Miss i planering
av Joonsered tis 03 dec 2019, 16:16
Fortsätter med min lilla gallring, gynsam vind på måndag, fällsågen fick bekänna färg, gick taskigt på högvarv, för klen.
Skruvade upp högfartsmunstycket, nu tuggade den på bättre.
Alltid lite vanskligare att fälla vid vind, vinden snurrade mellan väst och norr.
En asp gick litet bakåt, gick för att hämta fällriktaren, när jag vänder mig om så går trädet iväg i rätt riktning på nolltid då hade vinden vänt.
Fällde några träd ut på åkern med förhoppning om att vinscha i dessa i skogen för att kvista där, var bara att glömma.
50 cm aspar och björkar satt stenhårt med de kraftiga kvistarna på nersidan iborrade i jorden.
Var bara att åka runt och ta dem från andra hållet, blev 1000 kvistar på åkern, bara plocka på i evig tid och köra bort med atv:n.
Inget roligt att köra kvist men det går bättre om man jämndrar tjockaredelen på kvistarna när man lägger dessa i högar.
Innan lastning på vagnen brukar jag lägga massaved i botten så man slipper kvist under ekipaget, kan bromsa bra annars.
Skruvade upp högfartsmunstycket, nu tuggade den på bättre.
Alltid lite vanskligare att fälla vid vind, vinden snurrade mellan väst och norr.
En asp gick litet bakåt, gick för att hämta fällriktaren, när jag vänder mig om så går trädet iväg i rätt riktning på nolltid då hade vinden vänt.
Fällde några träd ut på åkern med förhoppning om att vinscha i dessa i skogen för att kvista där, var bara att glömma.
50 cm aspar och björkar satt stenhårt med de kraftiga kvistarna på nersidan iborrade i jorden.
Var bara att åka runt och ta dem från andra hållet, blev 1000 kvistar på åkern, bara plocka på i evig tid och köra bort med atv:n.
Inget roligt att köra kvist men det går bättre om man jämndrar tjockaredelen på kvistarna när man lägger dessa i högar.
Innan lastning på vagnen brukar jag lägga massaved i botten så man slipper kvist under ekipaget, kan bromsa bra annars.
3 kommentarer | Läst 1897 ggr