Maskinvisning
av GremoNiclas ons 29 sep 2010, 20:20
Var ner till Fagersta idag och spanade på lite maskiner av fel grön nyans...Den hade beteckningen 810E. Tänkte det var lika bra att kika lite närmare på den när de var hyfsat nära. 810:an stod vid verkstan (inget fel på den) då det inte var nått riktigt sug på att provköra den i fält. En bit ovanför Fagersta gick det att provköra 1210E och 1270E i skogen...om man bokat tid. Men jag var ju intresserad av plutten, inte de andra monstren.
Dom hade en virkeshög vid verkstan så det gick att pröva lite ändå.
Första intrycket när man satt sig i hytten var: Vilken jäkla näsa den hade! Gremons huv är obefintlig.
Snurrandet på hytten kändes väldigt ovant först men jag kom in i det ganska fort tyckte jag. Hade dock varit intressant att pröva den mer i praktisk drift. Rullade iväg en par hundra meter bortom verkstan till skogen och kände på nivelleringen av hytten. Jag skulle vilja påstå att har man sitright (det har jag) i maskinen man kör idag så känns inte nivelleringen så revolutionerande. Sitright duger lika bra enligt mig. Det är snurren som är grejen! Upplevde att det ruskade mer i hytten när man kranade, men kranen sitter ju på hyttdelen på den där.
Sikten var inget som imponerade, Gremon förblir ohotad när det gäller sikten. Det som hamnar lite på + för JD:n är att den är 267cm bred med 700-däck, 10cm smalare än Gremon men den får lasta ett ton mindre istället. En prislapp på 2mille lät inte så jäkla blodigt heller, Gremon är lite dyrare tror jag. Kvalité kostar
Gremon går segrande ur striden känns det som. VA! Konservativ? Jag? Inte då
Jd:s minsta skördare 770 skulle kom i E-utförande nästa år lät det som. De skulle krympa den något också. I nuläget är den för stor som beståndsgående tycker jag. Men de sålde bara ca 3-4st om året i hela sverige av den.
Lite cred till JD-säljaren Stefan Asp, mycket trevlig och lättsam prick.
Dom hade en virkeshög vid verkstan så det gick att pröva lite ändå.
Första intrycket när man satt sig i hytten var: Vilken jäkla näsa den hade! Gremons huv är obefintlig.
Snurrandet på hytten kändes väldigt ovant först men jag kom in i det ganska fort tyckte jag. Hade dock varit intressant att pröva den mer i praktisk drift. Rullade iväg en par hundra meter bortom verkstan till skogen och kände på nivelleringen av hytten. Jag skulle vilja påstå att har man sitright (det har jag) i maskinen man kör idag så känns inte nivelleringen så revolutionerande. Sitright duger lika bra enligt mig. Det är snurren som är grejen! Upplevde att det ruskade mer i hytten när man kranade, men kranen sitter ju på hyttdelen på den där.
Sikten var inget som imponerade, Gremon förblir ohotad när det gäller sikten. Det som hamnar lite på + för JD:n är att den är 267cm bred med 700-däck, 10cm smalare än Gremon men den får lasta ett ton mindre istället. En prislapp på 2mille lät inte så jäkla blodigt heller, Gremon är lite dyrare tror jag. Kvalité kostar
Gremon går segrande ur striden känns det som. VA! Konservativ? Jag? Inte då
Jd:s minsta skördare 770 skulle kom i E-utförande nästa år lät det som. De skulle krympa den något också. I nuläget är den för stor som beståndsgående tycker jag. Men de sålde bara ca 3-4st om året i hela sverige av den.
Lite cred till JD-säljaren Stefan Asp, mycket trevlig och lättsam prick.
6 kommentarer | Läst 35954 ggr