Bye bye black beauty
av Kse lör 16 apr 2016, 22:20
Vi tar vid där vi startade för snart fem år sedan, första blogginlägget.
Förutom lite kuriosa om Murphy's lag så handlade det om kamremshaveri på Passaten.
Då en ganska ny bil för oss men idag är det en väl inkörd trotjänare med 10 år på nacken och drygt 22000 mil, trots detta så går den hur fint som helst och jag skulle våga påstå att den är tipp topp.
Enda strulet är AC'n som kräver att man slår av och på den några gånger innan den startar, den fick ny kompressor och kylare för två år sedan men det är nått som strular, blir att fixa innan försäljning då det är en bra punkt att pruta på i en i övrigt felfri bil. Nån tipsade om en magnetventil som sitter på kompressorn men den går inte att köpa som lös del, ja det går säkert om man bara vet var.
Vi tänkte att vi nog klarar oss ett tag till med Passaten men första resan med tre barnstolar, barnvagn och hund fick oss på andra tankar.
Så för drygt en månad sen inhandlades en lite "familjebuss" utanför Stocholm.
En WV Sharan från 2013 med 6000 mil på mätaren, två liters diesel med fyrhjulsdrift och det mesta man behöver i utrustningsväg.
Här sitter en vuxen ledigt i baksätet även om det finns två barnstolar där.
Bagaget erbjuder en kubikmeter i utrymme och i golvet finns två extrastolar som fälls upp med ett enkelt handgrepp, tyvärr på bekostnad av ett reservhjul.
Dieselvärmare var med på önskelistan men denna bil saknade just den detaljen, dieslar med fyrhjulsdrift i den här prisklassen verkar gå som smör i solsken så det var bara att slå till när rätt bil dök upp.
Halvvägs upp genom landet blev det ett stopp hos BSR i Umeå som trollade fram 50 extra hästar och 104 nm.
Så nu ska Passaten säljas, bara lite smådetaljer att se över och så AC'n förstås .
En annan svarting som oxå fått åka vidare är den gammal Cheva pickup som stått här sen i höstas, svågerns kusin från Stockholm som köpte den osed i Koskoskulle utanför Gällivare och jag hämtade den.
Tanken var att sätta i en fungerande växellåda och köra ner den till huvudstaden men bilen var i betydligt sämre skick än väntat så det blev transport på lastbil.
Vi lastade bilen hemma på gården med hjullastare och långgafflar, den omlastades i Kalix på samma sätt och lossades slutligen i Stockholm, ägaren var inte på plats vid lossningen.
Till det tråkiga hör att bilen hade skador i underredet och dörrar av gafflar och gaffelstället när han undersökte bilen, var skadorna uppkommit är osäkert men med 4 lastningar/lossningar är det svårt att veta. Vi är iaf. inte misstänkta men tråkig vilket som då bilen köptes just för den fina karossen.
Förutom lite kuriosa om Murphy's lag så handlade det om kamremshaveri på Passaten.
Då en ganska ny bil för oss men idag är det en väl inkörd trotjänare med 10 år på nacken och drygt 22000 mil, trots detta så går den hur fint som helst och jag skulle våga påstå att den är tipp topp.
Enda strulet är AC'n som kräver att man slår av och på den några gånger innan den startar, den fick ny kompressor och kylare för två år sedan men det är nått som strular, blir att fixa innan försäljning då det är en bra punkt att pruta på i en i övrigt felfri bil. Nån tipsade om en magnetventil som sitter på kompressorn men den går inte att köpa som lös del, ja det går säkert om man bara vet var.
Vi tänkte att vi nog klarar oss ett tag till med Passaten men första resan med tre barnstolar, barnvagn och hund fick oss på andra tankar.
Så för drygt en månad sen inhandlades en lite "familjebuss" utanför Stocholm.
En WV Sharan från 2013 med 6000 mil på mätaren, två liters diesel med fyrhjulsdrift och det mesta man behöver i utrustningsväg.
Här sitter en vuxen ledigt i baksätet även om det finns två barnstolar där.
Bagaget erbjuder en kubikmeter i utrymme och i golvet finns två extrastolar som fälls upp med ett enkelt handgrepp, tyvärr på bekostnad av ett reservhjul.
Dieselvärmare var med på önskelistan men denna bil saknade just den detaljen, dieslar med fyrhjulsdrift i den här prisklassen verkar gå som smör i solsken så det var bara att slå till när rätt bil dök upp.
Halvvägs upp genom landet blev det ett stopp hos BSR i Umeå som trollade fram 50 extra hästar och 104 nm.
Så nu ska Passaten säljas, bara lite smådetaljer att se över och så AC'n förstås .
En annan svarting som oxå fått åka vidare är den gammal Cheva pickup som stått här sen i höstas, svågerns kusin från Stockholm som köpte den osed i Koskoskulle utanför Gällivare och jag hämtade den.
Tanken var att sätta i en fungerande växellåda och köra ner den till huvudstaden men bilen var i betydligt sämre skick än väntat så det blev transport på lastbil.
Vi lastade bilen hemma på gården med hjullastare och långgafflar, den omlastades i Kalix på samma sätt och lossades slutligen i Stockholm, ägaren var inte på plats vid lossningen.
Till det tråkiga hör att bilen hade skador i underredet och dörrar av gafflar och gaffelstället när han undersökte bilen, var skadorna uppkommit är osäkert men med 4 lastningar/lossningar är det svårt att veta. Vi är iaf. inte misstänkta men tråkig vilket som då bilen köptes just för den fina karossen.
14 kommentarer | Läst 4506 ggr