Skogsmiljö och Trädlära

insektshotell

5 inlägg 681 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

insektshotell

morco  
#843409 Jag har 5-6 granar som stormfältts i en hyggeskant, ca 20-25 cm i brösthöjd, jag har vedbacken full med ved och ingen tid att klyva upp för att sälja. Vad jag förstått är det en välgärning att dra ihop grövre ved till insektshotell som får multna ihop i en rejäl hög. Syftet är dubbelt, dels vill jag inte ha dessa liggande intill gränsande frisk 50-årig granskog så tanken var att kapa upp i 1,5 meters bitar, spåra upp barken och stapla ihop i en stor hög.

Min fråga, är det miljönytta att göra detta av enbart gran? Vad jag läst skulle det helst vara blandat och gärna löv.... Är det ingen nytta med det lumpar jag nog bara upp det för att hindra barkborren.



   TS
Avatar Fallback

Re: insektshotell

morco  
#843491 Hmm, inte mycket svar här, kanske skulle ställt frågan i någon tråd om elbilar, den gröna omställningen eller tramstråden om hur lite skog det finns i Sverige med ett litet undantag av ett mindre område i utanför Hällefors....

Kom själv på att det jag söker heter faunadepå och inte insektshotell så jag googlar vidare, verkar som det helst ska vara lite varierande trädslag men nu får det bli gran så jag slipper barkborren just där🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: insektshotell

hfab  
#843494 Om du har möjlighet så skapar du gärna lite variation.
Lägg någon bit i skugga direkt på marken.
Och andra på exempelvis stenar i solbelysta lägen.
Olika stadier av förmultning lockar olika djur och svampar.

Användarvisningsbild

Re: insektshotell

halvproffs  
#843521 Jag har inte en aning men lämnar man träden på marken som dom är så blir det lågor (död ved)och dom ska ju vara nyttiga för många djur.

Avatar Fallback

Re: insektshotell

Tralsmo  
#843524 Det är nog rätt bra nytta även me gran.
Men lägg de gärna där de inte är ivägen i framtiden.

Sen är de så att väldigt mycke av sånt där även i ren produktions skog börjar bli ett incitament för konfiskering vilket ja tycker är väldigt tråkigt.

Vi får nog dras ett decennium eller två me detta men sen vänder de nog i skogsbruket när de går överstyr på alla andra ställen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).