Första lasset med nya vagnen
av Uvskogen ons 28 dec 2016, 15:28
God fortsättning bäste bloggvän!
Idag, efter en del skruvande och framförallt eljobb så kom jag mig ut med vagnen i skogen. Tänk att det ska vara så förbenat pilligt att få till elen! Bara att få fatt på kablarna till bromsljuset och sen fixa till en skarv på dem tog nog en timme. Alla kablar är ju så korta och inlindade i en massa krympslang. Trångt är det också när man ska ansluta till batteriet. Med två vinschar på hjulingen plus elen till andra vagnen monterat så är det rätt fullt. Nå det löste sig efter lite krångel men nog märker man återigen att ATV i första hand är för nöje inte som arbetsmaskin. Saknar bland annat en rejäl elpanel där man kan hämta ström och ansluta tillbehör. När jag nu går igång med nya företaget om en månad så lär jag nog komplettera med en traktor också. Så fort jag fått ihop pengarna ska jag be "axwell" hitta en duglig mindre sådan åt mig. Den ska inte primärt användas i skogen utan mer för mark och gårdsjobb åt andra.
Hursomhelst så var det en väldigt trevlig upplevelse med nya vagnen. Märks det hänt saker på 10 år! Dels driften, kunde köra lugnt och fint uppför backen. Sen lastade jag på lite gallringsbjörk och fick prova hydraulvinschen. Herregud vilken skillnad mot elvinsch som jag har kört med i alla år!
Den kommer bli till stor glädje framöver och spara min kropp från onödigt tunga släpande av stock.
Likaså funktionen där hjulen på vagnen bromsar när jag bromsar hjulingen, så smidigt och tryggt det känns. Provade även på ramstyrningen men där behöver jag begripa mer hur man bäst använder den. Har en del frågor där men tar de och några till i forumet.
Däremot så blev jag nästa galen över det nya spakpaketet. Jag är van vid två spakar+ stödben. Här är det en spak för varje rörelse, och endast en frihetsgrad på varje spak. Det här känns ett steg bakåt men kanske jag lär mig att jobba med det. Men nu for kranen än hit än dit. Gripen lyckades jag förstås öppna med full last när jag tänkt mig att rotera. Sen är det väldigt nära mellan spakarna så med handskar på är det inte helt enkelt.
Men ändå, överlag så är det en väldigt mycket bättre vagn än det jag haft, efter inkörningsperioden så blir det säkert bättre.
Värst idag var nog att se hur jag skrapa bort en massa röd färg på de alldeles oanvända bankarna. Lyckade förstås sätta ner gripen över två av dem och sen dra i fel spak så jag rev bort bra med färg.
Idag, efter en del skruvande och framförallt eljobb så kom jag mig ut med vagnen i skogen. Tänk att det ska vara så förbenat pilligt att få till elen! Bara att få fatt på kablarna till bromsljuset och sen fixa till en skarv på dem tog nog en timme. Alla kablar är ju så korta och inlindade i en massa krympslang. Trångt är det också när man ska ansluta till batteriet. Med två vinschar på hjulingen plus elen till andra vagnen monterat så är det rätt fullt. Nå det löste sig efter lite krångel men nog märker man återigen att ATV i första hand är för nöje inte som arbetsmaskin. Saknar bland annat en rejäl elpanel där man kan hämta ström och ansluta tillbehör. När jag nu går igång med nya företaget om en månad så lär jag nog komplettera med en traktor också. Så fort jag fått ihop pengarna ska jag be "axwell" hitta en duglig mindre sådan åt mig. Den ska inte primärt användas i skogen utan mer för mark och gårdsjobb åt andra.
Hursomhelst så var det en väldigt trevlig upplevelse med nya vagnen. Märks det hänt saker på 10 år! Dels driften, kunde köra lugnt och fint uppför backen. Sen lastade jag på lite gallringsbjörk och fick prova hydraulvinschen. Herregud vilken skillnad mot elvinsch som jag har kört med i alla år!
Den kommer bli till stor glädje framöver och spara min kropp från onödigt tunga släpande av stock.
Likaså funktionen där hjulen på vagnen bromsar när jag bromsar hjulingen, så smidigt och tryggt det känns. Provade även på ramstyrningen men där behöver jag begripa mer hur man bäst använder den. Har en del frågor där men tar de och några till i forumet.
Däremot så blev jag nästa galen över det nya spakpaketet. Jag är van vid två spakar+ stödben. Här är det en spak för varje rörelse, och endast en frihetsgrad på varje spak. Det här känns ett steg bakåt men kanske jag lär mig att jobba med det. Men nu for kranen än hit än dit. Gripen lyckades jag förstås öppna med full last när jag tänkt mig att rotera. Sen är det väldigt nära mellan spakarna så med handskar på är det inte helt enkelt.
Men ändå, överlag så är det en väldigt mycket bättre vagn än det jag haft, efter inkörningsperioden så blir det säkert bättre.
Värst idag var nog att se hur jag skrapa bort en massa röd färg på de alldeles oanvända bankarna. Lyckade förstås sätta ner gripen över två av dem och sen dra i fel spak så jag rev bort bra med färg.
9 kommentarer | Läst 3779 ggr