Vi tar vid där vi startade för snart fem år sedan, första blogginlägget.
Förutom lite kuriosa om Murphy's lag så handlade det om kamremshaveri på Passaten.
Då en ganska ny bil för oss men idag är det en väl inkörd trotjänare med 10 år på nacken och drygt 22000 mil, trots detta så går den hur fint som helst och jag skulle våga påstå att den är tipp topp.
Enda strulet är AC'n som kräver att man slår av och på den några gånger innan den startar, den fick ny kompressor och kylare för två år sedan men det är nått som strular, blir att fixa innan försäljning då det är en bra punkt att pruta på i en i övrigt felfri bil. Nån tipsade om en magnetventil som sitter på kompressorn men den går inte att köpa som lös del, ja det går säkert om man bara vet var.
Vi tänkte att vi nog klarar oss ett tag till med Passaten men första resan med tre barnstolar, barnvagn och hund fick oss på andra tankar.
Sista smörjelsen.
Nån som behöver en bil?Skogsforumdekalerna får man på köpet.
Tänkte lägga ut den för 55000 lakan.

Så för drygt en månad sen inhandlades en lite "familjebuss" utanför Stocholm.
En WV Sharan från 2013 med 6000 mil på mätaren, två liters diesel med fyrhjulsdrift och det mesta man behöver i utrustningsväg.
Här sitter en vuxen ledigt i baksätet även om det finns två barnstolar där.
Bagaget erbjuder en kubikmeter i utrymme och i golvet finns två extrastolar som fälls upp med ett enkelt handgrepp, tyvärr på bekostnad av ett reservhjul.
Storleken större men ändå "lagom". Funderade på Multivan i en sekund men den hade blivit för stor och dyr.

Dieselvärmare var med på önskelistan men denna bil saknade just den detaljen, dieslar med fyrhjulsdrift i den här prisklassen verkar gå som smör i solsken så det var bara att slå till när rätt bil dök upp.
Halvvägs upp genom landet blev det ett stopp hos BSR i Umeå som trollade fram 50 extra hästar och 104 nm.
Så nu ska Passaten säljas, bara lite smådetaljer att se över och så AC'n förstås .

En annan svarting som oxå fått åka vidare är den gammal Cheva pickup som stått här sen i höstas, svågerns kusin från Stockholm som köpte den osed i Koskoskulle utanför Gällivare och jag hämtade den.
Ett vattenlik enligt mig.
Finns två bra saker med bilen, den är rostfri och den är inte min.
Ett rent objekt men det ska bli intressant att se vad det blir av den när den är klar.

Tanken var att sätta i en fungerande växellåda och köra ner den till huvudstaden men bilen var i betydligt sämre skick än väntat så det blev transport på lastbil.
Vi lastade bilen hemma på gården med hjullastare och långgafflar, den omlastades i Kalix på samma sätt och lossades slutligen i Stockholm, ägaren var inte på plats vid lossningen.
Till det tråkiga hör att bilen hade skador i underredet och dörrar av gafflar och gaffelstället när han undersökte bilen, var skadorna uppkommit är osäkert men med 4 lastningar/lossningar är det svårt att veta. Vi är iaf. inte misstänkta men tråkig vilket som då bilen köptes just för den fina karossen.


14 kommentarer | Läst 4502 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Slurfi lör 16 apr 2016, 23:19
Trist med Chevan, den hade mått bättre av att vara kvar i kommunen.
av Erre sön 17 apr 2016, 06:38
Riktigt trist med skadorna!
Hoppas ni blir nöjda med sharanen. Ett riktigt rymligt fordon som ändå har kvar personbilskänslan tycker jag.
av Kse sön 17 apr 2016, 09:04
Ja för min del hade du gärna fått ta hand om Chevan @slurfi men den ville ner till Sthlm.

Ja den känns ganska lagom mittemellan @Erre och passar utmärkt så länge barnen sitter i stolar.
av Blivande snickare sön 17 apr 2016, 09:11
Hm. Riktigt tråkigt, verkar va sånt som kunnat undvikas om man brytt sig lite..

Sharanen vet jag absolut noll om, var nog första gången jag ens läste det namnet, men den ser fin ut! :)
Precis som en uppblåst version av passaten men med annan färg på takräckena! :lol:

Skulle jag ha bott närmare skulle jag inte ha tvekat på att köpa passaten av dig! :)
av Kse sön 17 apr 2016, 11:31
Har du inte koll på WV flottan!? :shock: :wink:
Har insett att jag börjar bli en WV fantast utan att egentligen insett det, har inte mindre än 6 st WV i fordonsflottan om man räknarnas firmabilar.

Ja Sharanen är nog en riktigt bra familjebil med smarta lösningar.
220V uttag kan ju vara bra att ha

Gott om plats där bak, inbyggda barnstolar finns som tillval men den här bilen har tyvär inte det. Elstyrda skjutdörrar underlättar när det är småbarn där bak, man stänger själv och behöver inte oroa sig för ungarna slår upp dörrarna i nån annan bil.
Visst är det som en lite uppsvälld Passat.
Lite skitig efter grusralley igår men lite tvätt och ett par kromade 22 tummare så blir det nog bra. ;)
Bilagor
av Blivande snickare sön 17 apr 2016, 13:38
Faktiskt inte! :shock: :mrgreen:

men lite tvätt och ett par kromade 22 tummare så blir det nog bra. ;)

Icke ledrampen att förglömma! ;)
För du hade väl en sån på passaten eller minns jag helt fel? :???:
av Kse sön 17 apr 2016, 13:43
Nä Passaten har ingen ledramp utan tre xenonkonverterade NBB men jag har garaget fullt av dom så det lär säkerligen hamna en på Sharanen. @Blivande snickare
av Tosca sön 17 apr 2016, 15:10
Originalvärmarna är inte några höjdare på Passaterna, detsamma kan nog gälla för koncernsyskonen.
Finns det plats att skruva i en vanlig bränslevärmare istället?
av Kse sön 17 apr 2016, 16:02
Du menar en dieselvärmare? Ja en sån var ju som sagt på önskelistan, kostar ca 35000:- att eftermontera hos VAG så det är inget alternativ. Köper man en ny värmare på e-bay och gör det själv kan det komma på fråga.
Bilen sakna motor och kupévärmare men det är är bara ett plus då jag ändå tänkte montera en bättre variant, original är som sagt ett skämt. Sitter en sån kontaktvärmare på våran Passat och är det -25 eller kallare märks det inta att den är på, under -30 är det svårt att få igång den. Slangvärmare är enligt VAG omöjligt att montera men kompisen gjorde det på sin Passat utan problem, det är iof. en diesel. Problemet ska vara att bilen då tror att den är överhettad och inte startar alls.
Fick samma besked när jag skulle montera motorvärmare på Caddyn, att det bara var kontaktvätmare som gick att montera.
Jag köpte en värmare från generationen innan och den passade takt av. @Tosca
av machonisti sön 17 apr 2016, 16:10
Sälj bilar som inte används fastän det skulle bli lite "billigt".
Annars går det som för mig som har en hög gamla bilar på gården.
Dom är för bra att skrota och efter en tid är man van att se dem stå.
När dom stått tillräckligt länge blir det ändå bara skrot av dem!
av Kse sön 17 apr 2016, 16:15
Nä Passaten ska absolut säljas, annars blir det nog mycke riktigt som du säger.
av skogsjan695xl sön 17 apr 2016, 19:00
Det är inte så att det är 220 när motorvärmaren är inkopplad?
av Kse sön 17 apr 2016, 19:47
Nä det är det nog inte iom att bilen saknar motorvärmare, dessutom är den märkt med "Max 150w" så det är inget för kupevärmaren.
Jag har inte testat den men vet att det finns som tillval så det är nog en omvandlare där under som ser till att förvandla 12 likström till 220 växel.
av Tosca sön 17 apr 2016, 20:56
Dieselpassaterna har ju tilläggsvärmare, min -07a har jag fått byta brännaren flera gånger på, den sitter dumt till framför höger hjulhus.
Jag la till radiofjärr till den, men i dagsläget är det väl telefonstart som är det bästa.
Finns det plats skulle jag nog vilja ha en ST 90 som sitter i skogsmaskinen, de bara går å går, eller ja ibland får man ju sota ur dem men det är ju ganska enkelt.