Tillbaks på banan
av Kse fre 01 aug 2014, 03:01
Ja det var ju ett tag sen man bloggade, gårdagens utsvävning bortsett.
Men jag kände plötsligt att inspirationen flödade och förutom ett helvetiskt arbetstempo så är det just avsaknaden av inspiration och motivation som hållt nere aktiviteten i bloggen.
Annars brukar det vara som lite kul och avslappnande att knåpa ihop en blogg och bjuda på lite elände, men när första veckan gick så tänkte man att nu måste man ju skriva lite men det blev inte av.
Dagarna gick och en vecka blev två
osv.
Blev till slut för mycket att sammanfatta och dagarna rann iväg, men när det gått en månad så kändes det som lugnt igen.
Jag skriver väl nått när jag känner för det istället tänkte jag, och så fick det bli.
Nåväl, det har ju runnit en del vatten under bron i byn sen sist men hela verksamheten har flutit på utan större trassel sen den där boggilådan lossnade i början på sommaren.
Vi har kört som tåget med markberedning, frösådd, plantering, röjning, avverkning och tom. lite hyggesbränning och vägjobb.
Jag har hunnit byta hjulastare, skaffat timmerbil, blivit med båt, bytt fönster i stugan och dragit igång ett rejält altan projekt i densamma.
Sen står jag även i startgroparna för ett större flisprojekt som nog kommer blir en betydande del av verksamheten framöver, det har tagit en hel del tid och framförallt planering i anspråk men kan nog bli riktigt bra vad det lider.
Får väl bli lite tillbaka blickar närmsta tiden på vad ni missat för skoj.
Ja häri veckan så var det tex. dax för den obligatoriska punkteringen, brukar bli ungefär en punka per år.
Lämnade maskinen när skiftet var slut, när jag skulle börja köra dagen därpå så var det tomt på luft.
Nu stod maskinen bara 50 meter från vägen så det var ju tacksamt på så sätt, men man måste ju såklart ha nån maskin att bära däcket dom 50 metrarna.
Veckan innan sålde jag bort min gammal hjullastare, 846:an.
Nu var det sån tur att den råkade stå 3 km från där jag fick punktering, slog en signal till nya ägaren och frågade om jag fick låna tillbaks den en sväng.
Det var inga problem, men ni vet ju hur det är när man lånar grejer.
När däcket var bytt då blev det självklart haveri på hjularen, när jag skulle starta den verkade det som batteriet var dåligt.
Den gav lite på starten men alla lampor på panelen gulnade, plötsligt upptäckte jag att det rök ordentlig från motorn.
Hoppade ut ur maskinen för att slå av huvudströmmen, i samma veva såg jag att det var från startmotor som röken kom.
Jag monterade ju en ny startmotor i vintras så det blir garantiärende av det, hjularen blev såklart ståendes i några dagar tills den nya starten anlände från Olsson i Ellös.
Nu var det ju iof tur att det hände när jag körde den och inte nya ägaren, kanske hade han inte varit lika snabb på huvudströmmen med härdsmälta som följd.
Trist i alla fall när man lånar grejer men i det här fallet var det ju inte mer än riktigt att jag bytte startmotorn.
Men jag kände plötsligt att inspirationen flödade och förutom ett helvetiskt arbetstempo så är det just avsaknaden av inspiration och motivation som hållt nere aktiviteten i bloggen.
Annars brukar det vara som lite kul och avslappnande att knåpa ihop en blogg och bjuda på lite elände, men när första veckan gick så tänkte man att nu måste man ju skriva lite men det blev inte av.
Dagarna gick och en vecka blev två
osv.
Blev till slut för mycket att sammanfatta och dagarna rann iväg, men när det gått en månad så kändes det som lugnt igen.
Jag skriver väl nått när jag känner för det istället tänkte jag, och så fick det bli.
Nåväl, det har ju runnit en del vatten under bron i byn sen sist men hela verksamheten har flutit på utan större trassel sen den där boggilådan lossnade i början på sommaren.
Vi har kört som tåget med markberedning, frösådd, plantering, röjning, avverkning och tom. lite hyggesbränning och vägjobb.
Jag har hunnit byta hjulastare, skaffat timmerbil, blivit med båt, bytt fönster i stugan och dragit igång ett rejält altan projekt i densamma.
Sen står jag även i startgroparna för ett större flisprojekt som nog kommer blir en betydande del av verksamheten framöver, det har tagit en hel del tid och framförallt planering i anspråk men kan nog bli riktigt bra vad det lider.
Får väl bli lite tillbaka blickar närmsta tiden på vad ni missat för skoj.
Ja häri veckan så var det tex. dax för den obligatoriska punkteringen, brukar bli ungefär en punka per år.
Lämnade maskinen när skiftet var slut, när jag skulle börja köra dagen därpå så var det tomt på luft.
Nu stod maskinen bara 50 meter från vägen så det var ju tacksamt på så sätt, men man måste ju såklart ha nån maskin att bära däcket dom 50 metrarna.
Veckan innan sålde jag bort min gammal hjullastare, 846:an.
Nu var det sån tur att den råkade stå 3 km från där jag fick punktering, slog en signal till nya ägaren och frågade om jag fick låna tillbaks den en sväng.
Det var inga problem, men ni vet ju hur det är när man lånar grejer.
När däcket var bytt då blev det självklart haveri på hjularen, när jag skulle starta den verkade det som batteriet var dåligt.
Den gav lite på starten men alla lampor på panelen gulnade, plötsligt upptäckte jag att det rök ordentlig från motorn.
Hoppade ut ur maskinen för att slå av huvudströmmen, i samma veva såg jag att det var från startmotor som röken kom.
Jag monterade ju en ny startmotor i vintras så det blir garantiärende av det, hjularen blev såklart ståendes i några dagar tills den nya starten anlände från Olsson i Ellös.
Nu var det ju iof tur att det hände när jag körde den och inte nya ägaren, kanske hade han inte varit lika snabb på huvudströmmen med härdsmälta som följd.
Trist i alla fall när man lånar grejer men i det här fallet var det ju inte mer än riktigt att jag bytte startmotorn.
10 kommentarer | Läst 5185 ggr