Dagens goda gärning.
av Kse lör 15 jun 2013, 14:25
Ja då var bakramen till fyrhjulingen fixad, var och hämtade den vi niotiden i går kväll och det var fortfarande full aktivitet på den mekaniska verkstaden. Var även förbi hos Volvo för att köpa lite grejer, där har man vad jag kallar för riktiga öppet tider. Måndag till fredag gäller 06:00-24:00i både butik och verkstad! På fredagar stänger man 22:00. Det är även öppet lördag och söndag men då tror jag att man stänger redan vid 18:00, inte undra på att det snurrar övervägande Volvolastbilar här i stan.
Gruvan rullar ju på dygnet runt så många andra verksamheter följer naturligt efter, även när det gäller slang och övrig hydraulik så går det oftast att få ut grejer nästan när som helst utan att nyttja slangjouren.
Blir leverans till garaget i kväll så att fyrhjulingen kan monteras ihop igen och återgå till tjänst på måndag.
När vi diskuterade markberedning tidigare så var det ju några som var lite emot , håll i er nu då för vad fyrhjulingen gör är att markbereda markberedningar, de ni.
Det är snarare en maskinell micropreparering i gamla markberedningar, 1 till 2 år gamla.
Vi har gjort detta på försök åt Svea tidigare och man har varit nöjd med resultatet så förra året körde vi 80 ha och i år över 100ha, vi luckrar helt enkelt upp jorden så att fröna ska få en optimal miljö att börja gro i.
När man sår direkt bakom markberedaren så är ju jorden lätt och fluffig och fröna själveroderar ner i jorden vid första regn. Det räcker som sagt med ett regn för att jorden ska bli mer kompakt, får det sen ligga ett år eller två så förstår var och en att läget inte förbättras, föga förvånade visar tester att man får absolut bäst resultat av sådden när man gör den direkt efter markberedaren.
Områden som ska fröas men markbereds efter juni månads utgång måste ju fröas året efter och det är där vi kommer in i bilden.
Vi är nu inne på version 3.1 av vår microprepareringsrigg, och som vanligt verkar enklast möjliga konstruktion fungera bäst, riggen är fäst i dragkroken och sen ytterligare två punkter i ramen högre upp. På detta sätt tas all kraft upp av draget, övriga två fästpunkter stabiliserar bara riggen.
Nu var det så att själva dragöglan i riggen gick sönder och rigg nr 2 var hemma för lite justeringar, ja det var en ny variant som jag testade men den var för klen och vek ihop sig efter ett skift.
Jag var då ut i skogen och klurade på hur vi skulle lösa det, blev till att spänna fast hela riggen på pakethålaren där bak på fyrhjulingen.
Högst tillfällig lösning men chauffören menade efter några timmar att det var en suverän lösning som funkade mycket bra, jag hade inte riktigt tid att avsätta för att åka tidigare från skogen för att hinna köpa ett nytt drag så jag sköt lite på det hela.
Har funderat på lösningen med att fästa själva riggen i fyrhjulingens ram men avstått pga. den höga belastningen som ändå uppstår. Nu blev belastningen dessutom på den bakre klenare ramen i aluminium så det höll i ungefär två skift innan det sket sig. Rigg, nr 2 eller version 2.3 var klar för användning och en sexhjuling stod standbye så jobbet kunde fortgå.
Jag är själv i närheten och markbereder med två st manuellsåddare bakom så man vill inte ha för långa avbrott så att dom hinner ikapp, men det blir en del åkande mellan dom olika gängen som sår och även planterar en del ytor. Nu till veckan kör vi även igång med såddpucken och det ska bli intressant, 80000 st var det meningen att vi skulle sätta men det har visst varit problem med leveranserna så vi får se hur mycket vi får. Såddpucken sätts med ett rör liknande som man planterar täckrotsplantor med. Pucken ska ner några cm i backen men inte täckas över, det är även viktigt att rätt sida hamnar upp.
Är ju mycket fåglar som ligger på ägg ute i markerna nu och hyggen verkar vara populära tillhåll.
Oftast ser man bara hur en fågelhona sticker men man hittar inga ägg, då är det bara att lägga ut en snitsel eller markera på GPSen så att man har ögonen på den när man kommer tillbaks. Oftast ser man då var den sticker ifrån och kan på så sätt undvika att köra över boet, tyvärr händer det ju att man kör över bon ibland vilket såddarna bakom livligt brukar göra en uppmärksam på.
En del fåglar trycker så hårt så dom sticker inte förens man är alldeles inpå med maskinen och då är det knepigare, men man behöver bara stå still två –tre minuter så kommer oftast fågeln tillbaks.
Filmade lite på en pippi som hade tur och kom undan med hela familjen i behåll, jag var ut och letade boet men utan att lyckas. När man väl ser var boet är så fattar man inte att man har missat det men dom är duktiga på att kamouflera sig dom små rackarna.
Vad det är för fågel vet jag inte, enkelbeckasin eller en spov av nått slag kanske?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dulJ4UQARV4&feature=youtu.be[/youtube]
Gruvan rullar ju på dygnet runt så många andra verksamheter följer naturligt efter, även när det gäller slang och övrig hydraulik så går det oftast att få ut grejer nästan när som helst utan att nyttja slangjouren.
Blir leverans till garaget i kväll så att fyrhjulingen kan monteras ihop igen och återgå till tjänst på måndag.
När vi diskuterade markberedning tidigare så var det ju några som var lite emot , håll i er nu då för vad fyrhjulingen gör är att markbereda markberedningar, de ni.
Det är snarare en maskinell micropreparering i gamla markberedningar, 1 till 2 år gamla.
Vi har gjort detta på försök åt Svea tidigare och man har varit nöjd med resultatet så förra året körde vi 80 ha och i år över 100ha, vi luckrar helt enkelt upp jorden så att fröna ska få en optimal miljö att börja gro i.
När man sår direkt bakom markberedaren så är ju jorden lätt och fluffig och fröna själveroderar ner i jorden vid första regn. Det räcker som sagt med ett regn för att jorden ska bli mer kompakt, får det sen ligga ett år eller två så förstår var och en att läget inte förbättras, föga förvånade visar tester att man får absolut bäst resultat av sådden när man gör den direkt efter markberedaren.
Områden som ska fröas men markbereds efter juni månads utgång måste ju fröas året efter och det är där vi kommer in i bilden.
Vi är nu inne på version 3.1 av vår microprepareringsrigg, och som vanligt verkar enklast möjliga konstruktion fungera bäst, riggen är fäst i dragkroken och sen ytterligare två punkter i ramen högre upp. På detta sätt tas all kraft upp av draget, övriga två fästpunkter stabiliserar bara riggen.
Nu var det så att själva dragöglan i riggen gick sönder och rigg nr 2 var hemma för lite justeringar, ja det var en ny variant som jag testade men den var för klen och vek ihop sig efter ett skift.
Jag var då ut i skogen och klurade på hur vi skulle lösa det, blev till att spänna fast hela riggen på pakethålaren där bak på fyrhjulingen.
Högst tillfällig lösning men chauffören menade efter några timmar att det var en suverän lösning som funkade mycket bra, jag hade inte riktigt tid att avsätta för att åka tidigare från skogen för att hinna köpa ett nytt drag så jag sköt lite på det hela.
Har funderat på lösningen med att fästa själva riggen i fyrhjulingens ram men avstått pga. den höga belastningen som ändå uppstår. Nu blev belastningen dessutom på den bakre klenare ramen i aluminium så det höll i ungefär två skift innan det sket sig. Rigg, nr 2 eller version 2.3 var klar för användning och en sexhjuling stod standbye så jobbet kunde fortgå.
Jag är själv i närheten och markbereder med två st manuellsåddare bakom så man vill inte ha för långa avbrott så att dom hinner ikapp, men det blir en del åkande mellan dom olika gängen som sår och även planterar en del ytor. Nu till veckan kör vi även igång med såddpucken och det ska bli intressant, 80000 st var det meningen att vi skulle sätta men det har visst varit problem med leveranserna så vi får se hur mycket vi får. Såddpucken sätts med ett rör liknande som man planterar täckrotsplantor med. Pucken ska ner några cm i backen men inte täckas över, det är även viktigt att rätt sida hamnar upp.
Är ju mycket fåglar som ligger på ägg ute i markerna nu och hyggen verkar vara populära tillhåll.
Oftast ser man bara hur en fågelhona sticker men man hittar inga ägg, då är det bara att lägga ut en snitsel eller markera på GPSen så att man har ögonen på den när man kommer tillbaks. Oftast ser man då var den sticker ifrån och kan på så sätt undvika att köra över boet, tyvärr händer det ju att man kör över bon ibland vilket såddarna bakom livligt brukar göra en uppmärksam på.
En del fåglar trycker så hårt så dom sticker inte förens man är alldeles inpå med maskinen och då är det knepigare, men man behöver bara stå still två –tre minuter så kommer oftast fågeln tillbaks.
Filmade lite på en pippi som hade tur och kom undan med hela familjen i behåll, jag var ut och letade boet men utan att lyckas. När man väl ser var boet är så fattar man inte att man har missat det men dom är duktiga på att kamouflera sig dom små rackarna.
Vad det är för fågel vet jag inte, enkelbeckasin eller en spov av nått slag kanske?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dulJ4UQARV4&feature=youtu.be[/youtube]
10 kommentarer | Läst 9929 ggr