Ja nu står man hemma i garaget med maskinen, har ju inte varit så mycket jobbande sista två veckorna pga. den där förbannade älgjakten. Ja det känns nästan så ibland, blir bara ett dilemma, man vill jaga men borde jobba.

Har kört säsongens sista storservice med nya hydraul, bränsle och luftfilter.
Svetsat lite och spänt banden, en bandplatta gick av på sista hygget så den plockades bort och jag bytte två korta band lås mot lika många långa.
Bytt voltmätaren som börjat svaja och monterat lite nya slangar.
Största bekymret har dock ännu inte fått nån lösning, det hydraulfel som spökat sista tiden.
Har blivit mer frekvent och nu lämnar jag inte verkstan förens det är löst.
Problemet är att något hänger sig i systemet så fort vissa funktioner aktiveras i markberedaren för att sen släppa efter någon minut.
Har haft min hydraulguru Sven på ett kort besök och hoppades att det skulle lösa sig, tyvärr blev vår felsökningssession avbruten innan vi konstaterat felet, varför tar vi en annan gång.

Sven började iaf med att känna och lyssna på systemet och sa; Din pump mår inte bra.
Redan på tomgång kände han att det fanns pulseringar i systemet genom att känna på slangar lite här och där, jag har bara upplevt dessa pulseringar som normala, mycket små vibrationer.
Handpåläggning. Bilden är inte photoshopad för att se lite mer magisk ut , det är hydraulolja på linsen. :)


Även lätet på pumpen vid uppstart av maskinen oroade honom, den knorrar till en sekund i hydrauliken som den alltid har gjort men det var tydligen inte alls bra.
Det felet kunde vi rätt snabbt åtgärda, hydraulsystemet har ett förtryck på 0,8 bar(tryckluft) som ska säkerställa att pumparna har full oljetillförsel från start. När jag mätte upp trycket visade det sig att det bara låg på 0,2 bar, några varv på en tryckluftsregulator under hytten så var trycket det rätta.
Hydraliken blev märkbart tystare på tomgång och knorrandet vid uppstart upphörde helt.
Visste inte ens om luftregulatorn men Sven menade att den måste finnas där så det var bara att följa ledningarna. Pulseringarna i systemet kan ha olika orsaker och vi började med att undersöka dom lättaste, vi har provmätt, demonterat, inspekterat, rengjort, provmätt igen, demonterat nästa komponent osv.
Ja ungefär samma saker som jag själv gjort innan men nu på ett mer strukturerat sätt där varje dels funktion och samspel med andra komponenter tas med i beräkningarna.
Det knepiga är att det sitter en massa komponenter som inte borde sitta i markberedarens hydraulsystem.
Är ju konstanttryckssystem i maskinen men Sven menade att det är ombyggt för att fungera som ett rundpumpningsystem vilket är konstigt då markberdaren kan kopplas för att köras mot konstanttryckssystem.
Detta förklarar ju svårigheterna att felsöka över telefon med överskickade hydraulscheman till diverse expertis.

Service och felsökning på G


När markberedarens hydraulkomponenter hade skummats igenom gav vi oss på hydraulpumpen och dess regulator. Här kan man ju justera in maxtrycket, genom att justera ner det så mycket det gick har jag fått grejorna att hålla bättre. Vi upptäckte att låsningen i systemet försvann när vi skruvade på slangen från regulatorn så att lite olja kunde läcka ut vilket förbryllade, regulatorn var sen tidigare demonterad och fullt funktionell, att återigen höja trycket hjälpte inte.
För att göra en lång felsökningshistoria lite kortare så ska nu pumpen demonteras då misstanke finns att det är själva utvinklingen i pumpen som låser sig.
Även pulseringarna i systemet som ibland blir så kraftiga under körning att dom knäcker en ¾” TL koppling på tryckslangen kommer förmodligen från pumpen, man känner dock inte dessa pulseringar när man sitter och kör.
Är så fallet så uppstår dom tyvärr pga av en skada i pumpen, är en kolv hel och den andra skadad så bygger den ena kolven tryck och den andra tappar trycket osv.

Kanske boven i dramat.


Pumpen är renoveringsbar men såklart till en viss gräns, demonteringen får utvisa vad och om där är nått fel.
Har även varit en hel del detektivarbete för att få fram vad det är för pump som sitter i maskinen, identitetsbrickan sitter nämligen inte kvar. Viste bara att det var en variabel kolvpump från Rexroth. Att bara ringa till Komatsu gick inte för dom hade bara sitt eget artikelnummer, fick via Stigs Maskin i Lit tag på rätt nummer och kunde via uteslutningsmetoden avgöra vilken pump som var vilken då det siter dubbla pumpar på maskinen med förvilande lika beteckningar, men till det yttre helt olika. Pumpen lyssnar till det välklingande namnet A7 FO107/60RDZB11.
Fick tag på en pump men ska som sagt först konstatera felet innan den beställs.
Men är det någon som har en pump liggandes så hör av er.

9 kommentarer | Läst 4068 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Blivande snickare tor 19 sep 2013, 05:58
Intressant och jag gillar hur du beskriver allt. Nästan som att man själv är där åxå! :lol:
av lfq tor 19 sep 2013, 07:01
Egentligen ett bra komplement till en lektion i hydraulsystem.
av Slurfi tor 19 sep 2013, 16:24
Blivande snickare skrev:Intressant och jag gillar hur du beskriver allt. Nästan som att man själv är där åxå! :lol:

Precis så.
Hälsa Sven vid tillfälle, jag jobbade som hans hantlangare ett tag och lärde mig en hel del..
av totte tor 19 sep 2013, 18:33
Nå, men bra då att jakten är slut så vi får höra av dig igen, varit lite tyst i bloggen ett tag. :grin:
av Kse tor 19 sep 2013, 18:35
Den är lång ifrån slut men ni kanskefår höra lite mer av mig ändå :)
av totte tor 19 sep 2013, 19:04
Nej det är klart, slut är den ju inte, men det brukar vara som mest första veckorna, sen lugnar det sig väl en smula.
av ananders tor 19 sep 2013, 20:00
Kan bara instämma med Blivande snickare om din beskrivning.

Drar mig till minnes en sak som min tekniklärare på lantbruksskolan sa. "På en problemfri maskin finns ingen eletronik och ingen hydraulik".
av Blivande snickare fre 20 sep 2013, 16:11
ananders skrev:Drar mig till minnes en sak som min tekniklärare på lantbruksskolan sa. "På en problemfri maskin finns ingen eletronik och ingen hydraulik".

Å inga rörliga delar å resten e gjutjärn! :grin: :wink:
av machonisti fre 20 sep 2013, 18:54
Knäcka trekvarten kräver kraftiga tryckpulser. Fastän antalet pulser tröttar materialet krävs ändå en hel del.