Postnord är ett märkligt företag. Det har beslutats att vi inte är värda att få post mer än varannan dag. Denna vecka har det varit post måndag och onsdag. Men om man nu har fått i uppdrag att transportera ett litet paket med en kilrem för leverans i brevlådan, då har man råd att köra från postterminalen till Venestad för att lägga paketet i lådan. Inte för att jag är full av sorg över att ha fått hem remmen, men tycker nog att det är lite klent med konsekvensen i Postnords agerande. Nå, nog om detta så förtalade företag.

Som rotvältaren så fyndigt sa så borde jag alltså lägga på en rem. Så det gjorde jag.



För att få dit den måste kopplingsmanöveraxeln lossas så det går att kränga remmen över skivan. För att göra det så lönar det sig att först plocka av kåpan, annars är det rätt trångt och bökigt. Att lossa axeln är inte alls besvärligt.



Rem på och kopplingsmanövern på plats med nya fina saxsprintar.


Remmen sträcks genom att flytta hela motorn med den stora skruven framtill.



I tisdags gjorde jag det sista av rengöring och målning. Draget och bakre delen av transmissionen behövde lite avputsning och draget lite svart färg. Fanns en skvätt svart sprayfärg i en burk.



En irriterande detalj har varit nippeln för startwiren. Den har varit trasig långa tider, inget kvar av delen inne i gängan och ytterdelen har hängt lös på wiren. Hade inte tänkt på det innan under det här jobbet men igår onsdag kom jag plötsligt på att det borde åtgärdas. En stunds funderande på material ledde till en bit ekträ och ett mässingsrör.

Ekbiten sågade jag till på cirkelsågen och sen satte jag den i svarven. Avslutade med att göra sexkant med hjälp av raspen. Mässingsröret pressades i med epoxy.



Under tiden detta pågick och handtaget inte satt på wiren så höll jag mig med dubbel säkerhet. Den här startapparaten är inte nådig att jobba med, god försäkring mot att wiren åker in kändes nödvändigt.



Tränippeln var gjord en knapp millimeter grövre än innerdiametern på gängan i starthuset. Gängorna där smordes in med epoxylim och så skruvade jag i nippeln. Bör sitta bra. Nippeln fick sig en slurk träolja.



Således är tvåhjulstraktorn MHM Brumi uppsnyggad och servad för att återgå i tjänst. Nu borde även vagnen få sig en överhalning, men först har jag ett annat projekt som än så länge är på skiss- och funderingsstadiet.

Att jobba med grejor som står på golvet är inte riktigt förenligt med min kropp längre. Ryggen är stel och benen tar emot lite när jag skall ner på knä. Det är alltså inte skoj att jobba därnere. Efteråt blir jag stel och har småont lite här och där. När vi var ute och gick med jycken häromdagen så stönade jag lite när det gjorde ont nånstans, varvid hustrun frågade: "Var gör det ont"? Jag svarade, efter några sekunders betänketid: "Jag har inte ont i huvet". Annars hänger jag med hyggligt, men jag är rätt glad att jag tog steget och sålde Emilia. Känns som om jag skulle kunnat få rätt besvärligt med det jobbet.

Nå, för att äntligen komma till saken, jag vill ha ett höj och sänkbart arbetsbord, en småmaskinslyft helt enkelt. Ungefär 150 x 80 cm yta. Har börjat skissa på det. Troligen blir det en garagedomkraft som får stå för lyftkraften. Det är ju inga vanvettiga tyngder det gäller, upp till hundra kilo eller så. Viktigt är att det går att få ner lågt nog så man kan rulla på grejor med bara en enkel liten ramp och sen pumpa upp till bra arbetshöjd. Tänkt mig att det skall bli från runt 25 upp till 80 cm. En högst preliminär skiss:



Som sagt, än på förplaneringsstadiet. En hel del ritande och funderande att göra. Handlar också om att inte bli ruinerad. Måste få tag på en vettig skiva. Jag skall leta efter ett lagom skabbigt men stabilt gammalt träbord på second hand, brukar man kunna få för småpengar om det bara är fult nog. Rapport kommer när något finnes att förtälja.

13 kommentarer | Läst 7261 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Elmhult fre 26 aug 2022, 03:11
Inte varje dag man beställer paket. Men skönt det kommer snabbt. Vad jag märkt med andra leverantörer är att de inte vill köra ut på landet. Hänt flera gånger att paketet inte kunde levereras och lämnats på närmast utlämningsställe. Vilket är skitsnack. De vill bara inte köra. Så där är PostNord bra.

Du borde köpa min snöslunga för ett bra pris. Den står bara här. Ingen inspiration att fixa den heller. Ska nog köpa en ny borstmaskin istället. Den borde klara både lite snö och mitt garage
av totte fre 26 aug 2022, 13:30
Jo, visst är det bra att få det i lådan direkt. Bara att det blir såpass konstig dubbel bokföring när de säger sig kapa kostnader genom att självsvåldigt ha bestämt att vi bara behöver post varannan dag, men sedan kan köra ut ett litet paket till lådan, dagen mellan utdelningarna.

Tack, men jag tror jag klarar mig med den jag har, har behövt köra den högst ett par gånger per vinter härnere. Det var annat när jag bodde i Västerbotten.
av Rotvältaren fre 26 aug 2022, 14:03
Höj och sänkbart arbetsbord är helt rätt tänkt. Alltid rätt arbetshöjd och du kan jobba sittande på en pall vilket avlastar både ben och rygg.
av Elmhult fre 26 aug 2022, 14:06
Trodde inte du kunde låta bli ännu en gammal maskin att fixa... Haha. Nåja, den står här om du får för lite att göra någon dag.
av totte fre 26 aug 2022, 18:44
Just så Rotvältaren och så kan man välja att stå en stund och hissa upp och sätta sig ner och hissa ner.

Det var ju lite kämpigt Elmhult att inte börja fråga om märke och årsmodell. Förresten vilket märke och årsmodell är det? 🤣 🤣 🤣
av Elmhult lör 27 aug 2022, 14:46
Det är ju en Gilson. Från sjuttiotalet kanske? Med snörstartad B&S. Problemet är att den dog under körning och sen har den inte startat igen. Bytte förgasare men startade ändå inte mer än tände till. Sen gick startsnöret av och sen har den stått i garaget sen i vintras.
av totte lör 27 aug 2022, 15:25
Nu blev det ju svårt, det är favoritmärket. De flesta Gilson är från 70-talet eller tidigt 80-tal. Finns 60-tals också, men dom är rätt sällsynta i Sverige. Ja, jag vet ju var den står. Förresten, finns serienummerplåten kvar? Skall sitta längst ner på baksidan av växelhuset.
av Elmhult sön 28 aug 2022, 09:11
Denna skylten menar du?
Bilagor
av Elmhult sön 28 aug 2022, 09:12
Maskinen
Bilagor
av totte sön 28 aug 2022, 19:18
Just den skylten. Den är från 1979, enligt https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf och har ägts av någon som heter Christian i Sverige som inrapporterat den till Pete:s Gilson-site: https://gilsonsnowblowers.com/

En riktigt fin klassiker med treväxlad kuggväxellåda. Rena pansarfordonet, jämfört med det mesta annat av snöslungor. Jag hade en pratiskt taget likadan, men två år äldre, tills vevstakslagret skar och vevstaken gick av.

Bild


Har en '81 med friktionsdrift nu. Funkar fint, men inte riktigt samma pansarvagnskänsla.
av Elmhult mån 29 aug 2022, 18:31
Synd min vägrar starta...
av totte mån 29 aug 2022, 18:36
Om den får fram bensin så behöver nog brytarna putsas och eventuellt ny kondensator. Kan vara nåt knas med ventilspelet också.
av Elmhult tis 30 aug 2022, 19:57
Får ta mig an den när inspirationen faller på. Man har så många projekt. Kvarn, vw motor, trehjuling, truck, motorcyk(lar)el etc...