Årets sista service
av Kse ons 18 sep 2013, 23:41
Ja nu står man hemma i garaget med maskinen, har ju inte varit så mycket jobbande sista två veckorna pga. den där förbannade älgjakten. Ja det känns nästan så ibland, blir bara ett dilemma, man vill jaga men borde jobba.
Har kört säsongens sista storservice med nya hydraul, bränsle och luftfilter.
Svetsat lite och spänt banden, en bandplatta gick av på sista hygget så den plockades bort och jag bytte två korta band lås mot lika många långa.
Bytt voltmätaren som börjat svaja och monterat lite nya slangar.
Största bekymret har dock ännu inte fått nån lösning, det hydraulfel som spökat sista tiden.
Har blivit mer frekvent och nu lämnar jag inte verkstan förens det är löst.
Problemet är att något hänger sig i systemet så fort vissa funktioner aktiveras i markberedaren för att sen släppa efter någon minut.
Har haft min hydraulguru Sven på ett kort besök och hoppades att det skulle lösa sig, tyvärr blev vår felsökningssession avbruten innan vi konstaterat felet, varför tar vi en annan gång.
Sven började iaf med att känna och lyssna på systemet och sa; Din pump mår inte bra.
Redan på tomgång kände han att det fanns pulseringar i systemet genom att känna på slangar lite här och där, jag har bara upplevt dessa pulseringar som normala, mycket små vibrationer.
Även lätet på pumpen vid uppstart av maskinen oroade honom, den knorrar till en sekund i hydrauliken som den alltid har gjort men det var tydligen inte alls bra.
Det felet kunde vi rätt snabbt åtgärda, hydraulsystemet har ett förtryck på 0,8 bar(tryckluft) som ska säkerställa att pumparna har full oljetillförsel från start. När jag mätte upp trycket visade det sig att det bara låg på 0,2 bar, några varv på en tryckluftsregulator under hytten så var trycket det rätta.
Hydraliken blev märkbart tystare på tomgång och knorrandet vid uppstart upphörde helt.
Visste inte ens om luftregulatorn men Sven menade att den måste finnas där så det var bara att följa ledningarna. Pulseringarna i systemet kan ha olika orsaker och vi började med att undersöka dom lättaste, vi har provmätt, demonterat, inspekterat, rengjort, provmätt igen, demonterat nästa komponent osv.
Ja ungefär samma saker som jag själv gjort innan men nu på ett mer strukturerat sätt där varje dels funktion och samspel med andra komponenter tas med i beräkningarna.
Det knepiga är att det sitter en massa komponenter som inte borde sitta i markberedarens hydraulsystem.
Är ju konstanttryckssystem i maskinen men Sven menade att det är ombyggt för att fungera som ett rundpumpningsystem vilket är konstigt då markberdaren kan kopplas för att köras mot konstanttryckssystem.
Detta förklarar ju svårigheterna att felsöka över telefon med överskickade hydraulscheman till diverse expertis.
När markberedarens hydraulkomponenter hade skummats igenom gav vi oss på hydraulpumpen och dess regulator. Här kan man ju justera in maxtrycket, genom att justera ner det så mycket det gick har jag fått grejorna att hålla bättre. Vi upptäckte att låsningen i systemet försvann när vi skruvade på slangen från regulatorn så att lite olja kunde läcka ut vilket förbryllade, regulatorn var sen tidigare demonterad och fullt funktionell, att återigen höja trycket hjälpte inte.
För att göra en lång felsökningshistoria lite kortare så ska nu pumpen demonteras då misstanke finns att det är själva utvinklingen i pumpen som låser sig.
Även pulseringarna i systemet som ibland blir så kraftiga under körning att dom knäcker en ¾” TL koppling på tryckslangen kommer förmodligen från pumpen, man känner dock inte dessa pulseringar när man sitter och kör.
Är så fallet så uppstår dom tyvärr pga av en skada i pumpen, är en kolv hel och den andra skadad så bygger den ena kolven tryck och den andra tappar trycket osv.
Pumpen är renoveringsbar men såklart till en viss gräns, demonteringen får utvisa vad och om där är nått fel.
Har även varit en hel del detektivarbete för att få fram vad det är för pump som sitter i maskinen, identitetsbrickan sitter nämligen inte kvar. Viste bara att det var en variabel kolvpump från Rexroth. Att bara ringa till Komatsu gick inte för dom hade bara sitt eget artikelnummer, fick via Stigs Maskin i Lit tag på rätt nummer och kunde via uteslutningsmetoden avgöra vilken pump som var vilken då det siter dubbla pumpar på maskinen med förvilande lika beteckningar, men till det yttre helt olika. Pumpen lyssnar till det välklingande namnet A7 FO107/60RDZB11.
Fick tag på en pump men ska som sagt först konstatera felet innan den beställs.
Men är det någon som har en pump liggandes så hör av er.
Har kört säsongens sista storservice med nya hydraul, bränsle och luftfilter.
Svetsat lite och spänt banden, en bandplatta gick av på sista hygget så den plockades bort och jag bytte två korta band lås mot lika många långa.
Bytt voltmätaren som börjat svaja och monterat lite nya slangar.
Största bekymret har dock ännu inte fått nån lösning, det hydraulfel som spökat sista tiden.
Har blivit mer frekvent och nu lämnar jag inte verkstan förens det är löst.
Problemet är att något hänger sig i systemet så fort vissa funktioner aktiveras i markberedaren för att sen släppa efter någon minut.
Har haft min hydraulguru Sven på ett kort besök och hoppades att det skulle lösa sig, tyvärr blev vår felsökningssession avbruten innan vi konstaterat felet, varför tar vi en annan gång.
Sven började iaf med att känna och lyssna på systemet och sa; Din pump mår inte bra.
Redan på tomgång kände han att det fanns pulseringar i systemet genom att känna på slangar lite här och där, jag har bara upplevt dessa pulseringar som normala, mycket små vibrationer.
Även lätet på pumpen vid uppstart av maskinen oroade honom, den knorrar till en sekund i hydrauliken som den alltid har gjort men det var tydligen inte alls bra.
Det felet kunde vi rätt snabbt åtgärda, hydraulsystemet har ett förtryck på 0,8 bar(tryckluft) som ska säkerställa att pumparna har full oljetillförsel från start. När jag mätte upp trycket visade det sig att det bara låg på 0,2 bar, några varv på en tryckluftsregulator under hytten så var trycket det rätta.
Hydraliken blev märkbart tystare på tomgång och knorrandet vid uppstart upphörde helt.
Visste inte ens om luftregulatorn men Sven menade att den måste finnas där så det var bara att följa ledningarna. Pulseringarna i systemet kan ha olika orsaker och vi började med att undersöka dom lättaste, vi har provmätt, demonterat, inspekterat, rengjort, provmätt igen, demonterat nästa komponent osv.
Ja ungefär samma saker som jag själv gjort innan men nu på ett mer strukturerat sätt där varje dels funktion och samspel med andra komponenter tas med i beräkningarna.
Det knepiga är att det sitter en massa komponenter som inte borde sitta i markberedarens hydraulsystem.
Är ju konstanttryckssystem i maskinen men Sven menade att det är ombyggt för att fungera som ett rundpumpningsystem vilket är konstigt då markberdaren kan kopplas för att köras mot konstanttryckssystem.
Detta förklarar ju svårigheterna att felsöka över telefon med överskickade hydraulscheman till diverse expertis.
När markberedarens hydraulkomponenter hade skummats igenom gav vi oss på hydraulpumpen och dess regulator. Här kan man ju justera in maxtrycket, genom att justera ner det så mycket det gick har jag fått grejorna att hålla bättre. Vi upptäckte att låsningen i systemet försvann när vi skruvade på slangen från regulatorn så att lite olja kunde läcka ut vilket förbryllade, regulatorn var sen tidigare demonterad och fullt funktionell, att återigen höja trycket hjälpte inte.
För att göra en lång felsökningshistoria lite kortare så ska nu pumpen demonteras då misstanke finns att det är själva utvinklingen i pumpen som låser sig.
Även pulseringarna i systemet som ibland blir så kraftiga under körning att dom knäcker en ¾” TL koppling på tryckslangen kommer förmodligen från pumpen, man känner dock inte dessa pulseringar när man sitter och kör.
Är så fallet så uppstår dom tyvärr pga av en skada i pumpen, är en kolv hel och den andra skadad så bygger den ena kolven tryck och den andra tappar trycket osv.
Pumpen är renoveringsbar men såklart till en viss gräns, demonteringen får utvisa vad och om där är nått fel.
Har även varit en hel del detektivarbete för att få fram vad det är för pump som sitter i maskinen, identitetsbrickan sitter nämligen inte kvar. Viste bara att det var en variabel kolvpump från Rexroth. Att bara ringa till Komatsu gick inte för dom hade bara sitt eget artikelnummer, fick via Stigs Maskin i Lit tag på rätt nummer och kunde via uteslutningsmetoden avgöra vilken pump som var vilken då det siter dubbla pumpar på maskinen med förvilande lika beteckningar, men till det yttre helt olika. Pumpen lyssnar till det välklingande namnet A7 FO107/60RDZB11.
Fick tag på en pump men ska som sagt först konstatera felet innan den beställs.
Men är det någon som har en pump liggandes så hör av er.
9 kommentarer | Läst 4068 ggr