Uppvärmning

Torktid sommar huggen björk

19 inlägg 2034 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Torktid sommar huggen björk

FredrikStenman  
#843550 Har nu huggit/kluvit mig ikapp till att ligga 1 år före i min ved eldning och funderar då på ifall det funkar att hugga björk under löv säsong (bor några mil norr om umeå).
Tänkte ifall man hugger under lövsäsong och kapar i ca 3m längder och klyver under kommande vår och det får torktid på 1 år, hinner det bli vettig ved av det då med tanke på hur otroligt blöt björken är under sommaren?



   TS
Avatar Fallback

Re: Torktid sommar huggen björk

Sture Andersson  
#843551 Om du ska hugga nu och framåt ,hugg när löven slagit ut ,fäll träden och låt det lövtorka . Har aldrig provet för egen del men ska tydligen funka väldigt bra ,löven drar tydligen ut varenda droppe .

Användarvisningsbild

Re: Torktid sommar huggen björk

FredrikStenman  
#843553 Jo syrfällning vet jag om, tänkte mer hur det blir om man inte syrfäller men har torktid på 1 år ifall det räcker eller om det får svårt att torka med tanke på mängden sav.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torktid sommar huggen björk

Bert1  
#843554 Det far ju inte väl och ligga så länge orörd

Användarvisningsbild

Re: Torktid sommar huggen björk

FredrikStenman  
#843555 Tanken har slagit mig med men funderar på ifall bortfallet blir barken eller ifall det blir rent energi bortfall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torktid sommar huggen björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843556 Gammal björk blir fort mjuk, ligger den ute i skogen över vintern så är det rätt mycket röta i det till våren. När det torkar blir det lätta bitar, och vikten motsvara energiinnehållet ungefär. Svårt att klyva med yxa också. Rekommenderas inte.

Användarvisningsbild

Re: Torktid sommar huggen björk

FredrikStenman  
#843557 Absolut, men nu är inte tanken att lämna det i skogen utan att ta hem det och lägga på pålkap(ca 15cm) .

   TS
Avatar Fallback

Re: Torktid sommar huggen björk

jannee  
#843559 Björk ruttnar fort om TS gör som han tänkt.
Bäst är att syrfälla.
Fäll björken när löven slagit ut, vänta några månader, upparbeta den, ta hem den såga och och klyv den.
Du har då ved som är väldigt vit och mer eller mindre klar för eldning.
Nackdelen med att upparbeta syrfälld björk är att man inte sällan också får sällskap av getingar.
Björk som ligger så pass länge ute i skogen att barken självmant börjar trilla av är då redan halvrutten = rena skitveden.

Avatar Fallback

Re: Torktid sommar huggen björk

Sture Andersson  
#843564 Högg björkved som legat sen förra sommaren härom dan , det var averkat vid en hembygdsgård ,och inget tagit hand om det .
Det var halvruttet , så tänk inte tanken .

Användarvisningsbild

Re: Torktid sommar huggen björk

BloM 230  
#843573 Spara inget i 3m längder är mitt råd. Jag sparade lite björk ifjol som var huggen på vintern i 3m längder. Björken som hade diameter 10-20 cm stod luftigt på en atv vagn under tak fram till hösten när jag kapade och klöv den. (den glömdes bort:)).
Inget vidare resultat, man kände att det "bästa" redan gått ur björken och det var fortfarande väldigt surt.

Avatar Fallback

Re: Torktid sommar huggen björk

özach  
#843576 Inga problem om man gör som dom äldre å jag gör ! Antingen vid grov bark sågar man skåra i stamen eller mer vinklad bredsida vid tunn bark 👍

Avatar Fallback

Re: Torktid sommar huggen björk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843648 Kan du inte klyva i sommar redan så är det ju klart. Vedhuggning och värmevärden är väl ingen religionsvetenskap. Du får väl bra ved ändå. Jag tycker alla andra alternativ är sämre. Och syrfällning är inget annat än ett bra försteg till att ta rätt på veden strax inpå. Inget man gör till nästa år liksom.
Det som händer efter savningen är att veden blir lite prickigare men du har den väl inte inne i stugan, där ska man aldrig ha vedförråd oavsett.

Användarvisningsbild

Re: Torktid sommar huggen björk

FredrikStenman  
#843652 Har gjort snart 60m3 staplat och några säckar så känner mig snart nöjd för iår så tänkte försöka slippa klyva nå mer iår😅
Får ägna mig åt röjning tills löven börjar falla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torktid sommar huggen björk

Sundvik  
#844116 Jag hade inte möjlighet att hugga ett mindre parti björkved under vintern pga snömängden, när man steg ur traktorn gick snön upp till låren och när snön äntligen sjunkit ihop till stövelhöjd så hade ju saven redan börjat stiga upp i stammarna. För eget bruk spelar det ingen roll ifall vedklabbarna blir svartprickiga men nu ska jag ha det här åt bekanta så jag vill ju inte leverera fulved.

Här i höjd med Skellefteå har björkarna nu fått "mössöron", är det för tidigt att syrfälla nu eller måste man vänta tills löven helt slagit ut ? Hur länge ska man vänta med kvistning och klyvning sen, är mest rädd att jag är för otålig och gör det för tidigt, ska man faktiskt vänta till löven torkat?

Användarvisningsbild

Re: Torktid sommar huggen björk

FredrikStenman  
#844122 Det är väl nu när det är musöron man ska hugga ner björken och bara vänta tills löven torkat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).