Sagt och gjort, idag rev jag ner instrumentpanelen, kopplade loss hydrauliken och tog bort locket till växellådan. Gick ganska enkelt och smärtfritt. Följande bilder är vad som visade sig. Jag förstår egentligen ingenting av vad jag ser så jag hoppas mycket på verkstadshandboken. Annars får jag leta rätt på nån kunnig i närheten eller här :smile:

Tittar man ner i lådan så fack 1 här H/L väljaren går in, fack 2 där det händer grejor med växelväljaren och i fack 3 vet jag inte vad som sker. På något sätt kan du se att backen ligger i antar jag.
Allt ser helt ut med mina ögon. Växelspaken sitter lika fast när locket är av, så det är nåt i mekaniken på undersidan av locket. :???: Inte alldeles lätt att lista ut funktionen :shock: Dessutom så sitter det ståltrådar runt de flesta skruvarna/muttrarna :???:

För övrigt, borde det inte vara en packning mellan locket och växellådan?
Allt klart för att ta bort locket.
1:a facket H/L väljaren går in. 2:a facket där vx-spaken går ner
3:dje facket, vet inte riktigt vad som händer där
Hela öppningen
Under locket, växelspakens knepiga mekanik. Sitter fast i längsled (dessutom är det ståltråd runt alla muttrar?)
I det här tycks problemet sitta


8 kommentarer | Läst 20582 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 18:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av svempus sön 05 sep 2010, 18:22
ståltråden den går väll igenom muttrarna eller? för gör dom de så är det en spärr för att hindra muttern att skaka löst och ramla ner i växellådan...
av Cruiser_no1 sön 05 sep 2010, 18:24
Tja
det sitter ju typ en kula som hoppar i spåren på växelförarna, det kan ju vara så att den kulan inte löper som den ska.
och locket tror jag att det är planslipat på både låda o lock. det man kan göra är o ta lite tätningsmassa men det är inte nödvändigt.
av totte sön 05 sep 2010, 18:39
Hur ligger växlarna på spaken? Skulle vara lättare att förstå lådan om du kan visa/beskriva hur lägena ligger. Ser ut som den nedre (som bilden är orienterad) växelförarstången är framskjuten och något ligger alltså i. På första bliden ser det ut som om spaken står rätt upp och i så fall bör vara ihakad i den mittre stången. Och så får det ju inte vara.

Svempus har rätt, trådarna är låsningar som förhindrar större katastrofer om nån bult skulle komma lös.
av Uvskogen sön 05 sep 2010, 19:13
Den står rätt upp och är helt låst uppåt nedåt, men ine åt sidan. Lika nu när locket är av. Växlarna ligger som bilden nedan. Ja, back-växeln ligger i, men ska inte det gå att rubba växelföraren nu när locket är av?

R 2 4

1 3 5

med backen (R) närmast H/L spaken som du ser nederst i bild 1. Den nedre bilden, med de två hålen längs ner, där är hålen närmast 4-5 läget på spaken.
av totte sön 05 sep 2010, 21:59
Nu när jag kollat en gång till på bilderna så tycker jag inte att det ser OK ut här:



Om du tittar på andra sidan så ser du att där är som en passage där spakens nerända ska passera när du för spaken åt sidan. På den här sidan ser det knas ut, finns inget utrymme där spaken kan flyttas från 2:an-3:ans förare över till 1:an-backen. Du får försöka få loss och se om något är avbrutet. Kan ju ha fel, det kan vara så att det är rörliga delar också som skall gripa i och spärra eller nåt, men tror att det är här du skall börja rota.

Ett råd när du skruvar i sånt här, lägg ut delarna på ett papper i exakt ordning efterhand som du tar loss. Om det är t ex brickor och annat som kan förväxlas, mät och skriv med tusch jämte. Rita pilar om det behövs för att visa var grejor skall sitta. Plåta sen alltihop. Då har du en "sprängskiss".
Bilagor
av Uvskogen sön 05 sep 2010, 22:36
Tror du är nåt på spåret. Gick ner och tittade, det ser helt ut. Den inringade biten ser precis likadan ut som den övre, ovanför din ring, men med skillnaden att där sitter det en solid fjädrande metallcylinder i spåret.
Den syns bra på den högupplösta bilden, det är det blanka som ligger i högerkant i din ring, till vänster om det mässingsfärgade som kan skönjas i ytterkanten på din ring.
Det går inte på något sätt att få dit kulan som sitter ytterst på spaken, till det spåret.

Tyvärr så inträffar det irriterande som kallas lönearbete i morgon, och dessutom på bortaplan i 2 dgr, så jag får återkomma hur det här går vidare. Men det går lättare nu när jag vet vilken växel som sköt av vilken gaffel och hur jag ska tänka. Tack för det!.

Synnerligen tacksam för dina råd ^:)^
av Uvskogen mån 06 sep 2010, 09:26
Behöver inte åka före ca 12 så jag for ner i källaren i morse. Lyckades presa tillbaka gaffeln för 1+back nu när jag visste hur det fungerade (tack igen "totte".) Fick den till neutralläget och spaken hoppade på plats. La i den i backläge utan problem. Nu är frågan, ska jag ställa växelföraren i neutral och på nåt sätt manuellt flytta tillbaka backdrevet (var de nu är), eller sätta tillbaka som det var?

(ska nog be admin flytta det här inlägget till verkstan i stället, blev mer en tråd än ett blogginlägg av det)
av totte mån 06 sep 2010, 16:15
När du skall sätta tillbaks det så är det väl enklast att först lägga i backen med spaken på locket, då står alla växelförarna där dom var när du tog av det, som jag förstod det så är backen ilagd och dom andra två i neutral, vilket är som det skall vara.

Men du borde nog försöka utreda varför det här hände, nåt måste vara lite för glappt nånstans misstänker jag. Normalt skall spaken inte kunna lämna en växelförare som är ilagd.