Nu verkar vintern ha kommit för att stanna, blev riktigt kallt häromdan med -29 på flisupplaget.
Var trögt att få igång hjulastaren på morgonen trots ordentlig varmkörning, convertern drog bra men hydrauliken knorrade ordentligt.
Kylan märks om inte annat på flisåtgången, kommer att bli täta flisleveranser under dom kallaste perioderna.
Lite tätare än vad vi kalkylerat med, främst pga. att dom 270 m3 som flisfickorna på värmeverket rymmer inte går att nyttja fullt ut i verkligheten.

Flisen är varm och go trots att det är närmare -30.
Detta skapar problem då flisen vill fastna när den ska tippas ur.


Markberedningssäsongen är som ni säker förstår avslutad för i år, är drygt två veckor sen som sista området kördes.
De blev några kalla nätter och sen var det fruset i backen, vi hade objekt att köra ner mot Luleå men det var känsliga lavmarker och där satte snön stopp.
Om det så bara kommer en millimeter snö så går det inte att köra dessa objekt då man måste kunna bedöma var man ska lämna hänsyn för renlaven.
Sista objektet var en höstsådd, ja det är ju numera ok att så även vanlig tall på hösten om man bar är nog sent ute.
Vi tänkte egentligen sluta dagarna innan men Svea tryckte på att detta objekt skulle köras då man ville se resultatet av höstsådden, nu han vi bara höra hälften innan det frös på vilket jag väl kan tycka bara var bra.
Nu får man ju en klockren referens då resterande areal körs nästa år med vårsådd.
Var -17 på när vi började på morgonen och något varmare när vi avslutade, var just så vi inte behövde använda pannlamporna.

Gurra har varit med i frösvängen i flera år och kan oftast ställa upp på kort varsel.
Han klagar inte heller för lite vatten i skorna eller frost i skägget, obekräftade uppgifter säger att han äter 365 burkar Bullens pilsnerkorv per år.


Markberedaren har fått stå kvar där sen dess men i onsdags var det dags att hämta hem den, trailerchauffören var lite tveksam dagen innan då det lovades underkylt regn.
Jag har ingen dieselvärmare i markberedaren så jag ville få hem maskinen innan det blev allt för kallt.
Vi avaktade lite men beslutade att åka iväg efter lunch, storvägarna går ju oftast bra då det sandas och numera även saltas :evil: men skogsvägarna som har snö på sig och inte sandas blir som nybonade köksgolv i denna väderlek.

Det var riktigt halt på väg till skogen men med last blev det lite stadigare, vi anlände iaf. helskinande till garaget i byn.
När maskinen var lossad sa jag tack och hej till chauffören och backade in markberedaren där den brukar stå parkerad inför vintern, han bara kliva ur maskinen när trailerchauffören ringde och bad om bärgningsassistans.
Han var bara 100 meter bort med trailern i diket, korsningen är tight och trailern genar rätt ordentligt. Kanske var det den styrande axeln i trailern som gjorde att den gled till synes rak ut i diket, en vägtrumma i betong fungerade dessutom som effektiv bromskloss.

Inte så bra sikt från traktorn efter några mil med regn och slask i -2 men ni ser nog problemet.

Vi testade att dra trailern snett bakåt

Det gick sådär, svanhalsen lossnade och både jag och chauffören stod förvånat och funderade på hur den kunde lossna så lätt!

Det gick dock bra att lossa och koppla på trailern igen.
Vi justerade lite i sidled för att komma bort från trumman.

Blev imponerad över hur högt trailern gick att lyfta med hjälp av luftfjädringen, var inga problem att ta sig över trumman.

Med trailern högt ovanför trumman och drag framåt kom ekipaget upp som en vante, men då fanns det ju lite kraft att dra med förstås.


7 kommentarer | Läst 5390 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av totte lör 15 nov 2014, 21:34
Inget fel på Bullens korv, men en burk om dan ... nåja det var ju obekräftade rykten.

-29, ni skall då ta i däruppe. Brrrr!!!
av Uffe lör 15 nov 2014, 22:30
-29 låter kallt, här i småland har vi +9 o väntar på lite kyla för att kunna manuellhugga lite fröträd. Som det är nu så är det för varmt. Kul förresten att följa dina öden o äventyr, keep up the good work.
av axwell lör 15 nov 2014, 23:17
Det låter bekant på något vis; runt 100 meter bort kanar ett fordon av vägen.
Hände något liknade 1-2 år sedan, förväxlar jag med någon annans äventyr :?:
av Kse lör 15 nov 2014, 23:49
Nja, drog upp några turister från Schweiz i våras om det var det du tänkte på.
Drog upp en EPA traktor traktor förra veckan och hjälpstartade en förvirrad läkartjej ute i ödemarken oxå men det har jag ju skrivit om än. :)
av Mangan sön 16 nov 2014, 20:39
Höll svanhalsen?! Märkligt. Ja, du har en bra maskin för att bärga folk ur diket. Kanske skulle bredda verksamheten? Lite ledsamt att rulla omkring med band och kedjor på asfalt hela dagarna dock.
av lfq mån 17 nov 2014, 15:26
Kse skrev:hjälpstartade en förvirrad läkartjej ute i ödemarken oxå men det har jag ju skrivit om än. :)


Du menar att den historien behåller du för dig själv eller...
Liknande hände mig på väg till älgjakten en kall oktobermorgon när jag hjälpte en tjej i bara tunt nattlinne som råkat köra i diket. Fick tyvärr aldrig med mig förhistorien.
av Kse mån 17 nov 2014, 17:26
@axwell.
Nu trillade poletten ner, jag drog mycket riktigt upp en lastbil för ca ett år sedan.
Det var 100 meter åt andra hållet. :)

@Mangan
Svanhalsen höll, den hakade bara ur.
Blev nog en onaturlig vridning iom. att jag drog snett bakåt samtidig som han tryckte på med dragbilen i andra änden.

@lfq
Glömde visst ett "inte" i den meningen.
Visst kan jag berätta om det, vi tar det länge fram.