Dag 2 med traktorbärgning (måndag - tisdag skulle egentligen användas till avkoppling och lite vedhämtning). Hade sovit på saken, läst "axwells" inlägg och funderat vidare. Efter kaffet på morgonen så hade jag och sonen en plan klar för oss. Gick i stort sett ut på att använda en stor gran som vinschblock och fyrbandaren som ett spakblock. Sagt och gjort, for först ner till järnhandeln som inte hade M7 men väl långa rep och köpte ett sånt. I kassan tyckte de för övrigt att det var dags att jag skaffade mig ett kundnummer. "Du springer ju och handlar här nästan jämt" :roll:
Ut i skogen, riggade rep, spakblock samt fyrbandare med block samt rep i lyften. Nu ska de väl gå ändå!
Det gjorde det :D
Den lilla filmen nedan, denna gång gjord i "slurfi" mode :wink: , speglar de 2 dagarna.
Insikter? Tja, en vinsch fram vore bra, högre markfrigång också men mest kanske att min traktor passar bäst på någorlunda ordnande vägar utan lömska surhål under snön!. Sen kan man undra varför de aldrig fryser, surhålen alltså :???:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EBK24k7NIpk[/youtube]

15 kommentarer | Läst 7281 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 17:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av weilan tis 08 feb 2011, 18:53
HAHAHAHAHA, de där var ju inge hål heller!!! ;)
av masterchief tis 08 feb 2011, 19:07
Gött att det löste sig 8)
av Slurfi tis 08 feb 2011, 19:47
Najs, bra tempo på filmen åxå.
av frasse tis 08 feb 2011, 19:59
Å varför tror du eskimåerna gör igloorna i snö??
av axwell tis 08 feb 2011, 20:17
Slurfi skrev:Najs, bra tempo på filmen åxå.


Ja vilken skillnad på före och efter.

Nästa gång du fastnar i ett så "kort" hål, räcker det med en 2,5-3 meter kraftig planka som du spänner fast under framsidan (eller baksidan pga situation) av drivhjulen.

Se först till att diffspärren hunnit kugga i!
av Uvskogen tis 08 feb 2011, 21:39
@weilan: För en väldigt liten traktor är det där ett stort hål! :-s
@masterchief: Tack, en värmande röst i natten
@slurfi: Hollywood nästa 8)
@frasse: Jodå, men varför måste det gälla just där min traktor ska fram :-?
@axwell: förstår inte :???:
av Sweden-viking tis 08 feb 2011, 21:59
Bind fast en massaveds bit i bakdäcket och kör försiktigt ett kvarts varv så kommer du upp... lätt som en plätt
Gran ris i hålen på vägen ger bra bärighet.
På sommar brukar jag bättra vägarna med sten eller typ sand i håligheter eller granris och kvistar mm skräp....
av axwell tis 08 feb 2011, 22:18
Uvskogen skrev:@weilan: För en väldigt liten traktor är det där ett stort hål! :-s
@masterchief: Tack, en värmande röst i natten
@slurfi: Hollywood nästa 8)
@frasse: Jodå, men varför måste det gälla just där min traktor ska fram :-?
@axwell: förstår inte :???:


Försöker förklara med skiss.

Bilagor
av lilltrollet tis 08 feb 2011, 22:43
Vilken lycka, det var väl på tiden :grin: Tur att du har sådan bra, ordentlig hjälp att hämta här!!
av totte ons 09 feb 2011, 01:09
Sesådär! Då var det fxat, det var ju en trevlig rapport att läsa! Varför det aldrig fryser i surhålen? Inte när snön kommer tidigt och ligger djup innan den riktiga kylan kommer, då blir det aldrig nån tjäle att tala om.

Jodå, men varför måste det gälla just där min traktor ska fram


Och så glöm inte Murphy's lag. Den gäller allt.
av Uvskogen ons 09 feb 2011, 08:15
@"axwell" Aha! nu förstår jag :idea: , räknar med att jag får tillfälle att prova det inom inte alltför avlägsen framtid :wink:
av Anonymous ons 09 feb 2011, 10:30
Axwells beskrivna metod är bra. - Vill komplettera med följande:

* Använd diffspärren! (annars riskerar du för hög belastning på en axel, som kan medföra drivaxelbrott)
* Smyg försiktigt vid losskörningen och tänk på den stora risken för överstegring (vid losskörning framåt)!
av Slurfi ons 09 feb 2011, 19:50
Man kan även testa med bara ena sidan, det behöver inte vara båda bakhjulen.
Ibland kan det vara svårt att få dit en lång stock så det funkar med en kort bit på vardera hjulen åxå.
Kolla noga så du inte lägger kedjan genom fälgen just vid luftpåfyllningen, den kan gå sönder.
av Anonymous ons 09 feb 2011, 20:37
Slurfi skrev:Man kan även testa med bara ena sidan, det behöver inte vara båda bakhjulen.
Ibland kan det vara svårt att få dit en lång stock så det funkar med en kort bit på vardera hjulen åxå.
Kolla noga så du inte lägger kedjan genom fälgen just vid luftpåfyllningen, den kan gå sönder.


NEJ! Det var just det jag påpekade - då uppkommer risken för drivaxelbrott! Om du enbart lägger block på ena sidan, så kommer den andra sidans hjul att snurra. Differentialen väljer alltid det hjul som har minst motstånd, så detta kommer att snurra utan att blockeringen fungerar. Naturligt är då att trampa in diffspärren - då uppkommer just detta: enbart det hjul med det största motståndet försöker driva upp/fram ekipaget. Det är då risken för drivaxelbrott uppkommer!
av Slurfi ons 09 feb 2011, 21:31
Risk finns ju alltid, man får väl köra med känsla och ha tur.
Och ja, jag har testat samtliga varianter.