Kyla och dikeskörning
av Kse lör 15 nov 2014, 20:54
Nu verkar vintern ha kommit för att stanna, blev riktigt kallt häromdan med -29 på flisupplaget.
Var trögt att få igång hjulastaren på morgonen trots ordentlig varmkörning, convertern drog bra men hydrauliken knorrade ordentligt.
Kylan märks om inte annat på flisåtgången, kommer att bli täta flisleveranser under dom kallaste perioderna.
Lite tätare än vad vi kalkylerat med, främst pga. att dom 270 m3 som flisfickorna på värmeverket rymmer inte går att nyttja fullt ut i verkligheten.
Markberedningssäsongen är som ni säker förstår avslutad för i år, är drygt två veckor sen som sista området kördes.
De blev några kalla nätter och sen var det fruset i backen, vi hade objekt att köra ner mot Luleå men det var känsliga lavmarker och där satte snön stopp.
Om det så bara kommer en millimeter snö så går det inte att köra dessa objekt då man måste kunna bedöma var man ska lämna hänsyn för renlaven.
Sista objektet var en höstsådd, ja det är ju numera ok att så även vanlig tall på hösten om man bar är nog sent ute.
Vi tänkte egentligen sluta dagarna innan men Svea tryckte på att detta objekt skulle köras då man ville se resultatet av höstsådden, nu han vi bara höra hälften innan det frös på vilket jag väl kan tycka bara var bra.
Nu får man ju en klockren referens då resterande areal körs nästa år med vårsådd.
Var -17 på när vi började på morgonen och något varmare när vi avslutade, var just så vi inte behövde använda pannlamporna.
Markberedaren har fått stå kvar där sen dess men i onsdags var det dags att hämta hem den, trailerchauffören var lite tveksam dagen innan då det lovades underkylt regn.
Jag har ingen dieselvärmare i markberedaren så jag ville få hem maskinen innan det blev allt för kallt.
Vi avaktade lite men beslutade att åka iväg efter lunch, storvägarna går ju oftast bra då det sandas och numera även saltas men skogsvägarna som har snö på sig och inte sandas blir som nybonade köksgolv i denna väderlek.
Det var riktigt halt på väg till skogen men med last blev det lite stadigare, vi anlände iaf. helskinande till garaget i byn.
När maskinen var lossad sa jag tack och hej till chauffören och backade in markberedaren där den brukar stå parkerad inför vintern, han bara kliva ur maskinen när trailerchauffören ringde och bad om bärgningsassistans.
Han var bara 100 meter bort med trailern i diket, korsningen är tight och trailern genar rätt ordentligt. Kanske var det den styrande axeln i trailern som gjorde att den gled till synes rak ut i diket, en vägtrumma i betong fungerade dessutom som effektiv bromskloss.
Var trögt att få igång hjulastaren på morgonen trots ordentlig varmkörning, convertern drog bra men hydrauliken knorrade ordentligt.
Kylan märks om inte annat på flisåtgången, kommer att bli täta flisleveranser under dom kallaste perioderna.
Lite tätare än vad vi kalkylerat med, främst pga. att dom 270 m3 som flisfickorna på värmeverket rymmer inte går att nyttja fullt ut i verkligheten.
Markberedningssäsongen är som ni säker förstår avslutad för i år, är drygt två veckor sen som sista området kördes.
De blev några kalla nätter och sen var det fruset i backen, vi hade objekt att köra ner mot Luleå men det var känsliga lavmarker och där satte snön stopp.
Om det så bara kommer en millimeter snö så går det inte att köra dessa objekt då man måste kunna bedöma var man ska lämna hänsyn för renlaven.
Sista objektet var en höstsådd, ja det är ju numera ok att så även vanlig tall på hösten om man bar är nog sent ute.
Vi tänkte egentligen sluta dagarna innan men Svea tryckte på att detta objekt skulle köras då man ville se resultatet av höstsådden, nu han vi bara höra hälften innan det frös på vilket jag väl kan tycka bara var bra.
Nu får man ju en klockren referens då resterande areal körs nästa år med vårsådd.
Var -17 på när vi började på morgonen och något varmare när vi avslutade, var just så vi inte behövde använda pannlamporna.
Markberedaren har fått stå kvar där sen dess men i onsdags var det dags att hämta hem den, trailerchauffören var lite tveksam dagen innan då det lovades underkylt regn.
Jag har ingen dieselvärmare i markberedaren så jag ville få hem maskinen innan det blev allt för kallt.
Vi avaktade lite men beslutade att åka iväg efter lunch, storvägarna går ju oftast bra då det sandas och numera även saltas men skogsvägarna som har snö på sig och inte sandas blir som nybonade köksgolv i denna väderlek.
Det var riktigt halt på väg till skogen men med last blev det lite stadigare, vi anlände iaf. helskinande till garaget i byn.
När maskinen var lossad sa jag tack och hej till chauffören och backade in markberedaren där den brukar stå parkerad inför vintern, han bara kliva ur maskinen när trailerchauffören ringde och bad om bärgningsassistans.
Han var bara 100 meter bort med trailern i diket, korsningen är tight och trailern genar rätt ordentligt. Kanske var det den styrande axeln i trailern som gjorde att den gled till synes rak ut i diket, en vägtrumma i betong fungerade dessutom som effektiv bromskloss.
7 kommentarer | Läst 5389 ggr