på att göra listan med mycket, mycket annat.
Jag burkar för skojs skull kolla av billigaste bilarna på Blocket i Norrbotten, det är nämligen där man hittar dom rätta objekten.
Nu är det mer i fantasin och ett tidsfördriv när man sitter på muggen än en aktiv verksamhet, men en ganska stimulerande sådan.
Men nån gång mellan varven så slår man ju faktiskt till på ett objekt.
En förmiddag, just när morgonståndet hade lagt sig dök den här skönheten upp och ställde till det igen, efter lite förhandling blev den min till det ganska moderata priset 4000:-
Felet var ju uppenbart enkelt och bilen behövde förmodligen bara enklare handpåläggning, ägaren var nog tekniskt inkompetent och hade förmodligen inte ansträngt sig så det var nog en lätt sak att få igång den.
Bilen ville inte starta men startmotorn gick med fulla varv.
Men den startade direkt när den rullades igång, gev man den en dutt startgas så hoppade den igång med startmotorn hjälp.
Bilen kan alltså starta men det är något som säger åt den att inte göra det.
Bilen hade till att börja med 12 felkoder, med det ena brukar leda till det andra i sådana här sammanhang.
Min egen felsökningsdator gav inte så mycket information som jag hade önskat så jag åkte till en kille som har lite värre grejer. Vi kunde konstatera att nått var galet med injektorerna, testade att byta plats på dom för men utan resultat. Förstod sen att injektorerna är kodade och inte fungerar om dom inte sitter på rätt plats. Dessutom arbetar dom i par, lägger en av så ser det ut som att den andra oxå gett upp. Till slut kom vi fram till att en injektor strulade, en ny inhandlades och monterades.
Byte även en tempgivare som indikerade fel byttes ut men ingen skillnad.
Rullade igång bilen och provkörde igen och nu den gick hur fint som helst, men när man stannat motorn så går den inte att starta på nyckeln igen.
Inga nya felkoder tillkom och vi var då nere på en felkod, P007D ,Coil failed to fire.
Alltså en tändspole som fallerat, med andra ord ett mycket svårlöst problem på en dieselbil av den enkla orsaken att där inte finns några tändspolar.
Googlade runt utan att bli klokare på den felkoden men lösningen kom från ett helt annat håll.
I kuliserna smög nämligen en annan motorintresserad filur runt, Dr Ford, och skickade tips via sms och sökte lösningar på dom olika felkoderna via sina kontakter.
Till slut hittade han en lista med rätt felkoder och kunde få fram vad P007D stod för.
Vi fortsätter att kalla honom Dr Ford men för dom flesta här på forumet är han mera känd som erre.
Till slut fick Dr Ford fram att det var turbons/kompressorns överströmningsventil som felindikerade. Överströmningsventilen eller wastegate som det oxå heter på turbospråk är mekanisk men den har en tempgivare och det är förmodligen den som spökar.
Förmodligen säger jag iom. att där stannade det projektet.
Dax att ta tag i det igen men just då fanns det lite annat att stå i.
Åså dök då plötsligt ett annat objekt upp, lite dyrare den här gången och med diagnos ställd.
En Skogsforumist, Majasally, sommar god vän till mig hörde av sig och undrade om jag inte behövde en liten husbil, absolut inte kontrade jag direkt.
Bilen hade stannat på tomgång och sen satt motorn fast, ägaren tog bilen till verkstad där man konstaterade att svänghjulet som är av dubbelmassetyp hade separerat.
Alltså ett tvådelat svänghjul med en gummiupphängning imellan för en mjukare och vibrationsfri gång.
Nämnde det för min fru som tyckte att det var väl en bra idé med en sån bil för mig som ofta behöver övernatta en natt för ett jobb, istället kör man 18 timmar i sträck och crashar i Caddyn en timme innan man åker hem.
Ja men vadå, säger Mia att det är en bra affär så är det väl det.
Åkte och kikade på bilen, prutade lite, slog hand och gjorde affär.
Väl hemma undrade Mia var husbilen var; För den fungerar väl??? Sa hon.
Ja mer eller mindre svarade jag i ett mumlande.
Husbil till Elmia viskade Dr Ford i bakgrunden men nä, så roligt ville jag inte ha det.
Så den står oxå på att göra listan med mycket, mycket annat.
7 kommentarer | Läst 5437 ggr