Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1848 inlägg 195164 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842690 Underbart med servicevänliga fordon 😉

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Bond.J  
#842855
Slurfi skrev:
1713158955_kuggkrans.jpg

Nu har jag en kuggfråga, förra säsongen klonkade det till i svängkransen på Patruuna 866 kranen
och det gick inte att svänga fullt åt det ena hållet.
Det kändes som att en kugge hade lossnat från kuggstången i svängtuben, det är bara en svängtub.
Jag såg inget fel och kunde fortsätta köra så jag körde färdigt.
Det sista som hände var att det klonkade till en gång till och kranen gick inte att få tillbaka från sidan
så den fastnade i sidoställt läge, jag körde hem och parkerade tills nu och ser nu att det verkar som
att kuggstången har kuggat förbi och är helt sidoställd åt ena hållet så den går inte att trycka tillbaka.
Så nu tänkte jag släppa upp kugghjulet och vrida kranen rätt för hand och sedan ansätta glidytan på baksidan
hårdare, det är en stor gängad skruvskalle med en fettnippel i mitten.
Så då är frågan, har någon erfarenhet av detta och tips på metod?
Frågan är åxå om detta betyder att kuggstången är helt slut och måste bytas?
Jag har inte tagit isär något ännu, bara kikat in bakom luckan på baksidan.

Jag har tidigare haft en Nokka-kran med samma utförande i svängen. Man drog efter "pluggen" typ en gång per år för att kompensera för slitaget. Kanske ett kvarts varv. Drar man för hårt ökar slitaget. Antar att "klonket" indikerade på att det var så dåligt åtdraget att den kuggade över, alternativt att någon kugg gick av. Kunde du köra vidare borde det inte vara kugghaveri. I värsta fall har du krökt kuggstången. Prova att backa "pluggen" så mycket det går, och dra kranen rätt. Även om det går, bör du vara väldigt observant på hur den beter sig. Har du en skada, kan den snabbt bli värre, och då är det bättre att lyfta ur kranen ur vridhuset.
På en FMV(före moheda) gick en kugg på krantornet. Eftersom det bara var enkelt vridhus, så vände jag det åt andra hållet, så den trasiga kuggen bara kom i ingrepp om jag hade kranen rakt mot traktorn(vilket man ju sällan har). Är det en kugg på sidan så fungerar ju inte den lösningen.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Bond.J  
#842859 Min verkstad är blockerad av ett långtidsprojekt. Problemet med dessa är att ursprungsbehovet hinner ändra sig, så man får bygga om dem till något annat, så det tar ännu längre tid. I mitt fall skulle det bli en maskintrailer, men jag har nu inte någon maskin att flytta, så det var på väg att bli en djurtransport. Tills idag, när han som jag skulle flytta djuren till inte var så sugen på betesdjur. Den kanske blir färdig någon gång, men nu så får den snart lämna plats åt viktigare saker. Det är ju en rejäl ram med drag, och skruvar jag dit axeln med 600x26.5 hjulen så ska det nog gå att köra ut den till samlingen bakom lagårn!

En tidigare granne åkte förbi ifjol, efter 10 år, och det första han gjorde var just att titta bakom lagårn. Han sade att allt intressant fanns gömt bakom stora uthus. Jag vill inte göra honom besviken om han kommer om 10 år igen.......

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842873
Svängen har kuggat över
Bond.J skrev:
Slurfi skrev:
Bilagan $matches[2] finns inte längre

Nu har jag en kuggfråga, förra säsongen klonkade det till i svängkransen på Patruuna 866 kranen
och det gick inte att svänga fullt åt det ena hållet.
Det kändes som att en kugge hade lossnat från kuggstången i svängtuben, det är bara en svängtub.
Jag såg inget fel och kunde fortsätta köra så jag körde färdigt.
Det sista som hände var att det klonkade till en gång till och kranen gick inte att få tillbaka från sidan
så den fastnade i sidoställt läge, jag körde hem och parkerade tills nu och ser nu att det verkar som
att kuggstången har kuggat förbi och är helt sidoställd åt ena hållet så den går inte att trycka tillbaka.
Så nu tänkte jag släppa upp kugghjulet och vrida kranen rätt för hand och sedan ansätta glidytan på baksidan
hårdare, det är en stor gängad skruvskalle med en fettnippel i mitten.
Så då är frågan, har någon erfarenhet av detta och tips på metod?
Frågan är åxå om detta betyder att kuggstången är helt slut och måste bytas?
Jag har inte tagit isär något ännu, bara kikat in bakom luckan på baksidan.

Jag har tidigare haft en Nokka-kran med samma utförande i svängen. Man drog efter "pluggen" typ en gång per år för att kompensera för slitaget. Kanske ett kvarts varv. Drar man för hårt ökar slitaget. Antar att "klonket" indikerade på att det var så dåligt åtdraget att den kuggade över, alternativt att någon kugg gick av. Kunde du köra vidare borde det inte vara kugghaveri. I värsta fall har du krökt kuggstången. Prova att backa "pluggen" så mycket det går, och dra kranen rätt. Även om det går, bör du vara väldigt observant på hur den beter sig. Har du en skada, kan den snabbt bli värre, och då är det bättre att lyfta ur kranen ur vridhuset.
På en FMV(före moheda) gick en kugg på krantornet. Eftersom det bara var enkelt vridhus, så vände jag det åt andra hållet, så den trasiga kuggen bara kom i ingrepp om jag hade kranen rakt mot traktorn(vilket man ju sällan har). Är det en kugg på sidan så fungerar ju inte den lösningen.

Tack för svar. Jag lossade i kranpelaren i nederänden och lyfte ur kuggen, körde kuggstången till rätt läge och släppte ner den,
Sen drog jag åt glid-pluggen så hårt jag tordes.
Det var enklare än jag trodde iom att jag har tillgång till en till traktor med frontlastare.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842875
Plastsvets

Svetsade ihop en sprucken tröskellist från baksidan, blev bra.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hfab  
#843023 Kvällens verkstad kallas även riksväg 92.
Har med minimal tillgång på verktyg gjort en testlampa av en H4 och överbliven högtalarkabel.
Felsökning visar att bränslepumpen från AC DELCO inte höll mer än 700mil.
Bärgning kostar 14100kr!
Ny pump 1400.

Nu är jag övertygad att man aldrig ska jobba fredagar.

Dagen började med att beställa trailer till skördaren, och snabbt göra klart det sista på gallringen.
Fem minuter efter jag pratat med trailerkusken börjar det rinna hydraulolja ur aggregatet.

Om jag gjort som vanligt och varit hemma på fredag hade jag sluppit allt skruvade 🤣

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#843051 Man får passa sig väldigt noga för å jobba på fredagar har ja erfarit.
Man kan få fullt upp hela helgen då.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hfab  
#843064
Tralsmo skrev:Man får passa sig väldigt noga för å jobba på fredagar har ja erfarit.
Man kan få fullt upp hela helgen då.

Så sant.
hfab - Vad var det senaste ni köpte??

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#843080 Nu blev de tid me traktorgrävaren idag å vädret va toppen för å ligga ute.
Rastade 2 moppar när ja ändå höll på.
Den tredje va de loppa på så den åkte in igen.

Började me å plocka fram 2 pellets pallar som ska ner i pannrummet.
Behövs förhoppningsvis inte förrän nästa säsong.

Slangen me grönt buntband är djävul slangen som ja oroat mig för.

Kapade lite i några hylsor ja köpte på biltema.
Trodde de va 19 hylsa för de är de på alla andra.
Nix, de slutade på 22.
Ser ut som nåt special. Hoppas de finns så man slipper krångla me fusk.

Inte smidigt å komma åt.
Fick sy ihop arrangemanget på bild.
Lyckades faktiskt me vänster näven rätt upp i röven på den å skruva tillbaka den.
Det finns alltså hopp

Resten av slangarna , säkert sisådär 20 styck ska nog gå bra.

Jo nu när ja va klar så långt börja de åska
Inga droppar än.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#843090 Börjar bli dags att få fart på den där golfen jag fixade med i somras igen. ABS-lampan började lysa i höstas någon vecka före det att den skulle besiktigas. Så jag ställde av den över vintern tills det blev trevligt att stå och skruva ute igen.

Nu tycker jag det är dags att få den körlaglig igen för jag vill serva audin i sommar och då ska jag ju ha något att åka med under tiden för men vet ju aldrig vad man hittar när man börjar skruva.

Så jag åkte till en bekant som har den sådan där dator man kopplar in och får felkoder.
Felkoden är 01276 Hydraul Pump abs
(V64)
16-10Signal utanför specifikation

Om jag förstår det rätt så är det lödningen på ett kretskort under abs hydraulblocket som spricker med tiden.
Så det är "bara" att lista ut hur jag demonterar och återmonterar abs-blocket utan att få luft på fel ställen så ska det går att fixa utan att behöva köpa delar.

Men först är det lite virke som måste ut ur skogen innan det blånar. Så det blir nog inte fören nästa helg som jag börjar skruva på den.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#843091 Har jag tur är det en säkring som får dålig kontakt med tiden så det blir fel spänning till modulen och då slår den av för säkerhets skull.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843429
Nya speglar på pickisen

Bytte speglar på Silveradon, dessa har en extra vidvinkelspegel i nederkant
samt teleskopiskt fäste för breda laster samt blinkers i framkanten
och backljus längst ut, mellan vanliga spegeln och vidvinkeln.
Plus att jag tycker att dom är snyggare än den mindre svarta spegeln den var utrustad med.
Det blev mkt bra.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hfab  
#843431
Slurfi skrev:
1715114020_maj2024silveradospeglar.jpg

Bytte speglar på Silveradon

Flådigt. 👍

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Brorsan  
#843443
Slurfi skrev:
1715114020_maj2024silveradospeglar.jpg

Bytte speglar på Silveradon, dessa har en extra vidvinkelspegel i nederkant
samt teleskopiskt fäste för breda laster samt blinkers i framkanten
och backljus längst ut, mellan vanliga spegeln och vidvinkeln.
Plus att jag tycker att dom är snyggare än den mindre svarta spegeln den var utrustad med.
Det blev mkt bra.


Stora speglar ska det vara.
Så mycket lättare att backa med släp, det är ju värdelöst att backa med dom små pluttspeglarna på personbilarna annat än rakt bakåt.
👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

HannuRöj  
#843451 😀 Att spegelarna sitter breddare är mycket bra sak det också.
Förvånads stor skilnad hur mycket mer användbar siktet från breddare vinkeln är.

👍 Bilen som helhet ser väldigt bra ut tycker jag. Hjulen, speglar och den långa hytten är nu alla på samma scala.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).