Härlig kväll, varmt och myggmedel. Bestämde mig att flytta fram boggin lite. Blev eget beslut då forumet inte beslutade åt mig. Så nu är det gjort och i morgon åker banden på. Ska risutjämna på hektaren som ska planteras nästa år. Skördaren har lämnat stora högar med ris här och där. Så banden behövs för att flyta över riset med maxad dragkraft och markfrigång.



14 kommentarer | Läst 6592 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 18:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av Erre ons 01 jun 2016, 21:57
Vad har du mellan grind och mitten på boggin nu efter att du kortade den?
av Uvskogen ons 01 jun 2016, 22:12
Nä nu förstår jag inte frågan! Jag har inte kortat vagnen, bara flyttat fram boggien mot grinden så mittpunkten är på 1,5 meter.
av Erre ons 01 jun 2016, 22:22
Det var det jag undrade. Kanske uttryckte mig dumt. :oops:
Efter att du drog ihop den kanske blir bättre. :smile:
av Uvskogen ons 01 jun 2016, 22:29
Ja precis, tror den blir mer lättmanövrerad nu, särskilt när man backar! Hoppas jag.
( far in med pickupen i morron så en kunnigare än jag får lyssna. Älskar bilen så den ska fixas till)
av Erre ons 01 jun 2016, 22:37
Ok. Jepp kolla upp bilen. Så den är med i matchen igen. Skriv gärna vad det var sen.
av alias ons 01 jun 2016, 23:12
Uvskogen skrev:Nä nu förstår jag inte frågan! Jag har inte kortat vagnen, bara flyttat fram boggien mot grinden så mittpunkten är på 1,5 meter.


Tror att vad Erre försökte fråga var hur långt avståndet mellan grinden och boggiaxeln blev efter att du flyttade fram boggin - Erre får skälla på mig om jag förvanskat vad han menade. Normalt brukar man ju vilja att detta avstånd ligger på ca ½ medellängden (eller strax däröver) av virket som man ska köra - så balanserar virket över boggin och kranens tyngd ger lagom tryck på bakaxeln hos dragfordonet.

MVH
Alias
av Erre ons 01 jun 2016, 23:17
Korrekt alias. :smile:
av Uvskogen ons 01 jun 2016, 23:23
Och precis där hamnade den! På 1,5 meter, här ska bara köras 3-meters. :)
av alias ons 01 jun 2016, 23:59
Strålande! :smile:

MVH
Alias
av 80-90 fre 03 jun 2016, 15:21
Du måste fota evt filma när du kör ...
av Uvskogen fre 03 jun 2016, 22:53
Film kommer det inte bli brist på framöver, snarare tvärtom. ...
av D Brown lör 04 jun 2016, 06:16
Uvskogen skrev:Ja precis, tror den blir mer lättmanövrerad nu, särskilt när man backar!


Är det inte tvärt om? Jag har inte kört speciellt mycket fyrhjuling, men tycker mig ha upplevt att kort trädgårdskärra är det svåraste att backa med. Lång skogskärra betydligt mer lättmanövrerat.
av Uvskogen lör 04 jun 2016, 08:48
D Brown skrev:
Uvskogen skrev:Ja precis, tror den blir mer lättmanövrerad nu, särskilt när man backar!


Är det inte tvärt om? Jag har inte kört speciellt mycket fyrhjuling, men tycker mig ha upplevt att kort trädgårdskärra är det svåraste att backa med. Lång skogskärra betydligt mer lättmanövrerat.


Mja det är nog mer kopplat till att den är den lilla kärran är enkelaxlad. För kranvagnens del så blir det enklare att manövrera i skogen om boggien är mer på mitten, den följer bättre i fyrhjulingsspåret. Särskilt märks det, tycker jag, när man ska backa.
Fast hade man haft ramstyrning så hade det betytt mindre förstås.
Så upplever jag det i varje fall.
av Erre lör 04 jun 2016, 09:04
Ju kortare det är mellan draget och axel/boggin ju snabbare "knyter" det när man backar. (dragstången tar emot ett bakdäck)
Så man får vara med och parera fortare.
Men som sagt det svänger fortare och det gör ekipaget smidigare.