Helgen var planerad att bli en sån där helg när saker skulle fixas!. Första uppgiften som jag grep mig an var att flytta på vinschen bak. Har i alla år haft den sittandes på räcket bak. Ger ett bra läge för vinschning av stockar men nackdelen är att den stjäl utrymme för last. Efter att jag köpt till drift till vagnen har kräver ventilpaketet mer plats så nu hänger det nästan utanför fyrhjulingen. Började med att ta loss allt, räcket var smidigt att ta av, tack och lov. Jag har ju som bekant inget garage att vara i med fyrhjulingen så utomhusarbetet minimeras. Nu kunde jag stå inne och jobba. Jobbet tog lite längre tid än väntat, krävdes en hel del anpassningar men den nya batteridrivna borrmaskinen var fantastisk och gjorde jobbet väldigt mycket lättare. Så nu sitter vinschen på sin nya plats bak på maskin.
Anpassning pågår
På plats på nya stället

Nästa jobb var att fixa till en vikthållare fram. Efter diverse avancerade försök med olika konstruktioner (går inte att svetsa kromat :surp: ) så hittade jag den gamla hållaren fram för traktorn. Det fick duga och skarp test i skogen idag gav gott resultat. När sommaren kommer och utomhusgaraget blir mer inbjudande kan jag kanske göra något mer elegant.
10 kg redan i hållaren!
Allt som allt ca 70 kg järnskort!

Sista uppgiften blev, då solen lyste från en klarblå himmel och ca 0 grader, att vända på sprinten till traktordraget. Upptäckte när jag höll på att korta draget att sprinten var inskjuten från undersidan och endast hölls på plats av låssprinten. Inte så kul med 6 ton ved på kärran. :shock: . Krävdes lite skruvande och bankande med hammare (använd hörselskydd!!) så fick jag ner draget så sprinten gick att skjuta in uppifrån. Tryckte tillbaka allt med domkraften så nu är jag redo för timmertransport :smile:
Hänger på en liten fjäderbelastad sprint bara...
Från rätt håll - tryggt!

Gårdagens våghalsar är de här karlarna som jag hittade klättrande upp för isfallet några hundra meter till vänster från min skog.
På hal is....

Sen kan jag inte undvara er några härliga bilder från allmänt häng i skogen idag, vägarna behöver alltid köras upp en gång till :grin:
Den gick lätt upp för berget med vikten på fram
Ibland är det extra kul att tvingas trampa vägarna..


15 kommentarer | Läst 7274 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 17:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av Slurfi sön 12 feb 2012, 17:16
Fränt isfall, det måste du ju dokumentera lite mer vid lämpliga ljusförhållanden.
av Uvskogen sön 12 feb 2012, 17:21
Slurfi skrev:Fränt isfall, det måste du ju dokumentera lite mer vid lämpliga ljusförhållanden.


Jo, ska ta med mig kameran i stället för telefonen. Bara så du ska förstå insatsen så är det cirka 180 meter stigning från vägen upp till det, väldigt brant på slutet! :-ss #:-s
av Blivande snickare sön 12 feb 2012, 18:41
Vackert, både isfall och skogen!
av totte sön 12 feb 2012, 20:22
Kul att se alltihop! Visst är det lite extra känsla att göra nåt när man har nyinskaffade grejor att jobba med, särskilt när man lagt ner lite extra och fått nåt bra, som en DeWalt t ex.

Om att klättra i isfall kan jag bara säga att det nog stämmer att stollar har tur! Men på lagom avstånd är isfall fina.
av Ratelle sön 12 feb 2012, 20:38
Hej Uvskogen. Såg att du har vänt sprinten, tänk på att grenar och dyligt kan fastna i låsringen så att den lossnar när du har den på undersidan.
Mvh Ratelle
av sunemangs sön 12 feb 2012, 21:09
Håller helt med ratelle. Tycker absolut du ska vända tillbaka sprinten. Kraften riktas bakåt, inte nedåt så de trycker på sprinten.
av Uvskogen sön 12 feb 2012, 21:38
Oj, ja är det så låter det ju inte bra. Jag kollade i verkstadshandboken och där satt sprinten i uppifrån med låsningen på undersidan. Ska kolla igen så jag inte sett fel. Tack för påpekandet "ratelle" och "sunemangs".
av bangolf sön 12 feb 2012, 22:17
Hej Uvskogen!
Har du koll på vart man kan få tag på låsning till bakfjädrarna till en atv? jag fick hem min kranman t1700 i lördags och min Polaris gick i botten. Skulle vara jättetacksam för svar.
av mozart2011 tis 14 feb 2012, 06:45
bangolf skrev:Hej Uvskogen!
Har du koll på vart man kan få tag på låsning till bakfjädrarna till en atv? jag fick hem min kranman t1700 i lördags och min Polaris gick i botten. Skulle vara jättetacksam för svar.



Avestavagnen har fjädelåsning till atv som säkert passar din också.
av Robertberg tis 14 feb 2012, 21:12
Vill du slippa byta håll på sprinten igen så byt fjädersprinten mot en skruv med låsmutter istället, då ska den nog inte lossna :)
av Uvskogen tis 14 feb 2012, 22:14
Bra tanke där "obantteg". Har efter lite tänkande kommit fram till att det måste finnas ett skäl till att den sitter uppifrån och ner i verkstadshandbokens bild så jag kör på det, dvs som jag har nu. Kan byta sprinten mot en skruv som du säger om jag ska fara långt ut i skogen med vagn.
av totte ons 15 feb 2012, 00:04
Om du använder en skruv så skall den vara ogängad hela vägen genom sprinten och en bit till och låsmuttern skall dras ända in mot det ogängade. Gärna en bricka innanför muttern så inte övergången från gängan hamnar i linje med sprintens utsida. Gängor är brottanvisningar.
av Robertberg fre 17 feb 2012, 01:36
Samtidigt hade sprinten lika gärna låsts med en hårnålsfjäder, eftersom sen bara är just en låsning, och inte en del som tar upp någon kraft.
Jag gissar att du Uvskogen tar bort draget ganska sällan, så en ordentligt åtdragen skruv borde vara melodin.

På vår Mf sitter där inga låssprintar, utan sprintarna (två stycken) låses av "taket" när man hissar hitchkroken.
av Uvskogen fre 17 feb 2012, 10:02
obantteg skrev:På vår Mf sitter där inga låssprintar, utan sprintarna (två stycken) låses av "taket" när man hissar hitchkroken.


Lite så jag tänker också, det går ju inte att dra ur sprinten som håller dragstången (den det handlar om) om jag inte först monterar loss hela draget. Så den kan inte hoppa loss uppåt av sig själv. Då tar den i bakaxeln/hydraulpumpslådan. Så lossnar sprinten så kan inte så värst mycket hända nu när den sitter i uppifrån. Fast jag tänker säkra sprinten ändå eller byta till en skruv.
av Robertberg fre 17 feb 2012, 23:10
Det finns hål i våra sprintar för låssprintar, okänt om det suttit låssprintar där från början som ramlat bort. Hur som helst så känner jag ingen oro att köra utan, då de omöjligt kan lossna.

Då jag är van att kalla sprintarna för dubbar, och låssprintarna för sprintar, så blir detta nästa lite rörigt för mig :smile: