Störtade hem från jobbet idag för att få köra hem ved, ligger efter schemat så varje kväll är viktig. Kör ut, Banden driver på uppför alldeles otroligt bra. Lassar första lasset. Gjorde som "Nolltax" föreslog och la kortare, lite gröve bitar i botten. Blev perfekt, eller hur :grin:



På vägen hem med andra lasset så kom en rökpuff, lite skrammel och sen stannade hela ekipaget. :sad:

Nu fanns i varje fall en massa hjälp att tillgå så jag bogserade hem hela ekipaget, attans vad folk stirrade när vi kom ut på riksvägen med en Opel Astra med en fyrhjuling efter och på den en timmervagn full med timmer :wink:

Väntar med att bryta ihop några dagar. Tankade hem verkstadhandbok. Variatorskivan sitter mycket riktigt på en axel med splines. Ger mig tusan på att splinsen på axeln är slut de också. Så när verkstan satte på en ny skiva så funkade det så länge man körde obelastat, men med last bakom så snurrade axeln runt och polerade rent inuti den nya skivan också. Nu river jag ner det själv i stället, snön är borta så jag kan jobba ute. Det ser ut som, om jag förstår bilderna rätt i boken, som om jag kan få loss axeln utan att behöva dela motorn. Det kan till och med göras med motorn på plats.

Fast hur jag ska hem nog med ved, det vete f-n. Får nog lov att köpa ved :shock:

Återkommer när jag är igång igen och har kört hem 5 lass eller så utan problem.

15 kommentarer | Läst 16325 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 17:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av Torparn79 tor 15 apr 2010, 19:47
REKLAMERA JOBBET!!!
har du pratat med dom som reparerade den åt dig sist..??
man kan ju tycka att dom borde ha sett om axeln var sliten och i så fall att dom tagit kontakt med dig och lyssnat om du ville ha den bytt oxå..
jag får känslan av att det är runt-hörnet-garanti på den reparationen annars..
av Röjkvist tor 15 apr 2010, 20:32
Vill inte strö salt i dina sår, men blir det inte ett väldigt högt vridmoment på drivaxlar mm
när du har band på maskinen?
Med hjul så slirar hjulen med band så är det stumt.
av Uvskogen tor 15 apr 2010, 20:43
Jo, så har jag också funderat, men om det nu vore så, varför säljer de då så mycket band och varför varnar ingen? Jag kör på lågväxel, väldigt sakta i skogen. När jag tror att det faktiskt var så att axeln var väldigt sliten, maskinen har gått 600 mil i varje fall och jag har kört den i snart 3 år, till 90% med tung last. Grus, timmer med mera.

Snarare är det kanske så att grejorna trots allt är lite för klena för den skog och användning jag har.

Samtidigt så är framkomligheten med banden makalös, så..
av totte tor 15 apr 2010, 20:45
Borde inte bli så högt moment eftersom drivhjulen för banden är betydligt mindre än originalhjulen.

Sabla otur, hoppas nu du får ordning på det. Håller med Torparn, borde reklameras om det nu är skivan som gått igen.
av trilla tor 15 apr 2010, 20:49
Klart som attans att den ska tåla det något högre vridmomentet det blir på axeln med bandsatsen. Amerikanskt skit säger jag.. Jag har en polaris och vet vad jag talar om. ;)
av Uvskogen tor 15 apr 2010, 21:16
Alltså, utan att vara expert, men varför skulle utgående axel från motorn drabbas av ett högre vridmoment beroende på hjul/band?
Hur skulle den axeln kunna veta vad som sitter på hjulaxeln. Det som borde påverkas borde väl vara hjulaxlarna i så fall, eller hur?
Jag har ju kardandrivning och den utgår ju från ett gemensamt "knutkors". Det korset har ingen koppling alls till den axeln där variatorskivan sitter vad jag kan se.

Dessutom är det precis osm "totte" säger, sätter man på band får man automatiskt en kraftig nedväxling av hela maskinen.
Nä, jag tror nog ändå att efter 600 mil, och ganska tung körning mesta tiden, så är axeln utsliten. Band eller inte band. Så jag delar "Torparn79" åsikt. Ringer i morgon. Återkommer.

Lite sol blev det kvar ändå, han få hem en 3 kubik i varje fall, lite att jobba med i helgen.

(kanske sätta kedjor på Astran och se om den blir terränggående?)
av totte tor 15 apr 2010, 22:23
(kanske sätta kedjor på Astran och se om den blir terränggående?)


Men visst! Det självklara valet för den medvetne skogsägaren med krav på effektivitet och komfort! :lol:
av D Brown tor 15 apr 2010, 22:42
Traktorköpet närmar sig förstår jag, inget ont som inte har något gott med sig :wink:
av Uvskogen fre 16 apr 2010, 07:32
D Brown skrev:Traktorköpet närmar sig förstår jag, inget ont som inte har något gott med sig :wink:


Ja, eller konkursen! :wink:

Jo, nästa maskin blir en traktor. Ska först ta med mig någon som kört traktor och fråga om de kommer upp i min skog, kan inte bedöma själv vad en traktor kan och inte kan. Har även sneglat lite på en sån där liten traktor från Kina (Jimna).
av trilla fre 16 apr 2010, 07:53
det blir högre vridmoment på grund av att den "drar" hårdare innan den spinner. Som du säger är det en nedväxling på 40% så om den drar 40% mer innan den spinner så litar det inte på axeln nåt mer.
Tänk dig själv om du står på asfalt ocg drar kontra att du står på en såphal isfläck och drar. då är det inte så svårt att se att axeln kommer att utsättas för olika belastningar.
av trilla fre 16 apr 2010, 07:55
Du snackar traktor och det kanske är det naturliga steget. Men varför köper ingen en liten suzuki jeep och axelvänder den och på med traktor däck. det borde ju bli världens dragare, och billig så det förslår. Det blir nästa grej för mig om fyrhjulingen blir för pjen påmina marker.
av Slurfi fre 16 apr 2010, 11:36
Nog kan man dra paj axlar mm på en traktor åxå, fixa ihop atv;n och kör med lättare lass.
av Torparn79 fre 16 apr 2010, 13:30
Uvskogen skrev:
D Brown skrev:Traktorköpet närmar sig förstår jag, inget ont som inte har något gott med sig :wink:


Ja, eller konkursen! :wink:

Jo, nästa maskin blir en traktor. Ska först ta med mig någon som kört traktor och fråga om de kommer upp i min skog, kan inte bedöma själv vad en traktor kan och inte kan. Har även sneglat lite på en sån där liten traktor från Kina (Jimna).

låter väl som ett gott alternativ med en "minitraktor"..
då behöver du ju inte byta huggarvagn genast och på en gång, dessutom så kan du ju flytta kranen du har till en lite grövre vagn..
hmm, får känslan av att hemmabyggarnerven skulle få åtminstone mig att klura ihop en vettig huggarvagn med den befintliga kranen..
av axwell fre 16 apr 2010, 15:02
Skönt att du är på väg att komma till insikt. Men skulle tveklöst satsa på en beg. japan istf. dubbla kostnaden för en ny Jinma minitraktor.
Om du inte är övertygad om deras framkomlighet så är du säkert välkommen på studiebesök hos Yanmarägarna. Min är kanske lite speciell med ATV-hjul fram och 400 mm breda bak, har du vägarna norrut mot Timrå så vet du.
Maxfarten på låg/låg är runt 1 km/h beroende på modell så kraften finns om du vill smyga över stubbarna utan att bränna någon variator eller motsvarande.
Surret från hydraulaggregatet och de långa slangarna slipper du på köpet, åsså möjligheten att sänka dragkulan för att få upp bakändan av lasset!

axwell
av Simba fre 16 apr 2010, 15:22
Jag håller helt med "Torparn",reklamera reparationen,verkar va rent slarv att inte granska/känna på axeln oxå.
Byt verkstad nästa gång :mrgreen:
Du har trots allt ett fint ekipage,men en dålig verkstad kan förstöra vad som helst.